Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

specielle regler ved salg af genbrugsting og tøj mht. skat og moms.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 29. Nov 08
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne godt tænke mig i mit firma ,som sælger kostumer og tilbehør til liverollespil, at sælge genbrugstøj. Genbrugstøjet bliver for det meste lavet lidt om og shinet op.

Jeg luftede det for en som sagde at der fandtes nogle specielle regler for dette og at man vist nok skulle have en tilladelse for at sælge genbrugs ting og tøj.

Håber derfor at nogen af jer eksperter der er herinde kan svare mig på om der er regler for dette og hvordan man skal forholde sig til det mht. moms og skat.

På forhånd tak

www.dunkelskov.dk salg af kostumer, smykker og andet tilbehør til liverollespil og middelalderreanactment.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon det er disse der er tænkt på...

http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/brugte_genstande/

Lyder ikke som du umiddelbart er omfattet af disse regler...


Momsmæssigt kan du anvende reglerne om brugtmoms. Det vil sige at du i praksis beregner moms på grundlag af avancen. Brugtmoms kan være lidt omstændigt og langhåret.... Et sted at starte er nedenstående link. Se evt. på eksemplerne sidst i linket.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83330&vId=200181&i=2&action=open#i83330

 

Henrik

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Da jeg snakkede med skat for nogle år siden fik jeg at vide at jeg ikke måtte bruge brugtmomsordningen på genstande som jeg "gjorde noget med" - f.eks. solgte som del af et sæt med nye genstande - eller hvis jeg reparerede dem før videresalg.

Det har jeg siden fået afkræftet af en enkelt revisor, gudskelov. Og benyttet den viden jeg så har på en brugtvognsforhandler, - og han mente også det var den normale måde at gøre det på - og jeg fik også bekræftet rigtigheden hos en revisor jeg da havde et samarbejde med.

Jeg vil gerne lige have bekræftet ved denne lejlighed, rigtigheden af mine opfattelser - af dig Henrik Klovn Krogh ! Er brugtmomsordningen som jeg antager stadig brugbar (imod skats udtalelse) når man gør noget ved de brugte genstande?

 

Og dernæst - hvis man f.eks. som bilforhandler bruger reservedele (nye med moms) til at reparere en brugt bil som sælges under brugtmomsordningen - skal man så virkelig have fuldt momsfradrag for disse dele og holde dem udenom brugtmomsregnskabet ved beregning af avance?

Umiddelbart ville jeg mene det mest logiske og rimelige (set fra skats side af) ville være ikke at beregne moms af udgifter i forbindelse med reparation eller lign - og så tage dem med i momsberegningen.

 

Jeg håber det er ok jeg lige hijacker tråden og håber du kan bruge noget af responsen også ! Jeg synes bare det er mærkeligt at når nu trådstarter skal shine sit tøj op og bruger nogle materialer på det - at de udgifter skal føres for sig selv og ikke som en del af brugtmomsvareforbruget.

 

Jeg håber du er med !

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen,

For at kunne blive omfattet af brugtmomsordningen lægger SKAT vægt på, at den købte vare kan genanvendes i dens nuværende stand eller efter en reparation. For at varen kan komme ind under ordningen, skal den samtidig bevare sin identitet ved salget.

Det vil sige. at hvis du køber en brugt bil med henblik på at køre rundt i den og gearkassen er gået i stykker må du gerne udbedre dette og stadigvæk falde ind under ordningen for så vidt angår bilen.

Hvis du derimod har købt bilen med henblik på skotning og du istedet vælger at sætte den i stand for at køre rundt i den. så falder det uden for ordningen, fordi bilens identitet ikke er bevaret, da den ændrer karakter fra at være skrot til at være et køretøj.

Det vil altid være en afvejning om et produkt  bevarer sin "identitet". Eksempelvis i det tilfælde hvor du sælger det brugte som del af et sæt med nye genstande kan jeg snildt forestille mig at SKAT vil være skeptiske. Hvis du derimod køber en brugt PC og sætter den i stand burde det give problemer for dig.

Jørgen Olsen:
Og dernæst - hvis man f.eks. som bilforhandler bruger reservedele (nye med moms) til at reparere en brugt bil som sælges under brugtmomsordningen - skal man så virkelig have fuldt momsfradrag for disse dele og holde dem udenom brugtmomsregnskabet ved beregning af avance?

Ja det er rigtigt, at de udgifter som du har til istandsættelse eller reparation skal holdes udenfor brugtmomsregnskabet. Momsen på disse udgifter skal fratrækkes i regnskabet på kontoen for købsmoms.

Fra Holbæk
Tilmeldt 29. Nov 08
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik kan du svare på det i mit tilfælde?

Kan jeg ikke bare nøjes med at betale moms når jeg sælger det. For det tøj jeg køber fra genbrugsbutikker er så billigt.

Mit spørgsmål var mere om jeg skulle have en tilladelse og betale noget andet i moms når det bliver solgt eller noget ekstra skat...

www.dunkelskov.dk salg af kostumer, smykker og andet tilbehør til liverollespil og middelalderreanactment.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

KarinaGW:

Henrik kan du svare på det i mit tilfælde?

Kan jeg ikke bare nøjes med at betale moms når jeg sælger det. For det tøj jeg køber fra genbrugsbutikker er så billigt.

Det er også det du skal. Men i steder for at betale moms af hele din salgs pris, skal du kun betale moms af avancen.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Henrik.

Nogen gange undrer jeg mig virkelig over hvad du er ude på. Når man generelt er et egocentreret røvhul som jeg er det svært at forstå ekstrem hjælpsomhed fra folk der øjensynligt ikke er ude på noget.

 

Thumbs up som sædvanlig.

 

Venlig hilsen

Jørgen Olsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Tak Henrik.

Nogen gange undrer jeg mig virkelig over hvad du er ude på. Når man generelt er et egocentreret røvhul

Selvtak..... Vi ligner nok hinanden mere end du tror!Wink

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

KarinaGW:
Mit spørgsmål var mere om jeg skulle have en tilladelse og betale noget andet i moms når det bliver solgt eller noget ekstra skat...

1. Du skal ikke søge om særlig tilladelse.

2. Enten skal du bruge de normale momsregler eller også kan du vælge at bruge brugtmomsordningen. Brugtmomsordningen er mere omstændigt men mere fordelagtigt for dig at bruge.

3. Der intet specielt du skal være opmærksom på i relation til skat. Her er det stadigvæk kun overskuddet som bliver beskattet. Din udfordring er momsen.

Henrik

Fra Holbæk
Tilmeldt 29. Nov 08
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

hej kristian.

Mange tak for dit svar. ved ikke om det kan betale sige for får en det meste genbrugstøj til 2kr stk eller en hel sæk for 50kr. og der kan være meget tøj i en sækStick out tongue

www.dunkelskov.dk salg af kostumer, smykker og andet tilbehør til liverollespil og middelalderreanactment.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)