Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil give en gave, hvordan med SKAT?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Obuni - House of Creativity:
Okay, så SKAT er faktisk fuldstændig ligeglade med, om det er 1000 kroner kontant eller en ting til 1000 kroner og jeg kan derfor bare skrive "udgift vedrørende fakturanr. xxxx"?

Ja det vil være nok.

Obuni - House of Creativity:
Så behøver modtager af gaven/pengene vel heller ikke fakturere mig, bare de af mig gøres opmærksom på at de skal huske at anføre værdien som en indkomst på deres selvangivelse?

Nej de behøver ikke fakturere dig. MEN det er dig som skal indberette beløbet eller gavens værdi til SKAT. Det følger af Skattekontrollovens § 7A.

Det vil sige at du skal udfylde og indsende nedenstående blanket.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=46738

Angiv beløbene i rubrik 38

 

Henrik

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy.

Du taler om anvisningsprovision og du skal bogføre det som sådan.

Modtageren skal ikke fakturere dig, hvis han er lønmodtager, men betale B-indkomst af gaven.

Det er dig der skal anmelde til SKAT, at modtageren har modtaget gaven og værdien af den. Det gør du ved at oprette ham som ansat med b-indkomst (uden indholdelse af kildeskat). Modtagere kan så selv vælge om han vil betale skatten nu eller ved årets afslutning.

Med venlig hilsen Miriam

 

Altså Henrik ..... :-)    Du ER bare hurtigst :-D

Bortset fra det mener jeg, at Tommy kan nøjes med at indberette ved e-indkost, hvor han også indberetter andre ansatte. I dette tilfælde med den forskel, at det er B-indkomst.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at runde den med gaverne af: Der er tale om egentlige gaver i familieforhold i op og nedadgående retning. Alle andre former for gaver er indkomstskattepligtige medmindre de udtrykkeligt er skattefritaget.

Hvis vi taler om mindre gaver som ydes til kunder kan de dog muligvis komme ind under det såkaldte repræsentationsbegreb (reklamegaver) men det vil som minimum kræve at gaven bærer virksomhedens navn eller logo på en eller anden måde og kontanter er helt udelukket.

 

  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:

Du taler om anvisningsprovision og du skal bogføre det som sådan.

...Det gør du ved at oprette ham som ansat med b-indkomst...

Miriam

I må undskylde at jeg skal have det her lidt ind med skeer, men det er godt nok ikke mit område :o)

Så altså Jeg skal udbede mig CPR-nr fra modtager og så udfylde E-indkomst som Henrik og du nævner, sende den og så skal jeg ikke bekymre mig mere om det?

Det vil med al sandsynlighed være en engangsforestilling pr. modtager, dog forhåbentligt vil nogen blive gengangere.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Obuni - House of Creativity:
Så altså Jeg skal udbede mig CPR-nr fra modtager og så udfylde E-indkomst som Henrik og du nævner, sende den og så skal jeg ikke bekymre mig mere om det?

Ja. Hvis du allerede har ansatte i forvejen og dermed er tilmeldt e-indkomst så indberetter du via dette system. Dertil skal du bruge deres CPR-nr. Hvis du ikke er tilmeldt e-indkomst bruger du papirudgaven som jeg linkede til.

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Ja. Hvis du allerede har ansatte i forvejen og dermed er tilmeldt e-indkomst så indberetter du via dette system. Dertil skal du bruge deres CPR-nr. Hvis du ikke er tilmeldt e-indkomst bruger du papirudgaven som jeg linkede til.

Henrik

Perfekt, så tror jeg at jeg har forstået det hele.

Jeg går udfra at den måde at indberette på ikke udmunder i, at jeg skal betale feriepenge eller noget som helst andet end den oprindelige anerkendelse.

 

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Obuni - House of Creativity:
Jeg går udfra at den måde at indberette på ikke udmunder i, at jeg skal betale feriepenge eller noget som helst andet end den oprindelige anerkendelse.

Korrekt.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Obuni - House of Creativity:
Jeg går udfra at den måde at indberette på ikke udmunder i, at jeg skal betale feriepenge eller noget som helst andet end den oprindelige anerkendelse.

Nej. Der er ingen skjulte følgeudgifter.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak Henrik og Miriam for hjælpen og tålmodigheden! - og til Jer andre for deltagelsen Smile

God weekend

Tommy

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)