Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Husleje i APS :-)

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Til januar omdanner jeg min virksomhed til APS, og i den forbindelse er jeg løbet ind i et måske lille problem, som ikke skal få indvirkning på min beslutning. Men når jeg nu laver budget er det jo dejligt at vide, hvad jeg skal regne med.

Enkeltmandsvirksomhed: I øjeblikket bor jeg til leje i en privatbolig, hvor jeg har et atelier og kontor, (i en anden tilknyttet bygning efter lovens foreskrifter, for at kunne trække udgifter fra) Men i mit regnskab, har jeg dermed fradrag for en "husleje" til dette atelier og kontor, og det er jo fint nok....

APS: Januar vil jeg jo gerne fortsat have fradrag for at bruge denne ordning, men! jeg kan ikke finde noget dokumentation for, når jeg selv bor til leje...hvordan kan jeg så opnå fradrag i APS...jeg kan vel ikke leje ud til APSèn og hvis så bliver jeg jo beskattet.....Det var jo lidt noget andet hvis det var mit eget, men det er det altså ikke..

 

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henriette!

 

Det kan vise sig at være vanskeligt. For det første skal du finde ud af, om du af udlejer må drive erhvervsvirksomhed i lejemålet. Det er ikke sikkert du må og så skal du faktisk have et kontor i "byen".

Hvis det kan lade sig gøre, så er det rigtigt at ApSét har en udgift til huslejen og du får en indtægt, som du beskattes af. Hvis du vel at mærke har et kontor/atelier, der fuldstændigt er adskilt fra resten af privaten. Spørgsmålet er, om det kan betale sig.

 

Mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Min udlejer er klar over jeg driver erhverv, så det er ikke noget problem. :-) Men jeg synes jo det er træls, at jeg ikke kan få fradrag for mit kontor ligesom hvis jeg var en enkeltmandsvirksomhed.

Men hvordan gøres det i praksis, skal jeg udfærdige en kontrakt til aps eller hvad, og hvordan beskattes man og af hvor meget og er der ikke en bundgrænse?

Kontor/atelier er fuldstændigt adskilt fra privaten (er i en hel anden bygning)

men mange tak for foreløbige svar ..

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skulle det ikke kunne svare sig. Om Henriette får løn fra selskabet eller en lejeindtægt fra selskabet er set fra selskabets side uden betydning men for hende personligt opnås at man undgår at betale arbejdsmarkedsbidrag + at det er kapitalindkomst (hvilket er en fordel hvis der er negativ kapitalindkomst på privaten).

Skat kan naturligvis gå ind og vurdere om huslejen er rimelig men i og med at alternativet er løn er incitamentet hertil ikke stort og konsekvenserne af en regulering af huslejen er til at overse.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henriette:

Min udlejer er klar over jeg driver erhverv, så det er ikke noget problem. :-) Men jeg synes jo det er træls, at jeg ikke kan få fradrag for mit kontor ligesom hvis jeg var en enkeltmandsvirksomhed.

Men hvordan gøres det i praksis, skal jeg udfærdige en kontrakt til aps eller hvad, og hvordan beskattes man og af hvor meget og er der ikke en bundgrænse?

Kontor/atelier er fuldstændigt adskilt fra privaten (er i en hel anden bygning)

men mange tak for foreløbige svar ..

Fint..så er det ikke et problem.

Så er det et spørgsmål om at udregne kvm total og kvm til firmaet. Den procentmæssige del der høre til firmaet kan så blive den procentmæssige del af den totale husleje.

Eks. Total husleje 10.000. Total kvm. = 100. Kontor = 25 kvm = 25%. 25% af 10.000 = 2500,-

Du kan udfærdige en standard faktura, som du så udfærdiger hver måned med ændring af faktura nr. & dato. Den "sender" du så til firmaet.

Mvh Diana

 

 

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Men så er det vel jeg får en indtægt som privatperson, som jeg skal beskattes af?? og skal jeg også beskattes hvis det er under 24000 årligt?

I min personlige virksomhed blev jeg jo ikke beskattet, der var det jo blot alm. fradrag.....

Iøvrigt mange tak for jeres hjælp..

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Henriette:

Men så er det vel jeg får en indtægt som privatperson, som jeg skal beskattes af?? og skal jeg også beskattes hvis det er under 24000 årligt?

I min personlige virksomhed blev jeg jo ikke beskattet, der var det jo blot alm. fradrag.....

Iøvrigt mange tak for jeres hjælp..

Ja, det får du.

Jeg er ikke bekendt med om der er legale muligheder for at reducere beskatningen, men måske er der andre i amino der kan svare på det.

Det var derfor jeg skrev, at du skulle vurdere, om det skattemæssigt kan svare sig.

Held & lykke med det.

Mvh Diana

 

 

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det kan være der er andre søde Aminoer der kan give sit besyv med, men mange tak indtil videre...

Iøvrigt, så tror jeg nu nok det kan betale sig, da det ikke kun er et kontor på 20 kvadratmeter, men nærmere 70 kvadretmeter, så det kan jo godt være en del :-) alligevel, og jeg mener der er en grænse hvornår man bliver beskattet af "indtægten" men er meget i tvivl om det....

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Henriette:
og skal jeg også beskattes hvis det er under 24000 årligt?


For at opnå ret til at bruge bundgrænsen på 24.000 kr. for lejeindtægter kræves det så ikke at du er ejer af ejendommen og som ejer udlejer et værelse? - og her under at det skal være til beboelse?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Diana Hardington:
Eks. Total husleje 10.000. Total kvm. = 100. Kontor = 25 kvm = 25%. 25% af 10.000 = 2500,-

Så enkelt bliver det så ikke når der er tale om en fakturering til en "hovedaktionær". Prisen skal være markedsbaseret og når er tale om atelier vil der også kunne argumenteres for at m2 er anderledes end m2 prisen på beboelsesdelen.

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)