Jeg er enig i, at det er SÆLGER der dikterer betalingsbetingelser og absolut ikke kunden. Flere større firmaer vil gerne diktere betalingsbetingelserne, og det accepterer vi til tider, hvis kunden spørger pænt om det INDEN bestilling, og hvis det er et velkendt firma og et beskedent beløb. Ofte kommer betingelserne jo først efter bestillingen er gennemført.
Hvis betingelserne fra kundens side er for grumme, så vil jeg simpelthen ikke levere. På et tidspunkt fik vi en ordre fra et stort velkendt rederi, hvor der udover at være dikteret betalingsbetingelser også var betingelser som hvor lang garanti de skulle have, hvis udstyr gik i stykker skulle det udskiftes indenfor få dage, ellers kunne de kræve penge tilbage, erstatning osv. Alt i alt en hulens masse "langt-ude-betingelser" for en ordre med beskeden indtjening.
Jakodan: Er det "almindelige" mindre virksomheder der kommer med de betingelser, eller kun de store?
Det er både store og små .. ham jeg talte i telefon med er fra et meget stort firma, som tjener rigtig rigtig mange penge og jeg er slet ikke i tvivl om, at de kan betale.. Men de bestiller for meget små beløb hos os, hvert halve år eller en gang om året måske.. og i dette tilfælde var det mere måden det blev gjort på.
Selvfølgelig er det ikke nødvendigvis et tegn på, at de er ved at gå ned, men i disse tider kan det sagtens være en indikation af det.. Og jeg ser ikke nogen grund til at tage chancen. Vi havde f.eks. en anden kunde (et mindre firma), som bestiller for 2-3000 kr. en gang om måneden, som altid har betalt sådan nogenlunde til tiden.. Vi fik et lignende brev fra dem, og jeg ringede og sagde, at det kunne ikke lade sig gøre - de kunne få 14 dage netto og det var det! De sagde, at det måtte de jo accepterer så og bestilte den sædvanlige portion - 3 uger efter havde de ikke betalt regningen, men bestilte igen og jeg sagde til dem, at de ikke kunne bestille, før regningen var betalt... og nu, 3 måneder senere er regningen sjovt nok ikke blevet betalt.. Og deres bogholder ringede for et par uger siden og sagde, den først ville blive betalt i midten af næste måned, da de ingen penge havde.. så må vi få at se, om de kan betale dér som aftalt.
Tænk hvis vi havde givet dem kreditten - så kunne de have nået at bestille for 3-4 gange så mange penge i samme periode, før vi opdagede, at der ikke var penge i kassen.
"Personligt syntes jeg da, det er langt mere irreterende at firmaer tillægger fakturerings gebyr på deres regninger, de har jo ligesom lige solgt noget i forvejen hvro de har indregnet deres løn og udgifter"
Jeg ved ikke, om det var en hentydning til vores fakturagebyr - så nu får du lige en forklaring
Vi lægger det på af flere årsager - Det rigtigt meget nemmere for os, når folk betaler med kort - Det tager ikke lige så lang tid i forhold til bogholderiet, da ordrenummeret står på betalingen, når pengene kommer ind i vores bank, så vi kan finde den på nul komma fem. Ved kontooverførsler bruger vi enormt meget tid på at finde ud af, hvor pengene kommer fra.. fx bestiller folk i navnet hippedihop.dk, men når de betaler står der anders hansen.. og ikke noget fakturanummer, måske ikke samme adresse osv., så vi kun har beløbet at gå efter.. og der er rigtig mange der bestiller for samme beløb, fx hvis de køber 1 pakke silkepapir, så det bliver lidt af en gætteleg.. Vi bruger faktisk 1 hel dag om ugen på at tjekke betalinger + en halv dag til at ringe og rykke.. Hvis alle betalte med kort, ville det tage en halv dag i alt vil jeg tro. Og så er vi jo "sikret" pengene, dvs. vi skal ikke være helt så bekymret for, om det er en dårlig betaler.
|