´ > Den er godt lavet. > Den når sin målgruppe. > Den formidler sit budskab.
Helt generelt synes jeg der desværre er en udbredt misforståelse omkring viral markedsføring - det handler ikke bare om at blive set (af mange), men om at skabe de ønskede reaktioner på det der ses! Videoen minder mig lidt om den der kampagne, der skulle gøre os opmærksom på de nye fartgrænser - med nogle nøgne blonde piger (igen, igen), der står ved vejkanten med de nye fartskilte. Den var der rigtig mange der så. Stor udbredelse = stor succes. Nope! Se på resultaterne. Kører folk mere efter reglerne nu? Nej. Og var det ikke det der var meningen? Jo! Dermed er denne video IKKE en succes i min bog, da den overhovedet ikke fører til de ønskede ændringer. Omvendt er det bedste eksempel på en viral video - eller faktisk flere i en serie, som virker efter hensigten, "Will It Blend" fra BlendTech. Udover at være morsomme så har disse videoer faktisk øget salget for virksomheden med over 600%. Se DET er en god viral video i min bog. Omtale i sig selv er intet værd. Det er let nok at få. Jeg kunne komme på forsiden af alle landets aviser i morgen hvis jeg gad - men jeg tror (nej jeg VED), at det jeg kunne komme på forsiden med ikke ville skaffe mig EN eneste kunde mere. Markedsføring handler om at skabe resultater. Den aktuelle viral video tror jeg ganske enkelt ikke gør det og dermed er den ikke god, uanset hvor underholdende, provokerende eller sjopv den så end måtte være ... Personligt synes jeg videoen er meget sød. Den provokerer ikke mig. Men jeg synes simpelt hen bare ikke, at den løser den opgave, som VisitDenmark er sat i verden for at løse. |
Jeg synes den er genial!! Og det synes jeg netop fordi den her debat ikke kun er i gang her på Amino - men også 117 andre steder i verden.
Vi ved jo allesammen hvor mange penge den eksponering ville have kostet, hvis det skulle have foregået på "den pæne" måde - altså med H.C.Andersen-historierne og billeder af de royale og en fin grøn egeskov i 30 sekunders spot på CNN osv.
Her har man valgt at rykke bigtime - ved at benytte sig af en opsigtsvækkende løgnehistorie som tonser verden rundt lige nu. Det har været ekstremt billigt at få de eksponeringer, og resultatet har været, at Danmark er kommet på landkortet.
Jeg er slet, slet ikke enig i, at indholdet af filmen ødelægger noget som helst. Jeg mener faktisk slet ikke at indholdet er væsentligt for effekten. Det væsentlige er at få Danmark frem i den forreste del af hukommelsen på resten af verden.
Der er nogen der siger, at filmen får folk til at tro, at DK er et land man bare kan komme til og få en lækker nat med en løs blondine. Come on...hvis et HELT land skulle afspejles i én enkelt persons indlæg på Youtube...så var hele verden da på randen af galskab. Lige nu er der hundredetusinder der ser Serena Williams true en liniedommer med at slå hende ihjel. Men får det virkelig Jer til at tro, at alle kvindelige amerikanere er mordere??
Det er efter min mening helt forkert at tro, at sådan en film sætter DK i et dårligt lys. Det eneste der er sket er, at Danmark er kommet på landkortet med noget andet end Muhammed-tegningerne!
/Rikke