Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsbeskatning af freelancearbejde

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 22. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et minder firma, som suppleres med et halvtidsjob.

Ligenu arbejder jeg for et firma uden en fast ansættelse. Vi har en aftalt timeløn og  firmaet vil nu gerne ha et bilag - en faktura på mit arbejde.

Er der nogen som helst måder vi kan slippe for momsen? jeg har jo bare udført et almindeligt lønarbejde?

Jeg gider ikke slippe den af min aftalte timeløn. Arbejdsgiveren har jo heller ikke meget lyst til at den skal ligges oven i den aftalte timeløn..

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver, du har udført et almindeligt lønarbejde.

Det betyder, at du skal have almindelig A-indkomst udbetalt - + feriepenge!

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

skoopidoo:
jeg har jo bare udført et almindeligt lønarbejde?

Enig med Epresso. Hvis det er almindeligt lønarbejde, så aflever en timesiddel. Din arbejdsgiver skal da bare indeholde skat efter dit skattekort og udbetale det overskydende. Wups - ingen momsproblematik!Wink

Tilmeldt 22. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er der så måske alligevel.

 Der er ikke lavet en rigtig ansættelse. Lidt problematisk at forklare hvorfor.Noget med flere ejere. Jeg får en "pæn" løn sammenlignet med de andre som er rigtig ansat. Det skal helst ikke figurerer nogen steder.

Ingen af os gider orange arbejde, men heller ikke en rigtig ansættelse ligenu.Det er så det jeg tror der SKAL være .

Men måske har i ret. det er jo egentligt en slags freelance arbejde, og der er det bare jeg er i tvivl om om det bliver momsbelagt, det gør det vel.

Jeg er stadig lidt forvirret.

Men tusind tak fordi i svarer så hurtigt.

 Måske skal han bare ha et skattekort, lave en lønseddel og timeantallet kan han jo så mingelerer med hvis det passer ham.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

skoopidoo:

 Måske skal han bare ha et skattekort, lave en lønseddel og timeantallet kan han jo så mingelerer med hvis det passer ham.

Lyder som den eneste rigtige løsning.

Du skal ikke aflevere et skattekort - kun dit cpr-nummer. Herefter indhenter din arbejdsgiver selv - eller dennes lønbureau - skattekort.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er om du med det arbejde du har udført efter SKAT's opfattelse kan henføres som selvstændigt erhvervsdrivende, honorarmodtager eller lønmodtager. Læs eventuelt nedenstående link som forklarer forskellene mellem de enkelte begreber:

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530&newwindow=true

For at der er tale om selvstændig  erhvervsvirksomhed kræves det at du har haft en risiko ved arbejdet, at du selv har tilrettelagt det mv.

Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår det, kan du godt fakturere ham som selvstændig hvis det gør det lettere.

Han får jo den moms tilbage han skal betale på din faktura. Han skal bare vente lidt på det til næste gang han afregner moms. Hvis han er ok med det,

kan i jo godt gøre det.

Hilsen

John

JHN Bogføring

www.jhnbogforing.dk

 

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

John Højgaard Nielsen:
Som jeg forstår det, kan du godt fakturere ham som selvstændig hvis det gør det lettere.

Kan du forklare mig under hvilke omstændigheder almindeligt lønarbejde kan faktureres med moms?

Tilmeldt 22. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Udfra Henriks link synes jeg nu jeg er honorarmodtager. Arbejdet har heller intet at gøre med min virksomhed og jeg løber ingen risiko.

Slipper jeg så for momsen?Et honorar svarer jo bare til en løn, vil han ikke ordne det med skatten, ka jeg fint selv indbetale det jeg nu tror jeg skal.

Faktisk tror jeg bare han helst ikke vil ha jeg figurerer som ansat ligenu.

Så det med lønseddel bliver bøvl. Han vil hellere bare stikke mig det han skylder og så ha et bilag, så han senere kan trække mig fra i regnskabet.

Måske spørger jeg dumt , men jeg forstår det sgutte helt.Han skal snart på en længere rejse, og jeg vil lige ha helt styr på om jeg kommer til at betale moms at det jeg har tjent. Vi skal ha afregnet nu.Gør jeg det ryger det oveni den aftalte løn, helt sikkert.

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

skoopidoo:

Jeg har et minder firma, som suppleres med et halvtidsjob.

Ligenu arbejder jeg for et firma uden en fast ansættelse. Vi har en aftalt timeløn og  firmaet vil nu gerne ha et bilag - en faktura på mit arbejde.

Hvis du udfører arbejdet via dit eget personligt drevne firma, skal du sende en almindelig faktura med moms. Du skriver han vil have en faktura, og det kan du ikke lave uden moms, når du er momsregistreret (hvilket jeg formoder du er, sådan som du udlægger det). Er det via dit halvtidsjob du udfører arbejdet, er der vist ingen anden udvej end en lønseddel.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)