Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Retssikkerheden lider et knæk...

Side 6 ud af 7 (64 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

flemmingast:
De skrives efter en høring hos f.eks. DI af de øvrige ministeriers embedsmænd. 

Nope! Den del af de lovforberedende arbejde som vedrører Skatteministeriet skrives af ministeriets medarbejdere. Jeps hvis flere ministerier er berørt  - ja stå deltager også embedsmænd derfra.  Men dette var ikke så meget pointen i forhold til retsikkerheden.

Baggrunden for loven er i ligeså høj grad et arbejdsredskab for SKAT som de for jurister i alle andre fagområder.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis vi nu lige vender tilbage til den aktuelle sag, så kan der ikke hærske tvivl om hvad Told- og Skattedirektøren sagde. Han mener, at Landsskatteretten nogle gange godt kan tage fejl, og når SKAT mener de gør det, mener han at de har ret til at tilsidesætte afgørelsen. Og det er det som jeg synes er det centrale her.

Jeg savner en mere kyndig juridisk vurdering på dette. Jeg ville jo mene, at embedsmænd i den offentlige administration - på lige fod med alle os andre, har pligt til at rette sig efter højere retsinstansers afgørelser. Det er vel netop derfor vi har et retssystem, hvor afgørelser i SKAT, og andre steder, kan afprøves, når der opstår uenigheder. Hvis domme i Landsskatteretten - og andre retsinstanser, reduceres til "frivillige forslag" har jeg svært ved at se hvad vi skal bruge dem til.

Jeg synes - i forlængelse af denne sag, at der er alvorligt brug for en politisk udmelding fra Regeringen: Skal SKAT overholde domme i Landsskatteretten eller ej?

Personligt har jeg mest haft problemer med SKAT i forhold til, at jeg ofte synes det bryder - eller i hvert fald er tæt på, Forvaltningsloven, når de "glemmer" at oplyse om vigtige forhold eller klagemuligheder. Senest oplevede jeg det i år, da jeg skulle have skat tilbage og min kone skulle af med lidt. De sendte så et brev om at de ville modregne uden at oplyse om, at det faktisk kræver min godkendelse og at jeg kan nægte dette. Kun hvis nogle bestemte - og helt definerede forhold er til stede, kan de gennemtvinge modregningen. Og det var ikke tilfælde for mig. Det oplyste de ikke om. Der var heller ingen klagevejledning med. Som borger synes jeg ikke det er i orden, når SKAT ikke opfører sig loyalt for HELE loven, men kun den del de gerne vil bruge, og iøvrigt "glemmer" klagevejledninger osv. Det strider klart mod min opfattelse af Forvaltningsloven og det synes jeg er meget problematisk.

I forlængelse af dette mener jeg også, at de i praksis er på kant med (i hvert fald ånden i) Forvaltningsloven i den måde breve formuleres på. Ofte er de skrevet så dårligt, og er så svære at forstå, at det ikke opfylder den pligt de netop har til at informere ordentligt. Dette tror jeg dog i højere grad skyldes manglende formuleringsevner, end egentlig modarbejdelse af borgerne. Faktum er, at langt de fleste revisorer og advokater simpelt hen ikke kan formulere sig på en ordentlig og forståelig måde.

Men at påstå, at alle medarbejdere i SKAT er nogle fjolser synes jeg er noget pjat. Problemet er bare, at NÅR man støder ind i et fjols - og de er der bestemt også, så kan man ikke - i modsætning til hvis det nu var en bank eller en cykelhandler, bare vælge en anden. Derfor er det også ekstra vigtigt, at alle embedsmænd der har kontakt med borgerne gør det rigtig godt.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
et er vel netop derfor vi har et retssystem, hvor afgørelser i SKAT, og andre steder, kan afprøves, når der opstår uenigheder. Hvis domme i Landsskatteretten - og andre retsinstanser, reduceres til "frivillige forslag" har jeg svært ved at se hvad vi skal bruge dem til.

Enig.

Jeg er iøvrigt meget enige med dig i at overholdelsen af Forvaltningsloven er et stort problem for SKAT. Det har jeg oplevet på begge sider af skrivebordet. Klagevejledning, partshøring og tidsfrister er områder hvor SKAT ofte ikke overholder lovgivningen. Problemet er oftest at vi som borgere ikke kender vores rettigheder og dermed ikke ved hvornår vi kan sige fra - og i givetfald til hvem vi skal sige fra til.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Men at påstå, at alle medarbejdere i SKAT er nogle fjolser synes jeg er noget pjat. Problemet er bare, at NÅR man støder ind i et fjols - og de er der bestemt også, så kan man ikke - i modsætning til hvis det nu var en bank eller en cykelhandler, bare vælge en anden. Derfor er det også ekstra vigtigt, at alle embedsmænd der har kontakt med borgerne gør det rigtig godt.

Til dels enig Yes

Men vi har jo også allesammen en interesse i, at omkostningsniveauet til at drive organisationen SKAT bliver holdt på et rimeligt niveau. Vi bør derfor ikke forvente, at der sidder overkvalificerede medarbejdere i alle funktioner. Mit indtryk er, at de fleste medarbejdere hos SKAT godt kender deres egne begrænsninger, og hurtigt stiller videre til en mere kvalificeret kollega.

 

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 2. Aug 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Retssikkerhed er til for borgerne og der er oplysningspligt. Det er så her din kæde hopper af. 

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 2. Aug 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener du f.eks. skrothandleren, der stadigvæk har 4 mio. kroner tilgode.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Men vi har jo også allesammen en interesse i, at omkostningsniveauet til at drive organisationen SKAT bliver holdt på et rimeligt niveau. Vi bør derfor ikke forvente, at der sidder overkvalificerede medarbejdere i alle funktioner. Mit indtryk er, at de fleste medarbejdere hos SKAT godt kender deres egne begrænsninger, og hurtigt stiller videre til en mere kvalificeret kollega.

Embedsmænd hvis beslutninger har vidtrækkende konsekvenser for borgerne skal der da stilles ekstra store krav til. Og det bliver der jo også i lovgivningen - f.eks. Forvaltningsloven. Det har intet med overkvalifiering at gøre at kende de regler der vedrører det felt man har ansvaret for som embedsmand, samt helt generelt at kende Forvaltningsloven, så man kan behandle borgernes sager korrekt. 

Jeg ønsker på ingen måde, at vigtige embedsmandsfunktioner skal besættes af folk uden de rette kvalifikationer blot for at spare lidt håndøre i skat - og faktisk tror jeg ikke engang man sparer noget, ved at beholde de dårligste ansatte. Tværtimod. Det gælder ikke bare hos SKAT, men alle dele af den offentlige administration og forvaltning. Det ER altså ikke et beskræftigelsesprojekt :)

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 2. Aug 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kammeradvokaten er en selvstændig advokatvirksomhed. Ikke et beskæftigelsesprojekt. Der bliver i vidt omfang anvendt specialister til vurdering.

Embedsmænd agerer ikke i de forretningsområder, som f.eks. virksomhedernes revisorer gør. Følgelig har de så ikke samme kendskab og viden. Ikke fordi de er dummere end andre. 

Der er en naturlig grund til, at revisorer og advokater specialiserer sig. Det er så en fornuftig besparelse at anvende eksterne specialister. Den nye arvelov er et eksempel på dette, hvor en kendt kvindelig advokat har siddet i et udvalg nedsat af Folketinget. En del af elementerne i den nye arvelov er af skattemæssig karakter.

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel - vi er MEGET enige Yes - men taler nok blot forbi hinanden.

Jeg bruger mest SKAT til telefoniske forespørgsler - og mit indlæg var skrevet udfra den erfaring, jeg har gjort mig med netop telefoniske henvendelser. Ofte får jeg i første omgang fat i en person, der har et grundlæggende godt kendskab til området. Men spørges der ind til afvigende/enkeltstående tilfælde, så meldes der pas - og jeg bliver viderestillet til en med et mere grundlæggende kendskab.

Min point var, at det - efter min mening - er okay, at der sidder en række medarbejdere, der kan tage brodden af de fleste spørgsmål - 80/20 reglen. Jeg har ikke en forventning om, at uanset hvem jeg taler med, så skal de kende til det hele.

 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Min point var, at det - efter min mening - er okay, at der sidder en række medarbejdere, der kan tage brodden af de fleste spørgsmål - 80/20 reglen. Jeg har ikke en forventning om, at uanset hvem jeg taler med, så skal de kende til det hele.

Helt enig. Der er intet galt i at en embedsmand siger, at han ikke selv kender det korrekte svar på et spørgsmål. Det vigtige er, at det erkendes, og at borgeren så sendes i den rigtige retning. Problemet opstår, når der gives forkerte svar, når det der sendes ud er meget mangelfudlt og umuligt at læse, eller når anke- eller klagemuligheder ikke oplyses. Det er ganske enkelt noget sjuskeri.

Side 6 ud af 7 (64 indlæg)