Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbageholdelse af betaling

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Ja, så måtte dagen komme hvor vi ligesom så mange andre render ind i en kunde man bare ikke kan med, professionelt såvel som personligt. Vi valgte at afbryde samarbejdet efter en endt opgave idet vi efter længere tids samtale med kunden ikke syntes vi kunne finde et fælles ståsted. Vi tilbød at yde support, herunder fejlrettelser, og oplæring til efterfølgende udviklere og modtog så efterfølgende en mail hvor vi fik følgende besked (ordret):

--------

4. jeg har snakket med min advokat om det forhold at i bryder samarbejdet, de ekstraudgifter det giver mig og alt det andet der er sket os imellem, og han anbefaler mig følgende fremgang (pkt 5-9):
5. jeres arbejde skal overdrages til en anden professionel part - der aftales snarest en overdragelsesforretning. Jeg formoder at jeres arbejde er veldokumenteret og struktureret som aftalt, men det vil overdragelsearbejdet anskueliggøre. Jeg formoder at der kan herske en professionel tone overfor 3. part ?
6. jeres arbejde skal minitiøst gennemgåes og eventuelle fejl skal rettes (jeg har påberåbet et par styks der ikke er rettet), databasens manglende proformances bliver efterprøvet.
7. possystemet skal være færdigt og funktionstestet, jf. min beskrivelse med de aftalte funktioner.
8. i skal aflevere alle arbejdsmaterialer og koder til systemet skal ændres, vær obs på jeres NDA.
9. endeligt tilbageholdes alt betaling indtil afleveringsforretningen er sket. I forhold til jeres fremsendte fakturaere forbeholder jeg mig at funktionsteste og sikre mig at tingene er jf. beskrivelse - denne test outsourcher jeg grundet tidspres, skulle der forekomme fejl i ikke ønsker at fejlrette vil jeg modregne fejlrettelser / færdiggørelser i jeres tilgodehavende.

--------

Vores spørgsmål er så:

Kan det virkelig være rigtigt at han kan tilbageholde betaling for ydelser han allerede har modtaget, for så herefter at bruge "vores" penge til at hyre andre til at rette fejl vi har tilbudt at rette gratis?

Hvis ikke hvordan går vi så videre herfra? Hedder det rykkere for de 3 ubetalte fakturaer på samlet ca 8000kr og til sidst inkasso?

Hvis vores kundes krav ikke har hold vil en advokat så eventuelt kunne hjælpe os med at undgå at situationen trækker i langdrag som kunden her har lagt op til?

Alle tanker og råd ville være varmt velkomne.

Vi udvikler moderne webservices og driver webbureauet refunk.dk.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden jeg svarer dig: Foreligger der en professionel projektaftale mellem jer?

Aleksander :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Projected.dk:

Kan det virkelig være rigtigt at han kan tilbageholde betaling for ydelser han allerede har modtaget, for så herefter at bruge "vores" penge til at hyre andre til at rette fejl vi har tilbudt at rette gratis?

Hvis ikke hvordan går vi så videre herfra? Hedder det rykkere for de 3 ubetalte fakturaer på samlet ca 8000kr og til sidst inkasso?

Selvfølgelig kan han tilbageholde betalingen hvis han mener der er fejl og mangler ved varen. Det er jo Jer der har opsagt samarbejdet med ham så hans fremgangsmåde er da meget naturlig og i mine øjne ret professionelt. Da han har gjort indsigelse mod arbejder vil du intet få ud af en inkasso sag.

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har hovedsageligt været enkelte opgaver vurderet på timebasis efter en kravspecifikation som kunden har godkendt før opgaven er sat igang.

Aleksander:

Inden jeg svarer dig: Foreligger der en professionel projektaftale mellem jer?

 

Vi udvikler moderne webservices og driver webbureauet refunk.dk.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Selvfølgelig kan han tilbageholde betalingen hvis han mener der er fejl og mangler ved varen. Det er jo Jer der har opsagt samarbejdet med ham så hans fremgangsmåde er da meget naturlig og i mine øjne ret professionelt. Da han har gjort indsigelse mod arbejder vil du intet få ud af en inkasso sag.

Betyder hans fremgangsmåde at han kan trække betalingen ud i flere måneder? Vi har jo tilbudt at rette fejl og mangler, hvis manglerne falder inden for den aftalte kravspecifikation. Derudover er nogle af vores arbejdstimer undervisning hvor en af hans medarbejdere har været ude i vores virksomhed for at blive introduceret til systemet, det kan vel ikke anfægtes.

Vi udvikler moderne webservices og driver webbureauet refunk.dk.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ser desværre heller ikke noget problem i hans adfærd, når man objektivt vurderer dine oplysninger. Normalt ville man i en projektaftale have aftalt løbende godkendelsesprocedurer, og så ville han ikke have noget at komme efter, hvad angår det, som han løbende ville have godkendt.

Mht. punkt 9 og hans udgifter til outsourcing, så er det ikke en udgift han kan lægge over på jer, men det skriver han dog heller ikke direkte at han gør. Han har ret i, at såfremt hans test af systemet fremkalder fejl i noget, som skulle virke frejlfrit, så er I forpligtet til at rette op på det.

Mht. punkt 6 om performance, så kan I selv teste på en standardinstallation og sammenligne med offentlige performancetests af applikationer i en sammenlignlig kategori og datamængde. Han kan ikke påberåbe sig performanceproblemer, hvis hans målinger giver samme resultat som normen. Husk, at I ikke vil acceptere måling i hans arbejdsmiljø, da I ikke kan være ansvarlige for hans netværks (LAN) opsætning, konfiguration, pc-installation, osv.

 Mht. 8, så er det svært at give et godt råd uden at vide detaljerne i jeres aftale. Fx. skal i levere en black-box løsning, er applikationen en tilbydning/tilpasning af en applikation i tidligere har lavet og måske er interesseret i at bevare en eksklusiv ret til, osv.

Jeg vil derfor råde jer til at lave en detaljeret plan for overdragelsesforretningen, herunder løbende bekræftelse fra kundens side af, når en delivery er blevet afleveret og godkendt. Selvfølgelig skal i også lave en opgaveliste, som han skal underskrive inden i går i gang, så I ikke havner i samme situation to gange.

Hvis han vil have mere end I synes (efter jeres mening har aftalt) så må I udbede jer skriftlig dokumentation fra hans side på, at I skulle have bekræftet en sådan task/feature eller hvad det ellers kunne være. Kan han ikke hoste op med det, kan i vælge at ikke at lave det.

Selvom det er svært, så tror jeg at I skal holde en professionel tone, ens renommé er meget mere værd end DKK 8.000 også selvom det efter jeres mening er "hans skyld". Obejektivt set, skal der to til tango.

Bedste hilsener,
Aleksander :-)

 

Fra Århus
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de gode råd Aleksander, der er ting vi helt sikkert vil tage med i nye projekter/samarbejder, det er vi virkelig glade for. Sådan en situation giver os (heldigvis?) mulighed for at vokse og forbedre os som virksomhed.

Det ville stadigvæk være rart at høre hvor lang tid han reelt set kan holde på pengene. Han har allerede meldt ud at han ikke selv har tid til at undersøge systemet og at en ny samarbejdspartner kan ligge flere måneder ud i fremtiden.

Vi udvikler moderne webservices og driver webbureauet refunk.dk.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan gør man egentlig officielt en indsigelse? Og kan man gøre det efter at fakturaens betalingsfrist er overskredet?

Endnu engang og på forhånd tak for alle input.

Vi udvikler moderne webservices og driver webbureauet refunk.dk.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ud fra dine oplysninger kan man ikke vurdere hvad der er "rimelig tid". En SAP applikation vil kunne testes i 6-9 måneder, mens en simpel hjemmeside kan testes på et par timer. Hvis I har faktureret for mellem DKK 30-50.000, så kan applikationen måske testes på 1-2 uger, men hvis det er et meget specialiseret system til en meget smal niche, så skal man nok lægge noget tid oveni. 

Hvis du dog følger min approach men at lave en plan for en overdragelsesforretning, så får I jo en vis indflydelse på hvornår I får jeres penge. Jeg tror, at hvis I præsenterer ham for en rimelig projektplan, så skal han nok også give noget den anden vej i form af at forpligte sig til at teste i henhold til jeres plan.

Ofte forløber projekter som planlagt, men nogen gange crasher det som i dette tilfælde. Når det sker er der desværre ikke andet for end at acceptere, at det er ekstraordinær situation og at man sikkert ikke kommer ud af det, med den givenst man havde beregnet på forhånd.

Du spørger senere om "indsigelse". Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår konteksten.

Bedste hilsener,
Aleksander :-)

Fra Århus
Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Aleksander:

Ud fra dine oplysninger kan man ikke vurdere hvad der er "rimelig tid". En SAP applikation vil kunne testes i 6-9 måneder, mens en simpel hjemmeside kan testes på et par timer. Hvis I har faktureret for mellem DKK 30-50.000, så kan applikationen måske testes på 1-2 uger, men hvis det er et meget specialiseret system til en meget smal niche, så skal man nok lægge noget tid oveni. 

Det lyder som om test kan overståes på 2-3 uger, tak for det, vi imidlertid er i tvivl om er hvor lang tid han må/kan trække det før han finder nogen til at løfte den del af opgaven. Vil han f.eks. kunne vente 6 måneder med at finde nogen der kan gennemfører de tests? Projektet er udført i PHP og MySQL så det er jo ikke ligefrem fordi der mangler spillere på markedet.

Aleksander:

Du spørger senere om "indsigelse". Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår konteksten.

Det var en reference til det første svar fra Ravn. Det vi mener er at han først begynder at ville tilbageholde betaling efter betalingsfristen er overstået..

 

Vi udvikler moderne webservices og driver webbureauet refunk.dk.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)