Kære Amino'er. Jeg er den seneste måned kommet et stort skridt videre mod at starte min virksomhed, men på trods af at have spenderet utallige timer med at læse, undersøge osv., sidder jeg stadig med et par spørgsmål/problemstillinger jeg mangler svar på. Fremfor at oprette og spamme forummet med adskillige spørgsmål i hver deres tråd, har jeg i stedet valgt at stille dem alle i én, selvom de ikke nødvendigvis hører ind under samme kategori. Har du den fornødne viden og tid til at svare på bare et enkelt spørgsmål, så vil det være utrolig værdsat. 1a - Køb af internet domæne(r): Jeg har fundet navnet til min virksomhed og mod alle odds er det, på trods af at være kort og præcist, ledigt under alle domæner. Jeg vil gerne have det som .com, men det er samtidig min plan at starte op i flere lande på sigt. Al tekst på siden skal dog være på det respektive nationale sprog og jeg vil helst undgå at have en masse forskellige flag der linker til de forskellige sider, men ønsker i stedet at kunden skal komme direkte ind på den side med det sprog der er relevant for dem. Jeg har set eksempler på en del virksomheder der bruger .com, men hvor du som dansker automatisk bliver ledt ind på eksempelvis www.navn.com/dk, selvom du kun skriver www.navn.com. Jeg aner intet om hvordan det fungerer i praksis, hvordan hjemmesiden regner ud hvilket land man sidder i osv., ved blot at det kan lade sig gøre. Spørgsmålet er så: Hvis jeg gerne vil have min hjemmeside til at fungere sådan, skal jeg så blot købe .com domænet, eller også eksempelvis .dk, .se, .de osv? Dvs. alle de underdomæner jeg ønsker at .com domænet skal lede ind på? 1b - At trække udgifter fra til køb af domæne: Jeg føler mig som nævnt rimelig heldig over at det navn jeg ønsker er ledigt alle steder. Og i den forbindelse kan jeg selvfølgelig ikke undgå at være lidt nervøs over om det pludselig er væk, da jeg allerede har udtænkt et (synes jeg selv) super godt logo, slogan etc. der bygger på dette navn. Derfor ville jeg faktisk helst have købt og sikret mig nævnte domæne i går. Hvis det dog forholder sig sådan med spørgsmål 1a, at jeg skal købe alle underdomæner også, så bliver det en forholdsvis dyr affære. Derfor vil jeg i så fald gerne være sikker på at kunne trække det fra. Spørgsmålet er så: Kan det overhovedet lade sig gøre at trække det fra, hvis jeg har købt domænerne inden firmaets opstart/registrering? Synes at jeg har hørt at det kan være ret svært at argumentere for at noget der er indkøbt før opstart, efterfølgende kan trækkes fra? 2 - At trække udgifter til advokat fra: Jeg har taget kontakt til en advokat der skal rådgive mig omkring opstart, i særdeleshed i forbindelse med valg af virksomhedsform etc., da der kommer til at ske en masse på tværs af grænser, der gør mig usikker på hvilken form der er bedst. Denne udgift vil jeg selvfølgelig også meget gerne kunne trække fra i sidste ende, men når vedkommende skal rådgive mig omkring valg af evt. selvskabsform osv., giver det jo nærmest sig selv at det er rådgivning der finder sted før selve etableringen. Så spørgsmålet er principielt det samme som 1b: Kan det lade sig gøre at trække dette fra, når udgiften har fundet sted før etableringen? 3 - At bruge flash vs. SEO: Jeg har ved gennemlæsning af diverse tråde herinde, kunnet forstå at flash og SEO er en forholdsvis dårlig kombination? I forbindelse med ovennævnte logo ønsker jeg dog virkelig at bruge en form for animation (flash f.eks., ved ikke om der findes bedre alternativer?), da det jeg ønsker animeret har stærk sammenhæng med virksomhedens slogan og "identitet" og derfor ikke bare er "ligegyldigt gejl". Det skal dog ikke være noget der kører om og om igen, men blot noget kunden ser en enkelt gang når de kommer ind på siden. Derefter skal logoet være statisk. Kan det eksempelvis lade sig gøre at lave en introside, der viser denne animation, hvorefter siden automatisk skifter til den egentlige forside/hovedside? Og vil det i så fald så stadig være et problem i forhold til SEO? Er der andre/bedre løsninger, eller kan det slet og ret ikke lade sig gøre uden at gå på kompromis med SEO? 4 - Den bedste løsning vedr. logistik: Det jeg ønsker at handle med er bøger. Jeg har kunnet forstå ved henvendelse til bla. DBK, at det fungerer på den måde at man som boghandler køber hos dem hver gang man har fået en ordre. Det er jo en god nyhed, set i lyset af at jeg så ikke som nyopstartet (med lille kapital) skal ud og investere i et kæmpe varelager. Jeg køber først når kunden har købt hos mig. Der hvor det giver mig grå hår i hovedet, er hvordan pokker jeg så løser dette bedst rent logistik mæssigt? For når jeg køber hos DBK f.eks., så sender de varen til mig (mit firma, eller andet firma hvortil jeg har udliciteret logistik/forsendelse). Jeg forhørte mig om hvorvidt det kunne lade sig gøre at de videresendte direkte til slutkunden, men svaret var at det ikke var normal procedure. Der kunne evt. laves en særaftale hvis man blev "stor nok", men det hjælper mig jo ikke til at begynde med. Havde jeg nu boet i DK (hvilket jeg gør i skrivende stund, men ikke ret mange måneder længere), havde de jo nemt kunne sende det til mig, hvorefter jeg i første omgang sagtens selv kunne stå for at pakke/forsende og dermed spare lidt på udgifterne. Men inden året er omme vil jeg være bosat i Sverige og hvis de først skal hen og sende det til mig i Sverige, hvorefter jeg skal sende det tilbage til kunden i Danmark, så er det jo både dyrt og tidskrævende. Jeg vil jo gerne kunne tilbyde levering der er rimelig i forhold til både pris og leveringstid (maks 2-3 dage). Jeg har kigget på logistik firmaer som eksempelvis GDC, som jeg indtil videre kun har hørt omtalt positivt. Men spørgsmålet er om dette er den bedste løsning? Det virker jo på en måde lidt absurd hvis jeg til at starte med kun sælger eksempelvis 10 bøger per dag. Så skal de sendes fra DBK (der i forvejen har fået dem tilsendt fra forlagene) til GDC, som så skal sende dem videre til mine kunder. Det virker bare som mange led og meget besvær for noget der "burde være så enkelt"? Det ultimative ville vel i sidste ende være at opkøbe et lager, have det hos f.eks. GDC, der så tog sig af ordrer, pakning og forsendelse. I særdeleshed i forhold til leveringstid, da jeg så ville "spare" det første led og den første forsendelse. Men med min startkapital er det ikke en mulighed. Så spørgsmålet er: Er der andre af jer der har stået med lignende logistik mæssige udfordringer og som har fundet et bedre alternativ? Det oplagte ville selvfølgelig være at spørge andre internet boghandlere til råds, men det der er så træls/frustrerende ved at starte op og have en masse spørgsmål, er jo netop at dem du har aller mest brug for at stille disse spørgsmål til, er fremtidige konkurrenter der derfor meget sjældent (og sikkert med god grund) ønsker at hjælpe dig på nogen måde. Ønsker alle en dejlig dag og siger på forhånd mange tak til alle der måtte være behjælpelige med at opklare ovenstående.
De bedste hilsner Amaris |
Hej Amaris
Ad 1) Hvis jeg var dig ville jeg nok købe dem med de mest oplagte lande endelser, primært fordi de sagtens kan blive gode at havde senere! Dog ville jeg følgelig ikke lade domæne indkøb ruinerer mig, hvis jeg var i dine sko.
Ad 2) Jeg er ikke revisor, men det ville jeg tro, du kan jo bare bestemme at du har starte firma fra idag. Men her må klogere hoveder nok træde til!
Ad 3) Nu kender jeg ikke din forretningsplan, men umiddelbart ville jeg holde mig fra Flash, det ligner at du vil lave en webshop, og her synes jeg generelt at Flash klarer sig rigtigt dårligt. Du kan evt. søge på Amino, om flash, webshop og seo emnet har været oppe at vende før.
Ad 4) Hvis jeg var dig, ville jeg finde en billig stråmand i DK, f.eks. en gymnasie eller lign. og så skalerer min logistik løsning, efterhånden som antallet af ordre stiger. Stol på mig, det er ikke her dine bekymringer og indsats, bør være i starten!
Håber du kan bruge det til noget ? og så må du havde god vind herfra :-)