Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvevelsesmoms og bogføring af kontant indskudt startkapital

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Til at starte med vil jeg gerne hører lidt om erhvervelsesmoms. Man skal jo betale 25% moms af varer købt i andre EU lande. Jeg har ladet mig fortælle at man får pengene tilbage igen er det sandt? Og hvorfor så betale dem hvis man får dem tilbage igen og hvordan får man dem igen? Og hvis man ikke får dem tilbage igen hvad er så rimeligheden i at man skal betale moms af varer købt uden for danmark, når man ikke skal af vare købt i danmark. Jeg synes at have læst at man skal opgive momsen på de indkøbt varer fra udlandet 2 steder.

Endvidere vil jeg gerne spørge hvordan jeg i regnskabet skal oplyse at jeg vælger og bruge privat opsparing som opstarst kapital i mit firma, jeg regner med at kunne trække pengene ud igen når der er overskud, og hvordan skal det så optræde i regnskabet når jeg gør det? Jeg betragter det lidt som et lån, skal det figurere som en udgift når det trækkes ud eller hvordan?

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du betaler ikke udenlandsk moms når du handler indenfor eu, vel og mærke hvis du handler igennem dit firma så du bliver ikke snydt af nogen der. Wink

Hvis du vil låne dit firma penge til opstart, bogfører du det under "privat indskud" og når du så trækker pengene ud igen debitere du samme konto.  

 that's it :)

Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Man betaler da erhvervelsesmomsen i danmark?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

TimP:

Man betaler da erhvervelsesmomsen i danmark?

Du beregner erhvervelsesmoms og samtidig trækker du det fra som købsmoms. Nettovirkning i dit regnskab 0 kr.

Umiddelbart lyder det dumt med så meget arbejde blot for at det skal gå i nul, men det er nu engang sådan man har valgt at indsamle statistisk materiale om Danmarks EU-handel.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange regnskabssystemer klarer E-moms øvelsen per automatik, når den korrekte konto indsættes i bogføringen.

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal netop til at sætte kontoen op og søgte her på amino...

Men hvad er den korrekte konto? Jeg bruger e-conomics og jeg har mulighed for at vælge mellem følgende momskoder: I25 , E25 , B25 eller ingen moms.....hvilken skal jeg vælge, for at systemet selv regner Eu-erhv.momsen ud, og jeg blot kan indberette til SKAT "uden at tænke"...

(Min konto har jeg kaldt "varekøb EU" , da det er hvad den bliver brugt til) 

mvh

Ann

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

E25 hvis ikke jeg husker helt ved siden af er det EU moms :)

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan se Moms typerne under
indstillinger -> Momskonti

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay E25...jeg prøver...

Hvordan kontrollerer jeg om det er rigtigt......? Confused

Men tak for svar!

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener, hvad gør man hvis man ikke kører med faste kreditorer (der jo styrer om det er dansk moms eller Eu-erhv.moms)?

mvh 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)