Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af kunst - bogføring

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg overvejer at købe noget kunst til min enmandsvirksomhed. Har læst lidt om det, og fundet følgende:

http://www.amino.dk/forums/t/64884.aspx

http://www.kum.dk/sw37372.asp

Ifølge sidste link ser det ud som om, at der intet problem er i, at jeg køber et maleri igennem Lauritz.com og hænger det op på hjemmekontoret.

Så bliver jeg bare i tvivl mht. bogføringen. Hvorledes skal det bogføres, og hvordan forstås "så kan man afskrive på linje med afskrivning af driftsmidler, 25 pct. om året"?
Hvis jeg vil købe et maleri til f.eks. 2000 kroner, betaler jeg vel med firma-kortet med det samme, men hvad så med 25% afskrivning om året?

Håber nogen kan hjælpe!

På forhånd tak.

Mvh.
Alexander

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke, du kan købe kunst, når det skal hænges op på hjemmekontoret. Der står i afskrivningsloven:

§ 44 B. Udgifter afholdt til kunstnerisk udsmykning, der ophænges eller opstilles i erhvervsmæssigt benyttede bygninger, bortset fra en- eller tofamiliehuse og bortset fra den del af en bygning, der anvendes til beboelse, jf. § 14, stk. 2, nr. 4, kan afskrives efter reglerne i kapitel 2. Dog finder reglerne om delvis erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe i §§ 11-13 ikke anvendelse.

Hvis du søger på SKAT vil du kunne finde flere afgørelser, som viser, at såfremt ejendommen ikke kun benyttes erhvervsmæssigt, er der ikke fradrag.

Bogføringsmæssigt vil virksomheder med erhvervslokaler kunne straksafskrive op til 12.300 kr. efter de gældende regler. Koster værket mere end dette beløb (2009-sats), skal der afskrives efter de gældende regler, og det kan være 15% eller 5% (i 2010: 4%) alt efter hvilken type kunstværk, der er tale om.

Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hm, okay. Mange tak for svar. Men i den tråd fra Amino, som jeg linker til, skriver Henrik Krogh:

"Ja, Udgangspunktet for beskatning af malerier (og andre ting) der stilles til rådighed i hjemmet er Ligningslovens § 16. Efter denne § vil et maleri som du låner af dit holdingselskab til ophængning i din private bolig, medføre at du bliver beskattet  af et beløb svarende til, hvad maleriet kan lejes til på det fri marked. Der har været et par afgørelser om kunst, der har fastslået at beskatningen skulle ske af et beløb svarende til 6% af maleriets pris."

Vil dette være en mulighed? Altså at "leje" maleriet af mit firma for ca. 6% af maleriets pris? Hvorledes foretages denne beskatning?

Mvh.
Alexander

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det lyder jo sådan. Men jeg er ikke sikker, så vi kan håbe, at der kommer "en skatteekspert" forbi tråden her Smile. Der er længere nede i tråden, du nævner, diskussion om, hvorvidt det vil være maskeret udbytte, så det er i hvert fald ikke "bare lige".

Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der evt. kan hjælpe her?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Der er længere nede i tråden, du nævner, diskussion om, hvorvidt det vil være maskeret udbytte, så det er i hvert fald ikke "bare lige".

Nu er der forskel på et holdingselskab og et enkeltmandsfirma så debatten omkring maskeret udbytte er jo IKKE relevant i relation til denne tråd.

Men jeg er enig med dig i, at hvis ikke LL 44 B opfyldes, vil der ikke kunne afskrives på billedet med skattemæssig virkning.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har Henrik unægtelig ret i.... Men jeg mener stadig ikke, at du kan købe kunst til hjemmekontoret jf. tidligere indlæg herom.

Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Så jeg kan altså godt erhverve kunstværket igennem mit firma, som omtalt i min første post? Og hvorledes bogføres dette så?

Mvh.
Alexander

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Bogføringsmæssigt vil virksomheder med erhvervslokaler kunne straksafskrive op til 12.300 kr. efter de gældende regler. Koster værket mere end dette beløb (2009-sats), skal der afskrives efter de gældende regler, og det kan være 15% eller 5% (i 2010: 4%) alt efter hvilken type kunstværk, der er tale om.

Altså: Hvis du kunne købe kunst gennem din enkeltmandsvirksomhed til brug på dit kontor (hvilket jeg ikke mener er lovligt), ville du skulle bogføre det som en almindelig anskaffelse til straksafskrivning, hvis værket koster under 12.300 og eller som et anlægsaktiv - nøjagtigt som hvis du køber en PC-er eller noget andet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

På lige fod med Annette...tror jeg ikke den holder med kunst til hjemmekontoret!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)