Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Procedure ved overtagelse af butikslejemål og goodwill

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Min kone skal til at overtage en ny butik, som har stået tom i et halvt års tid.

Den tidligere lejer har stadig lejemålet, og ville gerne have 30.000 i goodwill. Som vi først lige for et par dage siden har fået overtalt til ikke at skulle være sort.

Det jeg så undre mig over er at Den hidtidige lejer vil have pengene inden vi underskriver lejekontrakten, og det samme begynder udlejer nu også at sige.

Udlejer er en andelsforening, hvor det så er formanden for bestyrelsen der siger at vi skal betale goodwill, inden lejekontrakten underskrives.

Vi har tidligere købt andel, ejerlejlighed og hus, hvor vi i alle tilfælde skulle underskrive papirerne inden der var nogle penge der skiftede hænder.
 

Mit spørgsmål går på om det kan være korrekt at det er omvendt i denne situation?

Manden i bestyrelsen er vist noget chef eller lignende for PBS, så man skulle tro at han kendte til hvordan sagerne er.

Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har umiddelbart svært ved at se, hvorfor lejemålet skulle være så attraktivt, at du skal betale den gamle lejer kr. 30.000 i afståelse/goodwill for at overtage det, hvis det har stået tomt i ½ år. Spørgsmålet er om lejer hænger på lejemålet fordi lejemålet er uopsigeligt i en periode på f.eks. 5 år - og så forsøger lejer nu at få dig til at dække en del af lejers tab. Eller slipper du så for at indbetale et depositum af tilsvarende størrelse?

Du skal ikke betale en krone før, at lejekontrakten er underskrevet. Personligt ville jeg lave en aftale om, at pengene skal deponeres i banken, så de først blev frigivet, når du var sikker på at alt er i orden.

Du bør dog kontakte en lokal advokat, som kan rådgive dig - den normale fremgangsmåde vil være, at hvis du skal betale for goodwill/afståelsessum til den gamle lejer

  1. Så skal lejekontrakten mellem den gamle lejer og andelsboligforeningen være udformet sådan, at den gamle lejer har ret til at afstå lejemålet til dig - og så skal andelsboligforeningen bare godkende dig som ny lejer.
  2. Der skal laves en kontrakt mellem den gamle lejer og dig om at du betaler kr. 30.000 i goodwill/afståelsessum til den gamle lejer for at overtage lejemålet på samme lejevilkår -  og disse penge er deponeret på en bankkonto i den gamle lejers navn og de skal tilbagebetales til dig, hvis andelsboligforeningen ikke inden en vis frist godkender dig som lejer. Og det skal fremgå af denne kontrakt, hvis der medfølger noget af den gamle lejers inventar m.v..

Hvis du ikke allerede har fået udleveret en kopi af den "gamle" lejekontrakt, så kræv dette før du fortsætter forhandlingerne - og tjek, at lejer i denne har ret til at afstå lejemålet til andre.

Held og lykke herfra

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)