Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gulplade bil, Må man have flere af dem??

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har fået muligheden for at købe en ekstra gulplade bil, så derfor har jeg et spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig med.

Jeg har idag en Guldpladebil som mit enkeltmandsfirma står som ejer af, som både bruges til privat og erhverv.

Er det lovligt at købe endnu en gulpladebil med firmaet som ejer og så bruge den både privat og erhverv??

Håber I vil hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Wheels

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvorfor skulle det ikke være det?

 

Spørgsmålet er så om du, overfor skat kan argumentere for hvorfor du skal bruge 2 biler til dit firma- det afhænger jo af hvad du laver. 

En håndværker kan jo sagtens have mange forskellige typer biler, bare for at nævne et eksempel. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...er loviigt.

Du bliver kun beskattet af fri bil een gang......hvvis du har fri bil.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Ja...er loviigt.

Du bliver kun beskattet af fri bil een gang......hvvis du har fri bil.

Og det er du helt sikker på Peter ? Big Smile

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent!

Ja...medmindre du ved noget andet!

Lad mig høre.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Og det er du helt sikker på Peter ? Big Smile

UF.... jeg har ikke fulgt de skiftende regler de sidste par år. Men jeg mindes at der tidligere ligger en landsretsdom, hvor SKAT fik medhold i beskatning af fri bil nr. 2....

Men Bent - belær os lige !Yes.

Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Nu bliver jeg jo helt usikkert, den måder jeg gør det på at der er betalt moms af bilen og jeg betaler privat alle udgifter på bilen, men trækker momsen på driftsudgifter, dvs. dielsel og vedligeholdelse.

Den måde havde jeg også tænkt mig at gøre det ved den anden bil.

Men fortæl mig da meget venligst, hvis jeg gør noget som ikke er smart.

Hilsen

Wheels

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt Henrik. Hvis man har flere biler til rådighed bliver man kun beskattet af én (den dyreste) hvis de ikke er til rådighed samtidig men har man flere biler til rådighed samtidig bliver man beskattet  af dem alle. Se eksempelvis SKM 2005, 503 (hvor sagsøger godt nok afkræftede formodningen om at også bil nr. 2 blev anvendt privat)

Det du gør Wheels er korrekt når der er tale om en varebil under 3 tons. Ellers er der kun delvis fradragsret for momsen når vi forudsætter at der er tale om en bil som indgår i virksomheden.

Men nu skriver du at du privat afholder alle udgifter på bilen. Så er der jo tale om en privat bil hvor du så kan foretage fradrag efter statens satser (eller en andel af de faktiske udgifter) og så er vi ikke inde i fri bil reglerne.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Bent,

Jeg har ikke stødt på SKM 2005.503 før, men har for nogle år siden (2001 el 2002) set at Vestre Landsret gav SKAT medhold i en beskatning af 2 fri biler. Umiddelbart da jeg læste din afgørelse forekom mig at der var stor lighed mellem de to sager, men i din henvisning lykkedes det sagsøger at afkræfte formodningen af privat anvendelse af bil nr. 2.

Henrik

Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Og Tusinde tak for jeres super gode svar.

Er der noget problem i at gøre det med 2 biler i et enkeltmands firma?? Altså på samme måde, som jeg gør pt. med den jeg har??? Eller må man ikke have 2 gulpladebiler med privat anvendelse.

Pft.

Wheels Alias Kim

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)