Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er dette korrekt bogføring?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg skal til at oprette en virksomhed med få samlet indkøb og salg. Her er som jeg ser takten i kampen. Er det korrekt forstået.

Jeg opretter virksomheden på webreg.dk

Jeg opretter en privat bankonto som jeg bruger til at holde virksomheden adskilt. Kontoen står stadig i mit navn men er kun virksomhedens penge på den.

Jeg køber vare for 30.000 inkl moms og bogføre således (30 stk a 1000 kr stk inkl moms og 800 eks moms)

55100 Varebeholdning Debet 24.000
66200 Købsmoms Debet 6.000
58000 Bankkonto kredit 30.000

Når jeg så sælger varen sælger jeg den til 37.500 kr inkl moms og bogføre såldes (30 stk a 1250 kr stk inkl moms og 1000 eks moms)

1000 Varesalg Kredit 30.000
66100 Salgsmoms Kredit 7.500
58000 Bankkonto debet 37.500

55100 Varebeholdning Kredit 24.000
2100 Vareforbrug Debet 24.000

Når så kvartalet er ovre vil jeg indbrette moms såldes

66200 Købsmoms kredit 6.000
66100 Salgsmoms debet 7.500
66900 momsafregning debet 6.000 og kredit 7.500 som giver en saldo 1.500 kredit

Jeg betaler så 1.500 til Told og skat og bogføre således

66900 Momsafregning debet 1.500
58000 Bankkonto kredit 1.500.

Når så året er omme opgiver jeg på min selvangivelse at jeg har tjent 6.000 og hvis told og skat vil kontrollere det så kontakter de mig og så trykker jeg på rapport knappen i summa summarum, printer årsregnskabet ud og sender det til dem.

 

Kan det passe at jeg har fået det hele med her. Er der virkelig ikke mere? Og er det korrekt bogføring. Jeg spørger ikke så meget om det er sådan i vil gøre eftersom at der sikkert er nogle der har end anden måde at bogføre varekøb og salg, men vil dette ikke være korrekt? Og er min oprettelse af virksomheden, momsafregning og årsregnskab ikke korrekt lavet?

Glæder mig til at høre om jeg har forstået det hele rigtigt ;)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Birkelund:
Glæder mig til at høre om jeg har forstået det hele rigtigt ;)

Det ser fornuftigt ud. Du mangler at bogføre hvor de  oprindelige 30.000 kr til varekøb kommer fra. Penge hopper desværre ikke selv ind på bankkontoen.

Held og lykke med det...

Henrik

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay. Det vil så være noget debet bankkonto og kredit privatindskud. Men det er jo forhåbentlig kun en fejl man laver her i det teoretiske. I det praktiske vil jeg forhåbentlige opdage at jeg ingen penge har til at lave overførslen Big Smile

 

Men kommer det offentlige og blander sig i andet end det jeg har remset op. Eller vil de kræve andre opgørsler?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Birkelund:
Men kommer det offentlige og blander sig i andet end det jeg har remset op. Eller vil de kræve andre opgørsler?

Nej. Det var en god beskrivelse af hvad du kan forvente...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar.

Så lige et sidste spørgsmål. Jeg har gjort det sådan at jeg har lavet en bestillingsliste som hænger på kasernen, og bestiller så ind efter bestillingerne.


Skal jeg så død og pine ind og lave en faktura til hver person i summa summarum og bruge som bilag for salget, eller kan jeg skrive på et stykke papir til folk som kvittering (eller komme til at glemmet det; det kan jo ske og folk gider ikke have nogle kvittering alligevel) og så bruge bestillingslisten som bilag for alle de salg jeg laver?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Samlefakturaer

En samlefaktura kan udstedes over flere særskilte salg af varer og ydelser. En samlefaktura kan dog højst omfatte salg inden for en kalendermåned. Kravene til indholdet af en samlefaktura er de samme som til en almindelig faktura. Det er dog tilstrækkeligt, at leveringsdatoen, leverancens art og omfang, m.v. fremgår af underbilag (f.eks. følgesedler) på betingelse af, at disse underbilag opbevares sammen med samlefakturaen.

 

Samlefakturaer har der ikke hidtil været regler om, men nu er der fastlagt regler, som vurderes at følge den praksis, der hidtil er anvendt på området.

Er det ikke denne regel jeg kan komme ind under. hvis jeg samler alle bestillingerne på en bestillingsliste, og så vedlægger en liste hvor jeg skriver på, betalingsdato og leveringsdatoen for hver enkelt ordre?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Birkelund:
Er det ikke denne regel jeg kan komme ind under. hvis jeg samler alle bestillingerne på en bestillingsliste, og så vedlægger en liste hvor jeg skriver på, betalingsdato og leveringsdatoen for hver enkelt ordre?

Jo. Du skal bare sørge for at det kan afstemmes over indbetalingerne. Når der tale om "grej" vil det næsten altid være i puljer og så er samlefakturaen det "simpleste" at have med at gøre...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Jo. Du skal bare sørge for at det kan afstemmes over indbetalingerne. Når der tale om "grej" vil det næsten altid være i puljer og så er samlefakturaen det "simpleste" at have med at gøre...

jeg er nu kommet igang med salget.

Jeg skal til at bogføre salget og er kommet lidt i tvivl om hvordan en samlefaktura laves? Jeg har et papir med alle folks bestillinger på og regner med at vedlægge en liste ala

navn  produktnavne total Dato
navn  produktnavne total Dato
navn  produktnavne total Dato
navn p.........................

 

Men hvordan bogføres det i summa. Havde tænkt på at oprette en fælles kreditorkonto og kalde den Kaserne og så oprette en faktura hvor jeg skriver hvor jeg samler alle salgene på, men problemet er at her vil det jo bare blive en dato. Så bliver alle salgene bogført som om at de er sket på samme dag, selvom at de strækker sig over en uge. Er dette et problem. ?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller kan man lave en faktura ligesom dette og så bare vedlægge bestillingssedlen. Her er problemet bare at alle købene bliver bogført som værende den samme dag, men der er jo en dato præcis på hvornår salget er foregået...?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)