Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp mig lidt her, jeg er forvirret

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 6. Sep 06
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :
 Hej Alle

 

Jeg håber at der er et par stykker her igennem der kan hjælpe mig.

 

Det virker ihvert fald som om der er en del hjælpsomme sjæle herinde

 

Jeg har ´fundet en investor til min virksomhed, problemet er at han siger at man ikke kan dele anpartskapitalen eftersom det er ham der skyder alle pengene i, vi har aftalt et split på 50/50, han aflønner så mig i opstartsfasen til virksomheden tjener penge.

 

Mit spørgsmål lyder som følger:

 

Hvordan deler man anparterne i en sådan situation, og kan man?

 

På forhånd tak.

 

Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg håber at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt.

Han kan sagtens investere hele anpartskapitalen, hvorefter anparterne bliver uddelt 50/50. Anpartskapitalen har ikke noget med firmaets ejerforhold at gøre - da det jo "ikke er jeres penge" - men derimod selskabets egenkapital.

Det virker som en super god handel for dig i hvert fald. Som investor ville jeg nok have udbedt mig en noget større anpart, specielt da du er aflønnet. Det gælder jo om at få tjent sin investering ind igen indenfor en overskuelig årrække?

Fra København
Tilmeldt 6. Sep 06
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Han fortæller mig at de første par måneder står firmaet i hans navn, til der kommer penge i kassen, som han kan få for min andel, altså 67,500,-, men at vi laver ege med  internt papir os imellem hvor det står beskrevet, hvordan fordeling er, jeg er dog ikke helt tryg ved situationen, da han jo reelt kan rende med det hele bagefter, og jeg står tilbage med nothing.

 

Han siger at når han skyder alle penge i, kan det ikke lade sig gøre på måden at jeg får 50 %, men hvad om 2 mdr. når det kan lade sig gøre og vi måske omsæter for 3 mill så er firma værdien jo en anden, også er det jo pludselig ikke nok med 67500,- for 50%.

 

 

Meninger ønskes

 

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes du skal køre aftalen omkring en advokat, så du får sikret at du ikke lige pludselig står helt uden for din egen virksomhed.

Jeg ville heller ikke være tryg ved at overdrage ejerskab, og blot få et internt papir i bytte.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er 100% sikker at du skal køre det over en advokat. Da jeg startede ud med en partner (og vi skød begge 70K i vores business) lavede vi en anpartshaver overenskomst, og det er jeg meget taknemmelig for .. fordi der hurtigt kom problemer (jeg arbejdede 80 timer om ugen uden ferie, han arbejdede 20 timer om ugen + 6 ugers ferie). Anpartshaveroverenkomsten hjalp mig uden store slagsmål at komme ud af partnerskabet.
OG min situation var MEGET simpelt. Din situation er faktisk ret kompliceret, derfor helt klart brug penge påen advokat, ellers går det galt. Og hvis manden ikke har en "hidden agenda" så vil han også være glad for at få det hele afklaret juridisk.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig med de andre. Advokat på sagen.

Det kan måske være en fordel for din investor at han i startperioden ejer 100% for at kunne trække et evt underskud fra i andre indtægter, men så skal du have optioner på at du kan købe et aftalt antal anparter til en aftalt pris (f.eks. 50% til kr. 1,-).

Men få en advokat til at lave papirarbejdet for dig.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder sært med de 100%. Det ville vel være mere normal praksis med en 80-20 fordeling for, at cementere dit ejerskab af firmaet. Det ville så blive sænket løbende i forbindelse med at investeringen tjenes hjem.

Jeg vil sige det samme som de andre; Lav en anpartsoverenskomst i samarbejde med jeres advokater, så alle ved hvor de står. Som sådan er hans krav ikke urimligt, men 100% kan han altså ikke få - efter min mening.

Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 356
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokaten kan også sætte værdi på det, som du skyder ind i virksomheden. Du kan f.eks. indskyde idéen, goodwill, ekspertise og arbejde som du har udført indtil aftalen bliver indgået.


Hvis det du skyder ind i virksomheden værdisættes til 125.000 kroner på papiret, står I lige. Det forhindrer, at din pengemand kan rende med det hele.


 


Mvh. Bo Jensen


Butik Go’aften


www.goaften.dk


Side 1 ud af 1 (8 indlæg)