Hej allesammen. Jeg arbejder som sergent på en kaserne og har oprettet en virksomhed til at kunne købe stort ind og sælge til folk på kasernen. Istedet for at hver person går ind og sætter en ordre på et produkt kan vi ligeså godt samle sammen og få rabat både på produktet og på fragt. Jeg sætter så en bestillingsliste op hvor folk kan skrive hvad de gerne vil have og hvor meget. Når jeg så har købt det ind og har udleveret det til folk, skal det hele jo bogføres. Det er her at jeg er kommet i tvivl om hvorvidt det er muligt at lave en samlefaktura; altså skrive det hele i en faktura som man så bogføre på den sidste dato og så i fakturaen skrive hvilke produkter der er til hvem og hvilken dato det blev solgt. Fakturaen og dermed også bogføringen skulle så bare bogføres som den sidste dag det hele skete. Forvirret? Her er et eksempel. http://zeroup.dk/Vis/samlefaktura45.bmp Her har jeg solgt til 2 forskellige personer; den ene har jeg solgt til d. 3/9 og den anden d. 4/9. Hele salget bliver så bogført den 4/9. Er der et problem i at gøre det på denne måde. Jeg vil så oprette en debitor kaldet "fælleskøb, kasernen" og så bruge den. Ud over dette vil jeg vedlægge bestillingslisten. Kan jeg gøre dette, eller skal jeg i ind og lave en faktura både for d. 3/9 og for d. 4/9. Såfremt jeg skal lave en for hver dag, må jeg så stadig godt samle alle salg fra den pågældene dag på en faktura??? Håber på et hurtigt svar da jeg sidder med bogføringen i denne weekend ;) |
Prøv at kigge her: