Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad indebærer det at få et SE-nr?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har biavl som hobby, og har aldrig ført regnskab i den anledning. Nu har jeg fået mulighed for at sælge honning til en virksomhed, men det er en betingelse at jeg har et SE-nr.

Jeg har ikke særlig lyst til at skulle lave regnskab, omsætningen i foretagendet er i størrelsesordenen 3-5000 kr årligt. Kan jeg få et SE-nr. og så nøjes med at afregne moms for den honning jeg sælger til den pågældende virksomhed? Eller skal jeg føre regnskab over alt hvad jeg indkøber og sælger og beskattes af et eventuelt overskud?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

  Et SE-nummer kræver at du fører regnskab. Men det gør det altså også når du i det hele taget driver virksomhed - uanset om den har et CVR (tidligere kaldet SE)-nummer eller ej. Sålænge du har en indtægt på det, så skal du også føre regnskab. Set med SKAT's øjne så skal du beskattes af overskudet - uanset om det er en "rigtig" virksomhed eller blot en hobby - såfremt du sælger honingen.

MEN, se det positive i det: Hvis du begynder at føre regnskab over det, så kan du også trække alle dine udgifter forbundet med biavlen fra. Det vil sige at hvis du køber et nyt bistade (jeg har ingen idéer om hvad sådan noget koster) til 5.000 kr. og også har solgt for 5.000 kr. honning i løbet af året, så skal du jo ikke betale noget ekstra i skat i og med at det går op i et nul fordi du kan trække indkøbet fra. Endvidere har du også mulighed for at trække momsen fra på de dine udgifter i forbindelse med honning-"produktionen", såfremt du lader dig momsregistrere. Så skal du dog også opkræve moms på det du sælger.

/Jesper

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)