Hej. Jeg skal til at oprette en virksomhed med få samlet indkøb og salg. Her er som jeg ser takten i kampen. Er det korrekt forstået. Jeg opretter virksomheden på webreg.dk Jeg opretter en privat bankonto som jeg bruger til at holde virksomheden adskilt. Kontoen står stadig i mit navn men er kun virksomhedens penge på den. Jeg køber vare for 30.000 inkl moms og bogføre således (30 stk a 1000 kr stk inkl moms og 800 eks moms) 55100 Varebeholdning Debet 24.000 Når jeg så sælger varen sælger jeg den til 37.500 kr inkl moms og bogføre såldes (30 stk a 1250 kr stk inkl moms og 1000 eks moms) 1000 Varesalg Kredit 30.000 55100 Varebeholdning Kredit 24.000 Når så kvartalet er ovre vil jeg indbrette moms såldes 66200 Købsmoms kredit 6.000 Jeg betaler så 1.500 til Told og skat og bogføre således 66900 Momsafregning debet 1.500 Når så året er omme opgiver jeg på min selvangivelse at jeg har tjent 6.000 og hvis told og skat vil kontrollere det så kontakter de mig og så trykker jeg på rapport knappen i summa summarum, printer årsregnskabet ud og sender det til dem.
Kan det passe at jeg har fået det hele med her. Er der virkelig ikke mere? Og er det korrekt bogføring. Jeg spørger ikke så meget om det er sådan i vil gøre eftersom at der sikkert er nogle der har end anden måde at bogføre varekøb og salg, men vil dette ikke være korrekt? Og er min oprettelse af virksomheden, momsafregning og årsregnskab ikke korrekt lavet? Glæder mig til at høre om jeg har forstået det hele rigtigt ;) |
Birkelund:Glæder mig til at høre om jeg har forstået det hele rigtigt ;)
Det ser fornuftigt ud. Du mangler at bogføre hvor de oprindelige 30.000 kr til varekøb kommer fra. Penge hopper desværre ikke selv ind på bankkontoen.
Held og lykke med det...
Henrik