Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette ApS med tilbagevirkende kraft - hvor længe?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Vi skal oprette et ApS nu - er der noget med at vi kan gøre det med tilbagevirkende kraft - og i så fald hvor længe bagud?

 

Kan vi eks. oprette det sådan at at selskabet er gældende fra 1. juli i år?

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

  Det med at kunne oprette et selskab med tilbagevirkende kraft er noget skattemæssigt.

Det er når du omdanner en personlig virksomhed til et selskab, at du skattemæssigt set kan gøre det med tilbagevirkende kraft.
Fidusen med dette er, at hvis din personlige virksomhed har en egenkapital på f.eks. 125.000 kr., så kan virksomheden omdannes til et selskab uden at der skal betales skal af de 125.000 kr. som du bruger til egenkapitalen. Der er dog ikke helt skattefrit i og med at du skal betale skat af de 125.000 kr. når/hvis du på et eller andet tidspunkt lukker (solvent afvikling - ikke konkurs) eller sælger virksomheden. Så det skal måske mere kaldes for en udskudt skat.

Men det kan kun lade sig gøre i det første halvår af det pågældende år. Hvis du i september måned ønsker at omdanne din virksomhed til et selskab, så kan du ikke gøre det skattefri.

Du skal også være opmærksom på, at det kun er rent regnskabs- og skattemæssigt at omdannelsen sker med på tilbagevirkende kraft. Det gælder ikke juridiske forhold. Det vil sige at din personlige virksomhed f.eks. ikke kan leje sig ind i nogle lokaler i februar måned, hvorefter virksomheden omdannes til et selskab i april måned. Rent juridisk set er det stadig dig / din personlige virksomhed som har lejekontrakten indtil den er overdraget korrekt til det nye selskab. Jeg har faktisk oplevet en del halvkedelige tilfælde efterhånden, hvor folk netop har omdannet til et selskab (enten APS eller A/S) men glemt at få klaret alle de juridiske detaljer. F.eks. var der en af mine venner hvis firma fik kappet alle telefonerne, fordi TDC havde registreret at virksomheden var ophørt og ikke kunne se at det var fordi det var videreført under et nyt CVR-nummer i selskabsform. Det samme gælder også lejekontrakter, ansættelseskontrakter m.m. Det er super vigtigt at alt dette bliver overdraget til det nye selskab korrekt. Ellers er det stadig dig selv personligt som er bundet op på dem hvis selskabet en dag skulle gå konkurs.

/Jesper

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - tak for svaret.

 

Der er tale om et helt ny selskab der skal oprettes og har ikke noget at gøre med omdannelse.

Jeg kunne bare godt tænke mig hvis vi kunne oprette selskabet så det har første regnskabsår fra 1. juli i år og hele 2010.

Kan jeg det eller er det nye selskab først oprettet fra den dag, E&S godkender det?

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ind og udtræden af direktion, revision mv. kan ikke ske med tilbagevirkende kraft så langt tilbage. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

klp29:
Jeg kunne bare godt tænke mig hvis vi kunne oprette selskabet så det har første regnskabsår fra 1. juli i år og hele 2010.

Hvis det er datoen der er afgørende for dig.... Så må du finde et skuffeselskab på markedet med den stiftelsesdato.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i det der er sagt, idet det måske skal tilføjes at man også kan lave en skattepligtig omdannelse med tilbagevirkende kraft, men ikke ved kontant stiftelse. 

Men hvorfor vil I stifte med tilbagevirkende kraft ? Handler det om at der måske ligger noget indtjening fra juli som I godt vil have indover selskabet så I undgår at aflægge personligt regnskab. I teorien er det ikke muligt men i praksis ses det tit at man lægger denne indtjening ind i selskabet selvom det teoretisk set kan angribes og det kan også angribes af Skat (men ses sjældent og risikoen er til at overse)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 361
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det manden mener, er om det er muligt at man fx i September måned har hentet kapital til at oprette et selskab (herunder et Holding)
Ved dette, ser mange, at det enten er bedst at lave i januar eller midten af året (juni) for at have års regnskab til D. 31/12

Jeg er ligeledes selv interesseret i at høre om dette er muligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Andi Christensen Hoej:

Det manden mener, er om det er muligt at man fx i September måned har hentet kapital til at oprette et selskab (herunder et Holding)
Ved dette, ser mange, at det enten er bedst at lave i januar eller midten af året (juni) for at have års regnskab til D. 31/12

Jeg er ligeledes selv interesseret i at høre om dette er muligt.

du tager lige og svarer på en 7 år gammel tråd???  Det har intet at gøre med hvornår man har "hentet" kapital da det jo så er ens privat. Om man stifter 1/1 eller efter 30/6 har blot at gøre med, at man ved det kan stifte med et regnskabsudløb 31/12 - da første år max kan løbe 18 mdr (1/1 stiftet - 12 mdr = 31/12 og efter 30/6 igen - med 18 mdr regel - mulighed for regnskab 31/12) 

At have hentet kapital er noget man har privat og det har intet at gøre med hvornår man så stifter, andet end hvis en investor har fået godkendt krav

Det har bare ikke med den 7 år gamle tråd at gøre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 361
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager at tråden så ikke er blevet slettet :-) den var bare ikke afsluttet og jeg havde netop et spørgsmål liggende op af det, at jeg lige så godt kunne spørge ;)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)