Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lade sit selskab købe sin privatbolig?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har overvejet at oprette et driftselskab under mit holdingselskab og lade dette selskab købe min privatbolig og så udleje den til mig selv.

Først og fremmest skal jeg regne på, om jeg samlet set (privatøkonomisk OG selskabsøkonomisk) er bedre stillet ved denne konstruktion men mit spørgsmål går på, om det overhovedet er lovligt.

Lidt fakta:
- Mit holdingselskab har midler til at købe privatboligen.
- Der skal ikke drives erhverv fra privatboligen.

HVIS det er lovligt, så forestiller jeg mig, at SKAT vil kræve at jeg betaler en leje, der matcher markedet, hvilket jo er fair nok. Jeg ser dog umiddelbart en fordel i at lade selskabet stå for alle investeringer (der henad vejen kan betyde en relativt lavere leje end hvad boligens stand/udstyr berettiger).

Hvis det IKKE er lovligt, hvor går grænsen så? - må man leje ud til nær familie (fx. børn)? - for det kan jo ikke være ulovligt at leje ud til ens gode venner fra golfklubben! :o)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

J Riis:
HVIS det er lovligt, så forestiller jeg mig, at SKAT vil kræve at jeg betaler en leje, der matcher markedet, hvilket jo er fair nok. Jeg ser dog umiddelbart en fordel i at lade selskabet stå for alle investeringer (der henad vejen kan betyde en relativt lavere leje end hvad boligens stand/udstyr berettiger).

Du har ret SKAT vil kræve at din leje afspejler markedsvilkårne. I dette ligger også at dit selskabs eventuelle investeringer i ejendommen skal afspejles i huslejen.

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke noget med skærpede krav til hovedaktionærer?

Tilmeldt 3. Aug 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, men det bliver vel en vurderingssag om der er tale om løbende vedligeholdelse (= bevare i samme stand) eller deciderede forbedringer?

Hvis jeg nu får bud på en realistisk leje fra tre mæglere og så "runder lidt ned" på det laveste bud, så vil SKAT nok ikke bruge ressourcer på sagen. Tilsvarende må gælde mht. købs-/salgsprisen, hvor det må handle om at sælge dyrt til selskabet (og så evt. købe billigt tilbage på et senere tidspunkt)?

Jeg er med på at der er en risiko for at hele fordelen (hvis den er dér) bliver ædt op af revisorregninger og porto til SKAT... :o(

Mht. om der er særlige regler for hovedaktionærer - tænker du så på, at det kan blive tolket som hørende ind under udbyttereglerne eller mener du blot vedr. noget rapporteringspligt (som jeg ikke kender til)?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)