Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat, moms, løn - enkeltmansvirk... - okay jeg er lidt lost

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Midtsjælland
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 8
Fra  Landerby Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude,

Jeg ser at, der er nogle der er virkelig gode til at hjælpe herinde - så nu er det min tur til at stå for skud og må krybe til hjælpen...

Jeg har udskudt oprettelsen af CVR nr til sidste øjeblik, fordi jeg er sådan i tvivl om hvordan hele kører her i opstartsfasen - har flere spørgsmål - Min virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed vedr. tjenste og serviceydelser.

Sådan her har jeg opfattet tingene hænger sammen - så ret mig endelig - gerne detaljeret:

1. I en enkeltmandsvirksomhed (hvor jeg har fuldtidsjob ved siden af) bliver man kun beskattet af et evt.  overskud - dvs. efter min "løn" har været hævet. Men hvor mange procent er virksomhedskatten på, uden div. ordninger - på det overskud? Og betales det hvert kvartal? 

2. Min "løn" bliver selvfølgelig beskattet gennem mit B-kort. Men som nystartende har jeg ingen anelse om hvor meget eller lidt indtjening der bliver. Så noget på skat´s side om aconto indbetalinger - og blev lidt bleg om næbbet?, men jeg er i det hele taget meget i tvivl om hvordan det B-kort fungerer.. tænker på Indberetning og betaling af skat ud fra B-kortet - hvordan fungerer det?

 3. Så er der noget med en udvidet selvangivelse - nu er selvangivelsen ikke min store livret, hvert år i forvejen - så en udvidet en af slagsen - ja, så er næbbet blegnet helt! Men forestiller mig at det er her jeg fortæller det offentlige, hvordan det egentlig går i virkomheden - overskud/underskud, Momsafregning...hmmm ja, egentlig bare ud fra min årsregnskab eller...?

Måske er jeg ikke helt så lost som jeg selv tror - men blot lidt uafklaret med nogle ting omkring det offentlige - Det at få CVR.nr og blive momspligtig, tja - det er nok det nemmeste af det ;)

Men det ville helt klart hjælpe med lidt afklaring på ovenstående punkter :) 

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det korte svar er nok: overvej en regnskabsdame Big Smile personligt gider jeg ikke alle disse her ting, en kompetent person kan spare en for meget besvær og mange penge.

 

ang. spørgsmålene, så vil jeg anbefale dig at ændre aconto ordningen så du kører det over (mener det hedder virksomhedsordningen) hvor du bare selv ligger pengene til side og betaler næste år. (sålænge det ikke er faste beløb kan man vist godt køre denne model.)

og jo den udvidede selvangivelse bruges til at indberette din ekstra indkomst fra firmaet.

 

mvh Thomas

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Fra Midtsjælland
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 8
Fra  Landerby Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Tak for et hurtigt svar, meeeen.... Jeg havde nu sådan set regnet med at skulle gøre det selv - da jeg endnu ikke ved, om jeg kan ansætte nogle til at gøre det for mig sådan pengemæssigt set... det er derfor jeg søger lidt mere viden herinde... og selve bogføringen af regnskabet har jeg erfaring i i forvejen....

 

Karina 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Karina Lander:
I en enkeltmandsvirksomhed (hvor jeg har fuldtidsjob ved siden af) bliver man kun beskattet af et evt.  overskud - dvs. efter min "løn" har været hævet

I en enkeltmandsvirksomhed er overskuddet  = din løn.

Beskatningen af overskuddet afhænger af din egne skatteforhold.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine private hævninger har intet med lønnen at gøre.

Du betaler B-skat af din virksomhed......virksomhedsskatteordningen bliver først aktuel for dig, når

du kommer op i topskatten.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

virksomhedsskatteordningen bliver først aktuel for dig, når

du kommer op i topskatten.

Why? Det kunne være hun har et ønske om at spare op i VSO?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Nej, som Henrik nævner, er dit overskud din løn og det, du bliver beskattet af.

2. Nej. Din løn bliver ikke beskattet med dit Bikort (hvis det er det, du mener). Du betaler B-indkomst. Hvis ikke du bruger en særlig beskatningsordning (= få hjælp fra en revisor eller brug rigtig megen tid på skatteregler), vil du betale nøjagtig det samme i skat, som hvis du havde tjent tilsvarende mere ved lønarbejde.

3. Det er en blanket, som skal udfyldes med oplysninger fra dit årsregnskab.

Du er velkommen til et gratis informationsmøde: http://www.regnskabsskolen.dk/ivkurser/infomode

Fra 4000
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første år gik jeg i underskud, og fik en ordentlig røvfuld tilbage i SKAT fordi jeg dermed kunne få fradrag i lønnen fra fultidsjobbet.
Andet år fik jeg et overskud på 40k. Nu stod mine fradrag forkert den anden vej og jeg skulle betale en hulens masse tilbage.
Tredie år havde jeg 80k i overskud, og fik igen et slag... men jeg er aldrig rigtig kommet i uføre.

Jeg har nemlig angrebet min tilværelse som fuldtidsjob+enkeltmandsvirksomhed sådan, at jeg ikke betragter penge i enkeltmandsvirksomheden som tjente før der er afregnet og året er lukket af - i forhold til SKAT.  Det kan jeg gøre fordi jeg har fultidsjobbet.

Jeg var bleg som du, men efter en lille intro til regnskabsprogrammet Summa Summarum, så viste opgaverne sig at være nemmere end at formulere de spørgsmål du netop har skrevet.

Når SKAT skriver der skal afregnes moms, så kan regnskabsprogrammet gøre det med tre klik. Når den udvidede selvangivelse kommer, så ringer jeg til SKAT som hjælper mig igennem. (inden jeg ringer har jeg lavet andre tre klik i regnskabsprogrammet som giver mig årsregnskabet).

I bakspejlet kan jeg huske at en af de store barrierer var at få det sk... CVR nummer. Men hey, få det ordnet sammen med en erhvervskonto i banken, og tag den one step at a time.

Det indblik du trods alt allerede udstråler gør at jeg mener du ikke behøver hyre nogen til at hjælpe dig. Det er i øvrigt nemmere at spørge om hjælp, og også for amino at give hjælp - når du står med en helt konkret udfordring.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Goldman. Tag imod tilbuddet fra Annette.

Hvad virksomhedsordningen angår: Med et fuldtidsjob og en virksomhed ved siden af skal der ikke meget til før man rammer topskatten.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Midtsjælland
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 8
Fra  Landerby Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker alle jer Aminoer for jeres svar og tålmodighed - og kan nu oplyse at CVR.nr er i hus og "vi", hermed menes jeg,  nu har taget springet og er i gang og har allerede første faste kunde :) Det er jo altid dejligt når det går sådan! Nu mangler blot lidt flere kunder.. ;)

Men jeg retter nu en særlig tak til goldman - he he - din attitude er jeg vild med! Og dit indlæg gav mig lidt ro i sindet - sjovt nok?!? - helt klar et plus-plus-svar i min bog.  Det var rart at høre at jeg helt klart ikke har været den eneste der har tænkt over hvordan tingene hænger sammen, når man selv står med ansvaret :)

 

Karina

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)