Hej,
Jeg kan oplyse at den periode de 12.000 dækker over er et år, så vi taler om en regning på 1.000 om måneden for et drift af et site med mange tusinde daglige besøgende... Der er selvfølgelig biligere udbydere, men vi har valgt at kvaliteten af vores produkter skal være det bedste der findes på markedet, lige fra den danske tekniker der tager telefonen 24/7, til garanteret oppetidsgaranti på 99,9% og en teknisk kapacitet så webhotellet fortsætter med at fungere, selvom der kommer et antal besøgende der havde fået de fleste andre udbydere i knæ.
På delte servere, som f.eks. webhoteller, kan vi ikke gøre trafikken præcist op, men gør det udfra et "sjus" (logfilstørrelse), hvilket oftest kommer kunden til gode. Normalt bliver logfiler aldrig en størrelse der har indflydelse på prisen. Har man tusindevis af daglige besøgende, har DIR produkter hvor man får en dedikeret IP-adresse og afregnes efter det præcise trafikforbrug. I dette tilfælde ville det nok være fordelagtigt at vælge et af disse produkter... de har også inkluderet masser af billig plads til logfiler og data.
Formålet med denne tråd er vist, hvad man skal gøre når man søger udbyder til et høj-trafik site. Her kan jeg byde ind med nogle områder man skal være opmærksom på:
- Hvilken teknologi sådom programmeringssprog og databaser kræves
- Hvor hyppigt skal der tages backup og hvad er krav til disaster recovery
- Hvilken oppetid kræves og hvilket support niveau, er det f.eks. nok med 97% oppetid og indisk/engelsksproget support pr. mail.
- Forventes høj trafik, bør CPU/ram belastning kendes. Test det på en udviklingsserver via gratis "webhammer/webstress" værktøjer
- Hvor mange besøgende og hvilken trafik forventes
- Hvor kommer de besøgende fra og hvor ønsker man geografisk at have de bedste svartider
Typisk etableres høj-trafik sites på dedikeret OS (enten virtuel eller fysisk). Priserne starter fra ca. 1.000 om måneden for den type løsning. Jeg vil anbefale at blive afregnet månedligt, da man så kan følge udviklingen nøje og reagere i tide, hvis trafikforbruget ændrer sig markant. I dette tilfælde har kunden valgt at blive årligt afregnet, hvorfor regningen selvfølgelig virker voldsom. Jeg vil anbefale at få ændret faktureringsfrekvensen til månedlig.
Jeg håber ovenstående kaster lys over sagen.
Mvh.
Kasper Kragelund