Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sponser et (iværksætter-) barn ...

Side 2 ud af 6 (57 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Super ide, Mikkel Yes

Den vil jeg gerne støtte op omkring hvis jeg på nogen måde kan.

Det er ikke alderen der afgør om man er iværksætter eller ej, og hvorfor skal det så lige være alder der holder en tilbage?.

Iværksættere har i forvejen en masse udfordringer og en hulens masse bolde i luften, og selvfølgelig vil erfaring og tiden kunne hjælpe en, men i det store hele tror jeg bare ikke at disse udfordringer bliver mindre, blot fordi man starter senere, måske nærmere tværtimod.

Så lad os få de dygtige unge iværksættere frem i lyset og lad os give dem en chance for at vise hvad de er lavet af.

Jeg glæder mig til at følge debatten

Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig god ide :D lidt svært af sætte ord på hvorfor den er god, men det er den bare :D

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest en rigtig god ide. Yes

Der er alt for mange dygtige og kreative iværksættere som bliver stoppet i deres udvikling - ikke fordi de ikke er dygtige, men alene på grund af en alder.

Der ligger nogle udfordringer i at få dette lagt en faserordning i de rigtige rammer både juridisk og praktisk. Man vil udemærket kunne bruge denne proces toleddet så der dels bliver sat fokus på de unge iværksætteres problemer, men også bruger de ressourcer, der er på Amino til at få sat politisk fokus på de unges startsvanskeligheder...

Henrik

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu handler det hele jo ikke kun om CVR-nummer - det er bare en af de der lidt åndssvage praktiske begrænsninger, som unge iværksættere kan komme til at spilde en frygtelig masse tid på. Der er mange andre praktiske forhindringer - og ikke mindst udfordringer, som det kan værere sværere at overkomme når man endnu ikke er så gammel. Det er simpelt hen spild af resuerser!

Det er lidt som alternativ energi - al den skønne energi ligger og flyder rundt omkring os, det er bare at "samle den op".

De fleste unge under 18 skal sikkert bare fortsætte i skolen, tage gymnasiet og få sig en uddannelse. Men der er nogle få - bl.a. nogle af dem der kommer her på Amino, som spilder tiden i det system og hellere burde kunne komme igang med det iværksætteri som de brænder så indædt for.

Man har nok ikke flere kræfter, er mere fri af alverdens bindinger, og har lavere personlige omkostninger end når man er 16-18 år. Det er på mange måder det perfekte sidspunkt at starte med iværksætteri - hvis det altså er et område, hvor man godt kan gå igang uden en uddannelse. Og det er der bestemt mange områder man kan!

Så det er sørgeligt, at høre din historie, Simon, fra jeres 8. klasse. Det må ALDRIG være en skolærers opgave at tage drømmende fra børn! Det gør mig virkelig sur, når jeg ser og hører om det. Det kan godt være drømmende er "urelistiske". So what!? Det er sgu da dem der tør, at drømme "urealistiske" drømme, der driver verden frem. Nogle vil være kunstnere - andre vil være iværksættere, men fælles for dem er, at de desværre ofte bliver mødt et grin fra lærerne, en klappen på hovedet og besked om at "det kan man ikke leve af", eller det er du vist da nok for dum/grim/utalentfuld til ...

En af mine gamle venner var ikke så dygtig i skolen. Faktisk mente de han var lidt ordblind - og dårlig i de fleste fag. Undtagen historie. Han elskede historie. Mange lærere fortalte ham gennem tiden, at han nok skulle kigge sig om efter en mindre akademisk retning. Men han sked på hvad de sagde! Og heldigvis var der andre gode lærere, der troede mere på ham, støttede ham, og hjalp ham. For nogle år siden blev han færdig med topkarakter, som Arkæolog (alle der kender det mindste til den uddannelse vil vide at det er en af de mest nørdede universitetsuddannelser der findes) og arbejder i dag på en PHD mens han rejser jorden rundt - til udgravninger og førende universiteter.

Jeg var så heldig at vokse op i sådan et hippie-miljø, hvor næsten alt var ok. Jeg ville gerne noget med al det kreative - spillede musik, fotograferede og lavede teater. Det var der heldigvis ikke ret mange voksne i min omgangskreds, der mente at man da ikke godt kunne fortsæte med resten af sit liv, hvis det var det man ville. Og jeg kunne jo også ved selvsyn konstatere, at flere af de voksne jeg kendte faktisk klarede sig helt rimeligt som kunstnere og iværksættere - også uden akedemiske uddannelser. Jeg endte, som mange ved, med at drive pladestudie i næsten 15 år og levede fornuftigt af det.

Din lærer, Simon, ville sikekrt også have fortalt mig, at man da ikke kan leve af musik. Det kan man! Fuck hende! :) 

Nå, men tilbage på sporet ...

Når man sponserer et barn i Afrika giver man et beløb hver måned til barnet. Min tanke med "Sponser et Iværksætterbarn" (måske ikke lige det fedeste navn ...hehe) var ikke at sponsorerne skulle betale til dem i form af penge. Men jeg tror det, på samme måde, som med sponseringen af børn i Afrika, er en god ide, at der knyttes direkte bånd mellem dem der "har noget" og dem der kan bruge det til noget.

Det kunne f.eks. være, at der blev taget udgangspunkt i, at sponsoren forpligter til sig over en periode (f.eks. frem til "barnet" bliver 18), at tage en fast snak med iværksætter-barnet (nej, vi MÅ altså finde et bedre ord for det :)) en gang om måneden (eller hveranden) på måske en times tid - f.eks. over Skype. Kald det en "mentor", "erhvervs coach" eller bare "en god ven, med lidt mere erfaring".

1 time en gang om måneden - eller hveranden, det kan selv de travelste iværksættere godt afsætte! Det er ikke nogen stor investering. Men det kunne måske, sammen med nogle gode modeller for løsning af de mere praktiske problemer (som CVR), være lige præcis det der gjorde, at flere af de unge med de bedste ideer og mest gå-på-mod, fik sat deres ting i gang - og skabt noget værdifuldt for både dem selv og alle os andre.

På samme måde som med "Afrika-børnene" tror jeg at dette udgangspunkt for mange ville gro til lidt mere. Mange af dem der sponserer børn i Afrika giver jo også lidt ekstra end bare det de skal. De skriver breve, og de sender måske lidt godt til jul og fødselsdage. Sådan vokser venskaber jo. Og det tror jeg også godt kunne ske med disse "iværksætter-børn".

Lidt praktisk ...

For at få det her til at fungere, skal der etableres en eller anden form for base - eller "sponsor netværk". Der er brug for nogle rammer, hvorunder det kan køre. Hvis det skal køre rigtig godt kræver det i praksis et sekretariat. Det kan sikkert hurtigt optage det meste af en fuldtids-person. Dertil kommer en eller anden form for "faglig bestyrelse", der kan sætte de rigtige rammer og tage beslutninger, hvis der skal handles på noget vigtigt.

Og så begynder det kedelige - for det koster naturligvis noget. Jeg kan sikkert godt afsætte tid til at være sponsor for et iværksætter-barn, men på samme måde som de fleste andre af jer fuldtids-iværksættere, så kan jeg ikke påtage mig en rolle som "sekretariatschef" - eller det der ligner (iøvrigt dur jeg slet ikke til administrative roller af den slags hehe). Det skal der en administrator til - en god "mbedsmandstype".

Det kan naturligvis også startes mere løst op. En lille håndfuld af os kan jo bare begynde - og knytte de første iværksætter-barn kontakter her - og andre steder, og køre løs og se hvad der sker. Men måske findes der en eller anden offentlig eller privat iværksætter-kasse, som gerne ville støtte sådan et projekt med en årsløn og kontor til et sekretariat. Det er jeg bare ikke den rigtige til at finde ud af - men måske er der nogle Aminoer her, der ved mere om den slags ...?

I alle fald synes jeg der er god grund til at arbejde lidt videre med tankerne ... :)

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

@Mikkel, det er super idé og jeg vil også gerne støtte op om det. Lad os først og fremmest se, hvor det bærer hen - der hvor bliver gennentænkt og jeg vil følge debatten intenst.

Der er jo mange aspekter de unge slås med. Ikke kun CVR og økonomi, men også alle 'få-dig-nu-et-rigtigt-job'-folk, og det er en svær barriere at komme over. Jeg siger også til mine egne børn, at hvis de vil være iværksættere, skal de være glade for, at det er MIG, der er deres mor. Cool

@Simon, det er da en spade af en lærer du har der. Som svar på dit spørgsmål, om hvor mange af dine kammerater der nu vil være iværksættere, er mit bud, at det er alle dem, der ikke hørte efter. Hvis man brænder for at skabe sit eget, skal det også nok lykkes.

Idag har handelsskolerne også iværksætterlinier og det er jo super godt. Jeg ville godt nok ønske at de også havde det i firserne, for så var jeg igang allerede dengang, for det havde måske være mere 'legalt'. Jeg kan kun støtte unge (og gamle) iværksættere!

Fra Harboøre
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 941
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon det minder mig lidt om en som engang sagde til mig at jeg ikke kunne bruge en HHX, (Højre handels eksamen) til noget, jeg fandt også dette dybt latterligt og personen var virkelig uvidende omkring hvad den udtalte sig om.

Billig Tanktop helt ned til 66 kr. pr stk! med gratis fragt! det billigt!

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt perfekt idé!

Jeg er nettop igang med at starte en drop-shipping forretning. Er 17 år gammel, og har altid brændt for at komme igang!

Efter jeg hørte om drop-shipping, gik jeg virkelig igang med at surfe rundt efter stof på nettet! når man er 17 år, går på gymnasium, ikke får SU, kun har indtægt via sit fritidsjob er det svært at satse på de store forretnings gennembryd. Derfor så jeg Drop-shipping som en billig og udfordrene måde at komme i gang på.

Desværre er jeg ved at gå død, syntes hele tiden der er begrænsninger nettop pga min alder, samt utrolig mange ting man skal vide, er dog ved at være klar over mange love og regler, men har stadig spørgsmål. 

Håber der er nogen der selv engang har været i samme situation som mig og har lyst til at hjælpe mig lidt i gang.

Skriv gerne til mig på mail: oestergaard@hotmail.com

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Gode tanker... kunne være en super hjælp - så jeg følger med her..

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm...Mikkel jeg er helt med hvor du er henne......men! jeg må ærlig indrømme, jeg synes det er´fint at unge først kan få CVR når de er 18 og myndig og samtidig skal stå til ansvar.

Ja, der er mange unge mennesker som har modet og evnen til at blive selvstændige, men så skader det heller ikke at vente til de bliver 18 år. Der er f.....mange ting at tage hensyn til og det vigtigste er faktisk det ansvar du får overfor eks. kunder

Fra Frederikssund
Tilmeldt 1. Feb 08
Indlæg ialt: 485
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Henriette:

Hmm...Mikkel jeg er helt med hvor du er henne......men! jeg må ærlig indrømme, jeg synes det er´fint at unge først kan få CVR når de er 18 og myndig og samtidig skal stå til ansvar.

Ja, der er mange unge mennesker som har modet og evnen til at blive selvstændige, men så skader det heller ikke at vente til de bliver 18 år. Der er f.....mange ting at tage hensyn til og det vigtigste er faktisk det ansvar du får overfor eks. kunder

Okay, her må jeg melde mig lodret uening, kender mange under 18 der er mindst lige så kvalificeret til at drive virksomhed som personer over 18. Faktisk tror jeg at de fleste af dem der er under 18 og er iværksættere yder noget af den bedste service iforhold til den pris de tager. I og med at der kommer et naturligt højre pres fra kunden, da nogle mener at man lettere kan snyde unge, ind der havde været til andre. Desuden tror jeg at de "svageste" bliver soteret fra tidligere pågrund af alt den modstand man møder undervejs.

Og ja jeg synes at det er et kæmpe problem at vente, jeg har gået fra at jeg var 15 og drevet lidt små forretning og drømt om den dag jeg kan få mit eget CVR nummer (helvdigvis kun 2 måneder til Stick out tongue) og 3 år er altså rigtig lang tid at vente. Desuden tror jeg at unge iværksættere kan være med til at bidrage med noget godt til samfundet, altså når man snakker om at hvor vigtigt det er at få startet nye virksomheder i Danmark kan jeg ikke forstå hvorfor jeg iøjeblikket skal passe meget på med ikke at tage for store opgaver da jeg ellers vil gå forbi de 50.000 på ingen tid, og sådan har det været et helt år nu noget der virkelig undre mig.

Altså det vil jo ikke blive sådan at de unge risikiere at sidde med en kæmpe gæld. Da bankerne nok stadig ikke vil give os lån, så kan faktisk ikke se det helt store problem.

Desuden kunne man gøre så at ens værge skulle underskrive ansøgningen, ikke den bedste løsning men bedere end den nuværende med statsfovaltningen.

Bare lige min mening..

Mvh Kristoffer

Side 2 ud af 6 (57 indlæg)