Hej derude, Jeg ser at, der er nogle der er virkelig gode til at hjælpe herinde - så nu er det min tur til at stå for skud og må krybe til hjælpen... Jeg har udskudt oprettelsen af CVR nr til sidste øjeblik, fordi jeg er sådan i tvivl om hvordan hele kører her i opstartsfasen - har flere spørgsmål - Min virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed vedr. tjenste og serviceydelser. Sådan her har jeg opfattet tingene hænger sammen - så ret mig endelig - gerne detaljeret: 1. I en enkeltmandsvirksomhed (hvor jeg har fuldtidsjob ved siden af) bliver man kun beskattet af et evt. overskud - dvs. efter min "løn" har været hævet. Men hvor mange procent er virksomhedskatten på, uden div. ordninger - på det overskud? Og betales det hvert kvartal? 2. Min "løn" bliver selvfølgelig beskattet gennem mit B-kort. Men som nystartende har jeg ingen anelse om hvor meget eller lidt indtjening der bliver. Så noget på skat´s side om aconto indbetalinger - og blev lidt bleg om næbbet?, men jeg er i det hele taget meget i tvivl om hvordan det B-kort fungerer.. tænker på Indberetning og betaling af skat ud fra B-kortet - hvordan fungerer det? 3. Så er der noget med en udvidet selvangivelse - nu er selvangivelsen ikke min store livret, hvert år i forvejen - så en udvidet en af slagsen - ja, så er næbbet blegnet helt! Men forestiller mig at det er her jeg fortæller det offentlige, hvordan det egentlig går i virkomheden - overskud/underskud, Momsafregning...hmmm ja, egentlig bare ud fra min årsregnskab eller...? Måske er jeg ikke helt så lost som jeg selv tror - men blot lidt uafklaret med nogle ting omkring det offentlige - Det at få CVR.nr og blive momspligtig, tja - det er nok det nemmeste af det ;) Men det ville helt klart hjælpe med lidt afklaring på ovenstående punkter :) |
Hej
Det korte svar er nok: overvej en regnskabsdame personligt gider jeg ikke alle disse her ting, en kompetent person kan spare en for meget besvær og mange penge.
ang. spørgsmålene, så vil jeg anbefale dig at ændre aconto ordningen så du kører det over (mener det hedder virksomhedsordningen) hvor du bare selv ligger pengene til side og betaler næste år. (sålænge det ikke er faste beløb kan man vist godt køre denne model.)
og jo den udvidede selvangivelse bruges til at indberette din ekstra indkomst fra firmaet.
mvh Thomas