Hej Amino''er Jeg står og skal til at invistere i visitkort, men jeg kan ikke helt bestemme mig om jeg skal tage nogle digital trykte eller betale for offset. Sagen er den at jeg har fundet et tilbud på 250 visitkort til 295kr (digital tryk) eller 1000 visitkort til 495kr (offset tryk) Jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælgte fordi jeg ville endeligt gerne have kvaliteten fra offset, når der kommer vand lak på osv. men jeg syntes 1000 visitkort er utrolig mange, især fordi det er første gang jeg får lavet dem. Så mit spørgsmål, når i får et visitkort fra en person, hvad betyder kvaliteten så? Hvis der er 2 personer med et ligne tilbud ville i så vælge ham med kvalitets visitkortet eller ham der tog det billige ? Mvh. Torben |
Hmm... Jeg så dit indlæg for 10 minutter siden - og har så brugt de 10 minutter på at overveje om jeg egentlig burde svare på dit indlæg eller blot lade nogle andre om det.
Men, på trods af at jeg på en eller anden måde jo er fandens advokat i denne sammenhæng, så har jeg alligevel besluttet mig for at svare på dit indlæg, men samtidig forsøge at holde mig så neutral som det nu kan lade sig gøre, når jeg selv kommer fra en virksomhed som bl.a. trykker visitkort....
Angående kvaliteten versus prisen, så er det altså ting som sjældent følges ad.
De digitaltrykte visitkort kan være fine nok, men de har nogle begrænsninger som du selv kommer ind på: ikke mange muligheder for efterbehandling - så som lak, ikke muligheder for tykkere medier (grænsen ligger på imellem 200 og 300 gram). Fordelen er til gengæld at man som kunde kan få lavet visitkortene i små oplag og hvis lokummet brænder, så kan man også få lavet dem akut inden for nogle timers varsel.
De offsettrykte visitkort åbner for en lang række muligheder hvad angår tryk, efterbehandling og medie. Endvidere er stykprisen på offsettrykte visitkort oftest en del lavere end ved de digitaltrykte, da farve og medie har en lavere kostpris. Men de har den samme ulempe som alle andre offsettrykte tryksager: Offsettryk er forbundet med opstarts-omkostninger i form af tid, film, plader, tilkøring m.m. Endvidere kan man ikke bare lige tage en bunke offsettrykte medier og så efterbehandle dem med det samme - de skal lige have en chance for at dampe af inden man skærer dem eller begynder at give dem lak. På grund af opstartsomkostningerne skal man op i et større oplag (antal) før opstartsomkostningerne og stykprisen ved offsettrykket begynder at matche prisen for digitaltryk af samme oplag.
Men om man vælger offsettryk eller digitaltryk er altså ikke det som er det alt-afgørende set med mine øjne. I det 7 år MediaMouse har eksisteret har jeg set mange eksempler på hvordan ellers pænt tryk er bragt til skamme af dårlig håndtering og efterbehandling. Noget af det mere jordnære er en ordentlig beskæring. Det er fuldstændig ligegyldigt om hvad dine visitkort er tryk på og med hvad, hvis de ikke er skåret lige. Hele helhedsindtrykket falder til jorden, hvis visitkortet ligner noget der er klippet ud med en saks af en 5 årig.
Det samme gælder efterbehandling så som lakering. Hvis tryksagen ikke lige får lov til at dampe af inden overfladen forsegles af en U/V-hærdet lak, så bobler den op ligesom når man maler oven på et tidligere lag maling som ikke er vådt eller tørt nok. Lakering og kachering (hvor der lægges en tynd folie over tryksagen) mister også lidt sin effekt, hvis tryksagerne ikke er håndteret i et nogenlunde støvfrit miljø. Man kan nok uden nærmere beskrivelse forestille hvordan overfladen vil blive på en tryksag, hvis der er fanget støv i overfladen i forbindelse med produktionen.
Tilbage til prisen versus kvaliteten: Gør op med dig selv hvad du konkret skal bruge og hvilket indtryk du ønsker at give modtageren af visitkortet. Hvis du i bund og grund blot vil have et alternativ til en lap papir håndskrevet med dit navn, telefonnumer og emailadresse, så print selv visitkortene på din egen printer. Man kan faktisk få et rimeligt hæderligt resultat på denne måde, hvis man gider bruge lidt tid på det.
Men hvis du ønsker at give kunderne et mere "rigtigt" visitkort, så bør du nok overveje at få dem tryk på den ene eller den anden måde. Generelt set er jeg tilhænger af et ordentligt visitkort med lidt vægt og tykkelse, men jeg er trods alt også miljø-skadet af at arbejde i branchen. Når jeg får et visitkort i hånden, så et det tit at jeg må fange mig selv i at stå og studerer visistkortet. Også selvom jeg virkelig prøver at undertrykke det, så vil man, hvis man kender mig godt, kunne lægge mærke til at mine fingre lige løber over kortet og mærker efter tykkelsen, overfladen, kanterne m.m., selvom jeg står og
Men, på trods af at jeg på en eller anden måde jo er fandens advokat i denne sammenhæng, så har jeg alligevel besluttet mig for at svare på dit indlæg, men samtidig forsøge at holde mig så neutral som det nu kan lade sig gøre, når jeg selv kommer fra en virksomhed som bl.a. trykker visitkort....
Angående kvaliteten versus prisen, så er det altså ting som sjældent følges ad.
De digitaltrykte visitkort kan være fine nok, men de har nogle begrænsninger som du selv kommer ind på: ikke mange muligheder for efterbehandling - så som lak, ikke muligheder for tykkere medier (grænsen ligger på imellem 200 og 300 gram). Fordelen er til gengæld at man som kunde kan få lavet visitkortene i små oplag og hvis lokummet brænder, så kan man også få lavet dem akut inden for nogle timers varsel.
De offsettrykte visitkort åbner for en lang række muligheder hvad angår tryk, efterbehandling og medie. Endvidere er stykprisen på offsettrykte visitkort oftest en del lavere end ved de digitaltrykte, da farve og medie har en lavere kostpris. Men de har den samme ulempe som alle andre offsettrykte tryksager: Offsettryk er forbundet med opstarts-omkostninger i form af tid, film, plader, tilkøring m.m. Endvidere kan man ikke bare lige tage en bunke offsettrykte medier og så efterbehandle dem med det samme - de skal lige have en chance for at dampe af inden man skærer dem eller begynder at give dem lak. På grund af opstartsomkostningerne skal man op i et større oplag (antal) før opstartsomkostningerne og stykprisen ved offsettrykket begynder at matche prisen for digitaltryk af samme oplag.
Men om man vælger offsettryk eller digitaltryk er altså ikke det som er det alt-afgørende set med mine øjne. I det 7 år MediaMouse har eksisteret har jeg set mange eksempler på hvordan ellers pænt tryk er bragt til skamme af dårlig håndtering og efterbehandling. Noget af det mere jordnære er en ordentlig beskæring. Det er fuldstændig ligegyldigt om hvad dine visitkort er tryk på og med hvad, hvis de ikke er skåret lige. Hele helhedsindtrykket falder til jorden, hvis visitkortet ligner noget der er klippet ud med en saks af en 5 årig.
Det samme gælder efterbehandling så som lakering. Hvis tryksagen ikke lige får lov til at dampe af inden overfladen forsegles af en U/V-hærdet lak, så bobler den op ligesom når man maler oven på et tidligere lag maling som ikke er vådt eller tørt nok. Lakering og kachering (hvor der lægges en tynd folie over tryksagen) mister også lidt sin effekt, hvis tryksagerne ikke er håndteret i et nogenlunde støvfrit miljø. Man kan nok uden nærmere beskrivelse forestille hvordan overfladen vil blive på en tryksag, hvis der er fanget støv i overfladen i forbindelse med produktionen.
Tilbage til prisen versus kvaliteten: Gør op med dig selv hvad du konkret skal bruge og hvilket indtryk du ønsker at give modtageren af visitkortet. Hvis du i bund og grund blot vil have et alternativ til en lap papir håndskrevet med dit navn, telefonnumer og emailadresse, så print selv visitkortene på din egen printer. Man kan faktisk få et rimeligt hæderligt resultat på denne måde, hvis man gider bruge lidt tid på det.
Men hvis du ønsker at give kunderne et mere "rigtigt" visitkort, så bør du nok overveje at få dem tryk på den ene eller den anden måde. Generelt set er jeg tilhænger af et ordentligt visitkort med lidt vægt og tykkelse, men jeg er trods alt også miljø-skadet af at arbejde i branchen. Når jeg får et visitkort i hånden, så et det tit at jeg må fange mig selv i at stå og studerer visistkortet. Også selvom jeg virkelig prøver at undertrykke det, så vil man, hvis man kender mig godt, kunne lægge mærke til at mine fingre lige løber over kortet og mærker efter tykkelsen, overfladen, kanterne m.m., selvom jeg står og