Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af Svensk bil

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til alle på en kedelig regnfuls søndag!

Jeg har et spørgsmål omkring beskatning af en bil på svenske plader.

Jeg er pt. ansat i et Svensk firma, hvor vi taler om muligheden for at jeg skal have en firmabil.

 

Men hvordan bliver man beskattet af den når man bor i DK - er det bilens værdi i DKK eller SEK?

På forhånd tak.

/ Jensen83

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

jensen83:
Men hvordan bliver man beskattet af den når man bor i DK - er det bilens værdi i DKK eller SEK?

Det er bilens værdi i danske kroner, der danner grundlag for beskatningen.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man er ansat i Sverige, følger man så ikke de svenske skatteregler og betaler skatten til Sverige?

 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

jensen83:

Hej til alle på en kedelig regnfuls søndag!

Jeg har ikke set skyggen af en regndråbe i dag Big Smile

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Hvis man er ansat i Sverige, følger man så ikke de svenske skatteregler og betaler skatten til Sverige?

Udgangspunktet er, at man skal betale skat til Sverige af den løn, man får for arbejde udført i Sverige for en svensk arbejdsgiver.

MEN

Når man bor i Danmark, er man fuldt skattepligtig i Danmark og man skal i sin selvangivelse medregne alle indkomster både fra Danmark og fra udlandet.

Opgørelsen sker her efter danske principper (det er derfor at firmabilen værdiansættes efter danske regler). Da man samtidigt har betalt skat af sin løn i Sverige efter svenske skatteregler, får man i Danmark lempelse for dette i sin skatteberegning.

Henrik

Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

 

/ Jensen83

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan få problemer med skat, hvis du bor i DK og kører privat i en bil på udenlandske plader. Der skal være betalt dansk registreringsafgift.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:

Du kan få problemer med skat, hvis du bor i DK og kører privat i en bil på udenlandske plader. Der skal være betalt dansk registreringsafgift.

Enig at der kan være en problematik omkring registreringsafgiften.

Men det er værd at notere sig at Danmark i sept 2005 tabte en sag ved EU Domstolen. Den pågældende dom betyder, at personer, som bor i Danmark, men er ansat hos en arbejdsgiver i et andet EU-land, kan anvende en udenlandsk firmabil i Danmark. Bilen kan anvendes til både privat- og erhvervsmæssig kørsel i Danmark.

En af præmisserne for dommen er at Danmark kan ikke opkræve registreringsafgift for udenlandsk indregistrerede biler, som hverken er bestemt til fortrinsvis varig anvendelse i Danmark, eller som faktisk anvendes varigt i Danmark.

Man skal således være særligt opmærksom på, hvordan bilen skal anvendes. Hvis bilen udelukkende skal anvendes i Danmark, kan Danmark fortsat opkræve registreringsafgift.

Det er derfor nok værd lige at tjekke op, hvorledes SKAT har fået implementeret denne dom ind i lovgivningen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. den danske beskatning er der så lige den lille krølle at man får exemptionslempelse i den danske skatteberegning (= stort set ingen dansk skat) hvis man arbejder i Sverige (eller et af de andre nordiske lande) og er omfattet af svensk socialsikring hvilket du vil være hvis der er tale om permanent arbejde i Sverige. Det betyder også at der reelt set ikke sker nogen dansk beskatning af bilen da denne følger lønindkomsten.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 8. Oct 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent

Tak for dit svar.

Har du oplevet at det fungerer i praksis - jeg har både talt med SKAT og min revisor, som ikke mener at exemptionslempelsen kan bruges?

Jeg vil gerne være sikker i min sag - før jeg gør noget.

 

Håber du kan hjælpe mig yderligere.

 

Mvh

Jensen83 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)