Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bliver man officiel importør?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at blive importør af et interessant stykke legetøj for børn, men er ret grøn inden for dette område. Det legetøj som jeg har i sinde at importere er blandt andet på det engelske og det svenske marked, men endnu ikke i Danmark. Min idé går således ud på at jeg, som den eneste, får rettighederne til at være importør at dette produkt i Danmark. Dermed skulle jeg fungere som mellemled mellem producenten og legetøjsbutikkerne.

Det vil glæde mig meget, hvis I har nogle gode forslag til, hvilke overvejelser jeg bør gøre mig inden jeg kontakter producenten for at præsentere min idé. Ligeledes modtages gode råd om import på et mere generelt plan gerne. 

På forhånd tak

Venlig hilsen

 

Anders Lauridsen  

 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders!

Der er flere forhold du skal være opmærksom på. Overordnet set skal du dog vide, at det ikke er unormalt at skulle lægge en minimumsordre af en vis størrelse (som du naturligvis hænger på, uanset hvordan salget går). Man har også haft eksempler på, at der skal lægges et beløb, for overhovedet at opnå en eksklusiv status.

Mere lavpraktisk er der visse forhold som skal ordnes: Dansk manual, godkendt varedeklaration, osv. Helt afhængig af hvad det er for et legetøj.

Desuden kan producenten allerede have en aftale med en dansk grossist, som bare ikke har vurdereret netop dette legetøj for egnet til det danske marked.

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte producenten og undersøge om det overhovedet var muligt. Hvis det er det, ville jeg indgå en optionsaftale på en vis ordrestørrelse og pris. Og herefter bruge optionsperioden til at sælge produktet til danske grossister eller butikker. Hvis salget ikke er tilfredsstillende annullerer du bare salgsaftalerne og optionsaftalen med producenten.

Intet er det ovenstående er nemt, men hvis du gør det på den måde har du reduceret din risiko.

De bedste hilsener,
Aleksander

Fra Århus
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aleksander

Mange tak for dit svar. Der er endnu et par spørgsmål jeg håber at kunne blive klogere på. Det er således at produktet jeg godt kunne tænke mig at være importør af udbydes af to forskellige producenter med hvert sit trade mark, men hvordan finder jeg ud af om én af disse har taget patent på ideen? Kan dette overhovedet lade sig gøre?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvor meget der typisk lægges oveni indkøbsprisen ved salg til forhandleren. Altså, er der kutume for hvor meget avancen bør være? Til sidst vil jeg høre, hvad man skal være opmærksom på når man skal momsregistreres og ligeledes, hvordan man bærer sig ad med dette? Er der nogle økonomiske omkostninger osv.?

Venlig hilsen

Anders Lauridsen   

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Lauridsen:

Det er således at produktet jeg godt kunne tænke mig at være importør af udbydes af to forskellige producenter med hvert sit trade mark, men hvordan finder jeg ud af om én af disse har taget patent på ideen? Kan dette overhovedet lade sig gøre?

Du betaler en patent advokat for at gøre jobbet... Så har du et hurtigt og præcist svar.

Anders Lauridsen:

Derudover kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvor meget der typisk lægges oveni indkøbsprisen ved salg til forhandleren. Altså, er der kutume for hvor meget avancen bør være?

Det er meget branche bestemt. Men regn med en avance på 20-30% af Indkøbsprisen. Men igen meget branche bestemt, og kan derfor svinge meget både op og ned...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)