Jeg har 2 spørgsmål: -Jeg har haft en amerikansk freelancer til at lave min hjemmeside og er derfor lidt i tvivl om hvordan jeg skal postere den udgift i mit regnskab? Der er vel ingen moms på det beløb eller hvad? Arbejdet er formidlet gennem getafreelancer.com som virker som mellemled så både køber og sælger er sikret (pengene overføres midlertidigt til getafreelancer så sælger kan se at de er der. Når så arbejdet er udført kan køber frigive pengene). -Desuden er jeg i tvivl om hvordan en ganske alm. faktura skal posteres? Hvis jeg har solgt for 100 kr + 5 kr i porto, så er der vel kun moms på de 100 kr? Skal man så lave en almindelig postering og en portopostering hver gang man bogfører en ordre? På forhånd tak! |
Køb af freelancerarbejde i udlandet: Lav en særlig konto til den (uden momskode på): Køb af fremmed arbejdskraft (u moms).
Din almindelige faktura skal deles i to, som du selv beskriver, hvis du sælger portoen videre uden moms på - og det er det mest almindelige. Hvis der er tale om mange linjer med det samme portobeløb, kan du lave en ugentlig eller månedlig flytning, så ikke hver eneste faktura skal have to linjer i bogføringen.