Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af "Løn" til privat fra enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg kører lidt budkørsel i mit CVR (der faktureres til firmaet + moms).

Jeg har af og til afløser på, og spørgsmålet er så hvordan jeg betaler vedkommende? Vedkommende har ikke et CVR nr.

Nogle som kan hjælpe med den?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er tale om en fast afløser og mere end bare et par gange om året men måske hver måned eller næsten, bør du udbetale vedkommende A-indkomst, fordi B-honorarer kun er til lejlighedsvise udbetalinger. Så skal du bruge et lønsystem, som ordner det med skat og AM-bidrag automatisk, så du ikke skal bruge så lang tid på det.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Hvis der er tale om en fast afløser og mere end bare et par gange om året men måske hver måned eller næsten, bør du udbetale vedkommende A-indkomst, fordi B-honorarer kun er til lejlighedsvise udbetalinger

jeg synes netop at det er lejlighedsvis og at der ikke foreligger et egentlig ansættelsesforhold gør at det snildt kan forsvares, at der vælges den simple løsning, hvor det hele administreres som B-indkomst og indberettes ad-hoc.  Keep it simple.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har du ret i, Henrik. Det er lige et spørgsmål om lejlighedsvis eller f.eks. hver måned.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Det har du ret i, Henrik. Det er lige et spørgsmål om lejlighedsvis eller f.eks. hver måned.

Lejlighedsvis kan godt være eksempelvis 5 gange på en måned. Det må vurderes ud fra det konkrete forhold og situationen. Herunder også honorarmodtageres forhold iøvrigt.....

Tilmeldt 24. May 07
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, tak for svarene.

Hvorledes med momsen, som mit firma får faktureret for arbejdet vedkommende udfører - skal afløseren betales eks. moms?

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

JensP:

Hej, tak for svarene.

Hvorledes med momsen, som mit firma får faktureret for arbejdet vedkommende udfører - skal afløseren betales eks. moms?

Moms er en forbrugerafgift som pålægges varer/services ved et salg/køb. Moms er derfor slet ikke noget du skal tænke på i forbindelse med udbetaling af løn :)

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

JensP:

Hvorledes med momsen, som mit firma får faktureret for arbejdet vedkommende udfører - skal afløseren betales eks. moms?

Som ovenstående svar rigtig siger, har momsen intet med din lønudbetaling at gøre...

Eksempel:

Du aftaler en timeløn med ansatte om 140,00 kr i timen som udbetales som B-indkomst

Du aftaler med dine kunder en timesats på 249,00 kr plus moms for kørsel

Du afregner momsen, udbetaler de 140,00 i timen til din ansatte og har så 109,00 kr pr.time som bruttoprofit til at dække dine driftudgifter

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Hvis der er tale om en fast afløser og mere end bare et par gange om året men måske hver måned eller næsten, bør du udbetale vedkommende A-indkomst, fordi B-honorarer kun er til lejlighedsvise udbetalinger

jeg synes netop at det er lejlighedsvis og at der ikke foreligger et egentlig ansættelsesforhold gør at det snildt kan forsvares, at der vælges den simple løsning, hvor det hele administreres som B-indkomst og indberettes ad-hoc.  Keep it simple.

Er du HELT sikker på, at den går?

Jeg har kendskab til en vognmand, der anvendte en selvstændig (med cvr-nummer) til at køre som afløser. Selvom der var fremsendt en faktura fra afløseren (uden moms), så valgte vognmanden at indberette udbetalingen som honorar.

 SKAT godkendte ikke denne fremgangsmåde, og vognmanden endte med at skulle betale både arbejdsmarkedsbidrag og 60% i skat, da det blev anset som et ansættelsesforhold.

(Denne sag har jeg ikke fra vognmanden - men fra dennes advokat)

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)