Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra blandet kørsel til erhverv

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg købte sidste år en bil (gule plader) og har den registreret til blandet kørsel. Jeg har betalt den privat - ikke fratrukket momsen af købet, dog efterfølgende af driften.

Nu ønsker jeg udelukkende at bruge bilen erhvervsmæssigt. Kan jeg sælge min egen bil til mit firma...

Bilen var brugt ved købet og værdien af den nu er ca. kr. 60.000.

Jeg vil være glad for et svar/råd

Venlige hilsener

COR

Fra Solrød Strand
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej COR

Er du selvstændig erhvervsdrivende er ejerforholdet ligegyldigt; private-dig eller firma-dig. Du får dine fradrag alligevel...

Ønsker du at indskyde bilen alligevel, gøres det til markedprisen, altså hvad er den værd i handel og vandel på indskudstidspunktet. Der er ikke noget moms at komme efter, da du allerede har betalt momsen til "Den Store Fælleskasse" som privatperson. Bilen er såkaldt momsfri fremover.

Ønsker du imidlertid at gå ind i virksomhedsskatteordningen mhp. beskatning (eller er din virksomhedsform et selskab), skal virksomheden eje bilen for at der er fradrag for de faktiske driftsomkostninger. Og så opererer man med begrebet "Fri bil" skattemæssigt.

For fremover at undgå at betale privatbenyttelsesafgiften, som du har gjort indtil nu, skal du orientere Motorkontoret hos SKAT om overgangen til udelukkende erhvervsmæssig benyttelse

mvh
Andreas

Fra bilag til årsregnskab på 3 dage! Besøg: www.stahlberg.dk

Tilmeldt 4. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas

Tak for dit svar, det har afklaret en del - utroligt som lige præcis forholdene omkring bil/kørsel til stadighed kan forvirre mig:).

Spørgsmålet opstod i forbindelse med evt. huskøb/budgetmøde i bank, hvor man mente at hvis bil og udgifter hertil figurede i virksomheden, ville gøre min private likviditet bedre. Men jeg har hele tiden tænkt at på bundlinjerne måtte det ende ens.

Venlige hilsener fra

COR

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)