Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et selskab stiftet ved spaltnig....?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Hvad betyder det, når der i "selskabeligt nyt" står: Ejendomsselskabet xxx ApS.,: Selskabet er stiftet ved spaltning. Selskabets aktiver og gæld er overdraget fra xxx A/S. Selskabskapital: kr. 125.000,00. Indbetalt ved spaltning til kurs 6.872,78. ?

Altså: hvad vil det sige at selskabet er stiftet ved spaltning?

Miriam

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:
Altså: hvad vil det sige at selskabet er stiftet ved spaltning?

En spaltning af af et selskab betyder, at du splitter indholdet af selskabet op i flere aktiviteter og placerer dem i to eller flere nye selvstændige selskaber.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu du siger det. Hvordan kan det være andet?  Big Smile

Meget logisk forklaret. Tak for det.

Miriam

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
Et lille PS.... bemærkede at Herr Tøjner berørte emnet i et nyligt blogindlæg....

Altså, hvis man fra hvert selskab kan udbetale sig selv udbytte til 25% skat er det jo en ret smart ide. Kan man det?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej...grænserne for udbytte mv. er total..uanset hvor mange selskaber man har.

Altså Avance+Udbytte op til 48.300 total til 28% udbytteskat!

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm...  troede at selkabsskat og udbytteskat var samme sats. Nå, men de bliver de nok også snart (28% ;-)).

Men tænker stadig på .... Hvorfor have flere forskellige selskaber? Er der nogle fordele ud over at man spreder risikoen?

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Miriam,

Der kan findes mange grunde. Jeg har eksempelvis landbrugsaktivittet, ejendom, handel og rejsefirma i et og samme selskab. Et eksempel kunne være, at jeg vil have rejsefirmaet udskilt med henblik på salg på et tidspunkt.  Eller at jeg måske ville have lagt ejendom(me) i et særskilt firma (hernede er der skat på salg af ejendomme og i nogle tilfælde har naboer forkøbsret til jord. Det kan derfor i nogen sammenhænge være en fordel af handle ejerandele i stedet.

Eller også hvis du deles om en holdingselskab med andre - kunne det måske være atttraktivt på sigt at hver får sit eget holdingselskab - og man dermed splitter det ene op i flere....

Henrik

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg kan sagtens se begrundelser for at dele et selskab op - især med salg for øje (selvom man jo godt kan sælge en enkelt aktivitet fra). Men ofte har samme personer mange selskaber kørende sideløbende. F.eks kan jeg se at min (erhvervs) udlejer har fem selskaber, der alle har med udlejning af erhvervsejendomme at gøre. Så er det jeg ikke længere forstår, hvad grunden kan være. Hvis det er for at have særskilt regnskab for hver bebyggelse, kan det jo sagtens lade sig gøre alligevel. En selskabsløsning vil i dette tilfælde være en dyr og besværlig løsning.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:
F.eks kan jeg se at min (erhvervs) udlejer har fem selskaber, der alle har med udlejning af erhvervsejendomme at gøre. Så er det jeg ikke længere forstår, hvad grunden kan være

Fordi det er billigere og mere enkelt at sælge et selskab end en ejendom.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)