Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udtræk til privat fra enkeltmands...?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har næsten lige lavet et indlæg omkring afgiften på slik - nu følger et nyt spørgsmål, som forvirrer mig lidt...

Har læst omkring det og forsøgt at finde svar forskellige steder, men synes ikke at være 100% sikker endnu, hvordan og hvorledes... Så prøver lige med et indlæg her...

Men sagen er den, at hvis jeg i min enkeltmandsvirksomhed, skulle have lyst til at trække eksempelvis kr. 10.000 ud til mig selv, eller et andet beløb for den sags skyld, hvor samt hvordan og hvornår betaler jeg så skatten heraf?

Det virker ikke som noget problem at trække pengene ud - det kræver blot et besøg i netbanken, men når det så kommer til skattefar, er jeg desværre ikke helt med og vil meget nødig sætte hans pis i kog for at sige det groft, hehe... Derfor, hvis nogen kan forklare en 7 årig det, så ville jeg meget gerne høre hvordan og hvorledes jeg skal forholde mig til en sådan aktion det er at trække penge ud til privaten.

Når jeg tænker på det, så ligger min forvirring i følgende:

- Hvor skal jeg betale skatten til, når det er?

- Hvordan betaler jeg den?

- Hvornår skal jeg betale skatten af beløbet?

Jeg er p.t. studerende, og modtager dermed SU ved siden af... På min forskudsopgørelse påførte jeg for 2009 at ville tjene kr. 20.000 i virksomheden, men dette er jeg ikke længere sikker på vil passe.

Men håber meget at der er en eller flere der kan fortælle mig svarerne på ovenstående :o)

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan

Du betaler B-skat via B-skatte-rater, som du får tilsendt på girokort fra skattefar 10 gange om året. Skattefar beregner dine B-skatte-rater (og AM-bidrag) udfra din forskudsopgørelse, og du betaler den endelige B-skat udfra din udvidede selvangivelse.

I løbet af året hæver du penge privat, disse har i bund og grund ikke noget at gøre med, hvad du betaler i skat. Hvad du hæver påvirker kun din likviditet.

 

Mh Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm, okay, så langt så godt :o)

De eneste girokort jeg dog modtog da jeg momsregistrerede mig, var til AM Bidrag, hvilke bliver betalt hver måned, pånær 2 betalingsfrie. Mener ikke at have modtaget nogen mht. B-skat - er det en fejl eller hvordan?

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke nødvendigvis en fejl. Det afhænger helt af, hvor meget du har angivet at tjene i din forskudsopgørelse. Det kan lyde som om, at du har angivet meget lidt, hvorved du kun skal betale AM-bidrag. Hvis du vurderer, at du kommer til at få et større overskud i virksomheden, end du har forskudsopgjort, så vil jeg anbefale dig at lave en ny korrigeret forskudsopgørelse, med det nye anslåede overskud, så skal du ikke bagefter til at betale restskat.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så må det være på plads :o)

Vidste slet ikke der var en grænse for hvad der var meget og hvad der var lidt :o) men satte kr. 20.000 i sin tid, og det må så være for lidt. Dengang havde jeg dog heller ikke de planer jeg har nu, og burde nok overveje at få fundet en ny forskudsopgørelse. Jeg takker rigtig mange gange for hjælpen :o) Går ud fra at når jeg får indsendt en ny forskudsopgørelse, så vil jeg automatisk modtage de girokort fra SKAT og det vil dermed være selvsigende hvortil betalingen af skatten skal foreligge samt frister for det :o)

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis. Når du laver en ny forskudsopgørelse, vil du modtage nye girokort, hvor der tages højde for det nye overskud. Girokortet er så både reguleret for AM-bidrag og B-skat, der betales på det samme girokort, og der står frister på også :)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig mange tak :o) Du er da en guldklump herinde, hehe

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Velbekomme Wink

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 4. Apr 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du skriver du er studerende, så husk og vær opmærksom på hvor meget du må tjene. Har selv måtte betale 6 mdr. su tilbage fordi jeg ikke var obs på det. Mener at hvis det er et IS selskab, er alt virksomhedens overskud dit som privat person, men hvis du laver det til et ApS er det kun det du får ud som løn, der er dit overskud, og det kan måske gøre forskellen til om du er berettiget til su eller ej. 

Det kan være, der er nok nogle herinde, der er godt inde i de regler :-)

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at vi er mange der er i samme båd - studerende og selvstændige.
Det er lidt af en nød at knække!


Jeg har forskudsopgjort, at jeg kommer til at have et overskud på 20.000 - ligesom dig.

Og det kommer ikke til at passe - det er for lidt.

Men hvis jeg får et større overskud, så kommer de og kræver min SU tilbage - hvilket jeg gerne vil undgå.

Derfor har jeg besluttet mig for, at resten af overskuddet - altså udover de 20.000 - skal gå til SEO, bedre webshop etc. Så skulle det gerne ende med et større overskud næste år, hvor jeg ikke er "hæmmet" af SU'en ;-)

God fornøjelse med det - det er jo skønt når det går bedre end forventet :)

Smukke kjoler, festkjoler og toppe...

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)