Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S selskab & Skat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hello Amino'er

Er ved at starte et selskab op med en kammerat..

Vi er begge blevet enige om at vi starter med et I/S og senere hen begiver os ud i Aps..

Har 2 scenarier jeg ikke kender svaret på..

Here goes.....

Hvis vi vælger ikke at trække penge ud af selskabet til f eks løn og alle vores indtjening ligger i en opsamlingskonto, indtil der kommer lidt stabilitet i virksomheden.... Hvad skal skattefar have for det mht skat...?

Vælger min kammerat at opsige sit "normale" job for at ligge 100% i den nye virksomhed, bliver han nødsaget til at give sig selv løn (Jeg beholder mit normale job imellemtiden)... Lønnen vi trækker ud fra I/S selskabet bliver beskattet hos ham personligt ... Har det nogen form for konsekvenser for mig mht skat? 

Håber at i kan forstå hvad jeg skriver :-)

Takker

 

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal være sikre på at der kan være råd til løn, da det ikke er muligt at få kontanthjælp når man ejer en virksomhed- tro mig det er træls at lære på den hårde måde!

Men hvis han får løn fra firmaet og du ikke gør, vil han jo få noget mere ud at firmaet end du vil gøre- den er i med på begge 2 ikke?

 

En sidste ting, få en skriftlig aftale med hinanden hvad der skal hvis i bliver uvenner, en vil trække sig ud af selskabet eller hvad der skal ske hvis i går konkurs.  

Rigtig mange der får startet et I/S op koster ofte et venskab, så se at få det på plads inden i gør nogen investeringer. 

 

Mvh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Når vi taler om et I/S får indehaverne ikke løn på almindeligvis. Indehaverne hæver "deres løn" i interessentskabet men beskattes af en andel af overskuddet hver især. Dvs. I skal svare personlig skat. Også af den opsamlingskonto du omtaler. I kan så via virksomhedsordningen foreløbigt nøjes med en beskatning på 25% af det overskud I ikke hæver i virksomheden.

I kan godt via en overskudsfordeling henføre en større del af overskuddet til din medpartner (jeg bryder mig ikke om udtrykket kammerat i denne sammenhæng) men som det ganske rigtigt bliver sagt ovenfor så er det ikke bare en god ide men et must at I har en klokkeren interessentskabskontrakt hvor sådanne ting er aftalt. Selv de bedste venskaber kan gå i stykker og ende i verbalt slagsmål i sådanne situationer.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tilladet mig at hoppe ind i samtalen da jeg sidder lidt med samme problem,

Det vil altså sige at hvis jeg tjener 100.000 og har udgifter ( bil / benzin / matrialer osv) på 20.000 har jeg 80 tilbage, hvis jeg laver virksomhedsordningen skal jeg så betale 25procent af de 80?

og når jeg så har betalt det skal jeg så yderligere betale fuld skat igen når jeg engang vælger at udbetale det til løn??

hvad hvis jeg vælger at udbetale hele overskudet til løn er det så bare normalt skat jeg skal betale som ansat? selvom jeg er medejer af I/S?

 

 

håber nogle kan hjælpe mig lidt, er helt fortabt i de her regler :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du kører virksomhedsordinng, betaler du forlods 25% skat, som bliver modregnet din

aktuelle skat, den dag du hæver af opsparingen. Denne opsparing kører på din personlige selvangivelse. 

Du bliver beskattet personligt af din andel af overskuddet i I/S`et!

 

Fra København
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Oka Peter, det gjorde mig meget klogere, ikk for at være irriterende men for at skære det lidt i pap, vil det sige at jeg for oprettet en virksomhedsordningen gennem skat??

betaler mine 25 procent af overskudet og når jeg så vælger at hæve min løn udbetaler jeg den som var jeg ansat i firmaet med de 25procent jeg tidligere har betalt modregnet i skatten?? det meget forvirrende.

 

alt i alt jeg kommer ikke til at blive beskattet doublet? både ved løn og ved virksomhedsordningen ?? jeg kommer i den sidste ene til at betale det samme som hvis jeg bare udbetalte hele lønnen til mig med det samme??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Du opretter VSO på din selvangivelse...........sæt x i feltet......du bør nok anvende en rådgiver for at køre virksomhedsordningen.

Nej...du betaler 25% af den del du opsparer i virksomhedsordningen(groft sagt af overskuddet-hævninger/indskud)!

Nej...du betaler kun 1 gang fuld skat.

Du har ikke noget, der hedder løn i et I/S. Der er overskud, som bliver beskattet med den enkelte interessents andel af overskuddet på

selvangivelsen, og hævninger, som har indflydelse på din kapitalkonto i I/S`et!

Fra København
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Peter det har hjulpet meget

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)