Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fordele/ulemper ved Aps samt varelager som indskudskapital

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

For et år siden startede jeg en enkeltmandsvirksomhed. Jeg overvejer nu af lave den til et Aps.

1)Jeg kan blot ikke rigtig finde ud af hvad fordelene er ved dette? (udover at jeg ikke hæfter personligt, hvis firmaet går konkurs)

1A) Her tænker jeg hvad de skattemæssige fordele er?

pt "lever" min virksomhed på en kassekredit fra banken på kr 200.000. ud af denne udgør de kr 165.000 varelager som jeg tænker skal udgøre indskudskapital, i hvert fald de 125.000.

 

Men kan jeg det? kan jeg bruge et varelagers værdi, som vel og mærke er købt for bankens kredit? og i givet fald skal banken godkende dette eller er det nok at en revisor  & advokat er inde over ?

 

Ser frem til at høre jeres svar

 

på forhånd tak

 

Bedste Hilsner

 

Frk Sand

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordelen ved en selskabsløsning er at du kan trække udbytte ud som supplement til løn. Det er biligere at hæve udbytte end at hæve løn udover grænsen for topskat.

En anden fordel er at du vil kunne optage nye medanpartshavere uden at tænke på skat, hvad du ikke kan i en personlig virksomhed og du vil også ved at koble et holdingselskab på kunne sælge anparterne skattefrit hvis der pludselig kommer en køber (midlerne ligger så i holdingselskabet og beskattes kun når/hvis du trækker dem ud).

Du kan godt bruge dit varelager som indskud i forbindelse med stiftelsen men som jeg ser det er der jo også en kassekredit som du så i givet fald må holde uden for stiftelsen (og lade ligge privat). Det vil nok være muligt i forhold til banken men det er ikke optimalt for dig. Så hellere oparbejde nogle værdier i den personlige virksomhed så du kan præstere et nettoindskud på 125.000 kr. inkl. bankgælden og vente med at omdanne til selskab.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

tusind tak for grundigt svar

 

bedste hilsner

 

johanna sand

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)