Hvad er Danmark? Danmark er, hvad Danmark er, fordi resten af verden er noget andet. Hvad viste denne video? Noget ganske ordinært: Tilfældig sex mellem to mennesker, der resulterede i et barn. Er det interessant? Ikke umiddelbart. Hvorfor er det blevet interessant? Fordi det er originalt. Hvorfor er det originalt? Fordi form, budskab og medie overrumplede modtagerne. Var modtagerne kampagnens målgruppe? Det ved jeg ikke. Hvad var budskabet? Det ved jeg ikke. ("Kom til Danmark", burde det være) Hvem kender målgruppen? Det gør Grey Kbh. og Visit Denmark. Hvad skal Grey Kbh.? Levere maksimal værdi set i forhold til Visit Denmarks brief og budget.. Hvad skal Visit Denmark? Promovere Danmark i forhold til resten af verden. Promoverer videoen Danmark i forhold til resten af verden? At promovere er positivt ladet, så videoen har vel mere nøgternt set blot givet Danmark omtale. God omtale? Ikke i mine øjne. Uskyldig omtale indtil uskylden blev udraderet af den offentlige bevidsthed om kommerciel spekulation. Har videoen gjort Visit Denmarks arbejde nemmere? Nej. Hvad har den så gjort? ... skade på Danmarks ry som eventyragtigt, kreativt og højtudviklet smørhul. Hvad vil jeg med denne Erasmus Montanus-agtige argumentation? Gøre opmærksom på, at alle kan få en god idé. De færreste kan føre den ud i livet - og meget få kan gøre den til en succes. Hvad betyder det for reklame-, kommunikations- og markedsføringsindkøbere? At du skal vurdere, om du vil kunne vaske snavset tilfredsstillende af dit brand, når det er blevet beskidt på grund af en kortsigtet markedsføringsindsats. At du skal vurdere, om du vil brande, sælge eller informere. Hvad gjorde Visit Danmark? Visit Danmark har informeret om Danmarks eksistens. Brandet danske blondiners naivitet og moderne seksualitet samt solgt danske institutioner og foreningers troværdighed og uskyld til fordel for letkøbt viral markedsføring. Var det klogt? Ikke på kort sigt i forhold til turismen - og ikke på lang sigt i forhold til Danmark som det lykkeligste og mindst korrupte land i verden. Eventyret har lidt overlast. Hvad er Danmark? Et eventyragtigt, kreativt og højtudviklet smørhul... og det burde være nok til mange års fremtidig reklamemateriale. Eventuelt personificeret ved den sympatiske, ganske almindelige, fejlbarlige og naturlige Karen - samt andre dejlige danskere. Budskabet burde bare have et andet hovedfokus. |
Præcis Renè
Danmark er et overflødighedshorn af gode fortællinger. Og så er det altså decideret fyringsgrund ikke at kunne komme op med noget bedre.