Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakture nr VS Bilags nr

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres input, alle tre.

Jeg var egentlig fast besluttet på at lave et andet nummersystem, men nu vil jeg da lige overveje, om det virkelig er nødvendigt.

Med venlig hilsen

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløjsa!

Må jeg lige kaste en enkelt bemærkning ind i diskutionen. Iflg. bogføringsbekendtgørelsen skal fakturanumre være fortløbende. Det betyder altså at løsningen med at skifte fakturanumre ved hvert årsskifte måske nok er smart - men ikke helt efter bogen. Fakturanumre og kreditnotanumre KAN have samme nummerserie - men det behøves ikke. Hvis man vælger, at de skal have hver sin nummerserie, skal BÅDE fakturanumre OG kreditnotanumre være fortløbende. Jeg ved ikke, hvor meget SKAT hænger sig i dette, men er det ikke dumt at afprøve det, når det ret beset ikke har nogen betydning.

Med venlig hilsen

Lars Aalbæk-Nielsen

Talani - din virksomheds økonomiafdeling

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Talani:
Det betyder altså at løsningen med at skifte fakturanumre ved hvert årsskifte måske nok er smart - men ikke helt efter bogen.

Det er helt efter bogen at skifte fakturanumre ved udløbet af et regnskabsår, hvis det er det man vil. Der er intet som i Bogføringsloven forhindrer dig i at skifte princip op til flere gange årligt, hvis det er det man vil.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen - så undskylder jeg pænt - men nærlæser nu alligevel lige bogføringsbekendtgørelsen én gang til

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Talani:

jamen - så undskylder jeg pænt - men nærlæser nu alligevel lige bogføringsbekendtgørelsen én gang til

Det er dig der er revisoren!Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop fundet nedenstående på SKAT's hjemmeside:

En almindelig faktura skal have følgende indhold:

  • udstedelsesdato (fakturadato)
  • et fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen (fakturanummer)
  • sælgerens CVR-nr. (eller SE-nr.)
  • sælgerens navn og adresse samt købers navn og adresse
  • mængden og arten af de leverede varer / omfanget og arten af de leverede ydelser
  • den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato
  • momsgrundlaget, pris pr. enhed uden moms, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • gældende momssats
  • det momsbeløb, der skal betales.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige præcis: En eller flere serier - og det er helt OK at starte en ny serie hvert år.

Problemet er ikke, om folk starter en ny fakturaserie hvert år. Problemet er, når forskellige iværksættere ikke er klar over, at to fakturaer ikke må have det samme nummer - måske skriver de dem i et tekstprogram og glemmer at ændre nummeret eller noget tilsvarende. Eller hvis der er mange huller i fakturarækkefølgen samtidig med, at fakturaerne bliver betalt ad forskellige veje, så det hele bliver umuligt at kontrollere.

Det er også vigtigt, at eventuelle kreditnotaer får numre, og de må meget gerne dele nummerserie med fakturaerne, men de kan også have deres egne. De fleste regnskabsprogammer giver kreditnotaerne nummer fra fakturaserien.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - tak

Mvh

Lars

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu bliver jeg lige nysgerrig - hvad med regler for angivelse af valuta?

I SummaSummarum er der ingen valuta-angivelse i standard-fakturaen, og der er heller ikke noget "kr." efter de enkelte beløb.

Er der nogen regel for, at beløb er i kroner, hvis fakturaen ikke indeholder nogen information om valuta?

Er fakturaen i det hele taget lovlig uden valuta-angivelse?

Jeg havde en kunde, der skrev tilbage og pointerede dette og samtidig spurgte, om det var jydske dollers, der skulle betales med Smile

Med venlig hilsen

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten,

Carsten Olsen:
Er fakturaen i det hele taget lovlig uden valuta-angivelse?

Kravene til en faktura er, at der oplyses en pris. Det er ikke nok at skrive 200, forsom din kunde rigtigt nok er inde på kan der være tale om jydske dollers.

Carsten Olsen:
Er der nogen regel for, at beløb er i kroner, hvis fakturaen ikke indeholder nogen information om valuta?

Nej, Som udgangspunkt ikke. Fakturabeløb inkl. momsbeløbet kan angives i hvilken som helst valuta, forudsat at momsbeløbet også angives i danske kroner eller euro.

Henrik

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)