Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved salg af iPhone applikationer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Jul 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.


Jeg er, i samarbejde med to venner, igang med at starte en virksomhed, der udvikler programmer til Apples iPhone.

Vi har valgt at starte et I/S, da vi ikke har nogen specielle udgifter i forbindelse med vores projekt (kun årlige gebyrer for udviklerlicens mv. Vi ejer i forvejen al hardware i forbindelse med udvikling).

Vi er dog allerede røget i "problemer", da vi skal oprette virksomheden i CVR (her havde vi så udfyldt ansøgningen forkert, det sker jo), men selve vores forvirring drejer sig om moms/momsregnskab

 

Da vores programmer kommer til at sælge for mellem 6-10 kr stykket, så er der jo langt til grænsen på de magiske 50.000 kr. Vi føler dog stadig at vi skal momsregistreret, da vi skal benytte CVR nummeret i forbindelse med oprettelse af licens og med "fraskrivelse" af skat i USA. Det er en anden historie.

 

Hovedproblemet for mig er hvordan pokker vi skal lave vores momsregnskab. Jeg kan ikke helt følge den røde tråd. Her er hvad jeg ved:

 

Når kunden køber vores program, så er salgsprisen inkl. moms for det pågældende land (AppStore er jo tilgængelig globat, og alle iPhone bruger kan jo i teorien købe vores program). Når kunde har købt programmet, trækker Apple som distributør 30% af prisen og vi får de resterende 70% (hvor moms, så vidt jegt ved, er trukket fra), som er skattepligtig indkomst.

 

Men hvad med momsregnskabet? Skal den samlede moms for perioden på vores solgte programmer igennem Apple figurere der? Og hvad med programmer købt af udenlandske kunder? Skal vi til at betale moms af de 70% vi får i kassen, eller hvordan? Der jo ikke mange penge tilbage, når vi så også skal betale skat, hehe Wink

 

Håber at et par af jer eksperter kan være behjælpelige, så vi kan få udfyldt vores ansøgning igen, og få sparket salget af vores applikationer igang.

 

På forhånd tak.

 

Med venlig hilsen

Søren Fuhr - Taptonic, http://www.taptonic.net

 

 

PS: Jeg har desuden et par spørgsmål vedrørende beskatning og virksomhedsordningen, da vi har tænkt os at lade al indkomst blive i firmaet for at skaffe kapital til ApS. Men tror lige at jeg læser lidt i debatten, før jeg opretter endnu en tråd

 

Tilmeldt 3. Jun 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Søren er faktisk i samme situation som dig. Ville lige høre om du har svaret på dit eget spørgsmål  godt og vel et år efter? :)

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står i samme situation. Jeg er i tvivl om jeg skal lade firmaet momsregistrere. Hvad er Jeres erfaringer?

Venligst,

Lars Bergmann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

I skal jo nok bruge CVR.nr. og dermed momsregistreres.

Når i handler med udlandet B2B, er jeres køb momsfrit.

Salg til danske kunder + moms...til udenlandske B2B momsfrit og B2C oftest med

dansk moms.

 

MvH

Peter

Fra Ryomgaard
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for hurtigt svar. Jeg har søgt lidt videre på Amino og har faktisk fundet en lignende tråd: http://www.amino.dk/forums/t/75447.aspx?#475770

Der er konklusionen at når Apple er mellemmand, skal man ikke betale moms uanset om Apple er momsregistreret i EU eller USA.

Men Apple skal nok have vores CVR nummer for at man kan blive registreret som udvikler hos dem. Man kan lade sig registrere hos dem enten som enkeltperson eller som firma.

Mvh Lars

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)