Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af digitale produkter til Norge/Sverige

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Det er vel ikke værre end dem der ikke angiver et (valideret) VAT nummer blot skal betale den danske moms også, såfremt det er et EU-land?

Det må jo være rimeligt nemt at tage højde for under checkout hvis det er.

Hvordan kontrollerer du så at dette 31184924 cvr.nr (Wink) rent faktisk tilhører mig? Kontrollen siger kun at der er tale om et gyldigt nummer.... ikke noget om hvor vidt det er mit?

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Anders Christensen:

Det er vel ikke værre end dem der ikke angiver et (valideret) VAT nummer blot skal betale den danske moms også, såfremt det er et EU-land?

Det må jo være rimeligt nemt at tage højde for under checkout hvis det er.

Hvordan kontrollerer du så at dette 31184924 cvr.nr (Wink) rent faktisk tilhører mig? Kontrollen siger kun at der er tale om et gyldigt nummer.... ikke noget om hvor vidt det er mit?

 

Det er kun for Sverige at EUs validation site viser firma-info på VAT nummeret. Men du skal ik tjekke om nummeret tilhøre det egentlige firma, blot at det er valid. Og ja systemet er tosset, men sådan er det jo...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Hvordan kontrollerer du så at dette 31184924 cvr.nr (Wink) rent faktisk tilhører mig? Kontrollen siger kun at der er tale om et gyldigt nummer.... ikke noget om hvor vidt det er mit?

Bare rolig, det ligger i min tabel i baghovedet at det ikke er dit, så det er ret nemt at tjekke for mig Wink

Jeg er ret sikker på at det ikke er "dit" ansvar at tjekke at det CVR der oplyses tilhører dig, men blot om det er et reelt CVR.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Henrik Krogh:

Anders Christensen:

Det er vel ikke værre end dem der ikke angiver et (valideret) VAT nummer blot skal betale den danske moms også, såfremt det er et EU-land?

Det må jo være rimeligt nemt at tage højde for under checkout hvis det er.

Hvordan kontrollerer du så at dette 31184924 cvr.nr (Wink) rent faktisk tilhører mig? Kontrollen siger kun at der er tale om et gyldigt nummer.... ikke noget om hvor vidt det er mit?

 

Det er kun for Sverige at EUs validation site viser firma-info på VAT nummeret. Men du skal ik tjekke om nummeret tilhøre det egentlige firma, blot at det er valid. Og ja systemet er tosset, men sådan er det jo...

Hejsa.

Er du sikker på det? Når jeg handler i EU bliver jeg ofte bedt om at sende en kopi af mit firmas registreringsbevis.

Og de fleste sender naturligvis også kun til den adresse firmaet er registreret på jvf registreringsbeviset.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Fashion-Seller:

Henrik Krogh:

Anders Christensen:

Det er vel ikke værre end dem der ikke angiver et (valideret) VAT nummer blot skal betale den danske moms også, såfremt det er et EU-land?

Det må jo være rimeligt nemt at tage højde for under checkout hvis det er.

Hvordan kontrollerer du så at dette 31184924 cvr.nr (Wink) rent faktisk tilhører mig? Kontrollen siger kun at der er tale om et gyldigt nummer.... ikke noget om hvor vidt det er mit?

 

Det er kun for Sverige at EUs validation site viser firma-info på VAT nummeret. Men du skal ik tjekke om nummeret tilhøre det egentlige firma, blot at det er valid. Og ja systemet er tosset, men sådan er det jo...

Hejsa.

Er du sikker på det? Når jeg handler i EU bliver jeg ofte bedt om at sende en kopi af mit firmas registreringsbevis.

Og de fleste sender naturligvis også kun til den adresse firmaet er registreret på jvf registreringsbeviset.

VH Jørgen Olsen

200% sikker men tjek evt om du kan finde andre lande hvor komplet firma info fremgår:  http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=EN

Ja vi spørger på det samme, når vi sælger til andre EU firmaer, med mindre vi kan tjekke det online lokalt... Men det er jo blot en extra sikkerhed, som dog bliver mere og mere udbredt.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Det er kun for Sverige at EUs validation site viser firma-info på VAT nummeret. Men du skal ik tjekke om nummeret tilhøre det egentlige firma, blot at det er valid. Og ja systemet er tosset, men sådan er det jo...

Der er massevis afgørelser, hvor danske virksomheder er blevet dømt for ikke at sikre sig at den virksomhed, som modtager varen også reelt er momsregistreret

Efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, er det en betingelse for at foretage afgiftsfri leverance til en aftager i et andet EU-land, at der er et gyldigt registreringsforhold. Der er således to betingelser, der skal være opfyldt. For det første skal erhververen være momsregistreret i et andet EU-land og for det andet skal varen af enten sælgeren eller køberen eller for deres regning transporteres til et andet EU-land.

Det er ikke nok at du bare tjekker i EU's validationsystem. Det er primært til løbende opfølgning om en eksisterende kunde er momsregistreret. Kontrollen af kundens momsnummer bør ske ved oprettelse i kunderegister. Pligten står til løbende at kontrollere om dette  stadigvæk er gyldigt.

Hvis kontrollen alene byggede på EU-systemet har det ingen værdi - da det ikke validerer adresser men alene er nummer. Alle kan finde et gyldigt momsnummer at bruge.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Fashion-Seller:
Det er kun for Sverige at EUs validation site viser firma-info på VAT nummeret. Men du skal ik tjekke om nummeret tilhøre det egentlige firma, blot at det er valid. Og ja systemet er tosset, men sådan er det jo...

Der er massevis afgørelser, hvor danske virksomheder er blevet dømt for ikke at sikre sig at den virksomhed, som modtager varen også reelt er momsregistreret. 

Efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, er det en betingelse for at foretage afgiftsfri leverance til en aftager i et andet EU-land, at der er et gyldigt registreringsforhold. Der er således to betingelser, der skal være opfyldt. For det første skal erhververen være momsregistreret i et andet EU-land og for det andet skal varen af enten sælgeren eller køberen eller for deres regning transporteres til et andet EU-land.

Det er ikke nok at du bare tjekker i EU's validationsystem. Det er primært til løbende opfølgning om en eksisterende kunde er momsregistreret. Kontrollen af kundens momsnummer bør ske ved oprettelse i kunderegister. Pligten står til løbende at kontrollere om dette  stadigvæk er gyldigt.

Hvis kontrollen alene byggede på EU-systemet har det ingen værdi - da det ikke validerer adresser men alene er nummer. Alle kan finde et gyldigt momsnummer at bruge.

Vi er enige, dog findes der ingen steder at tjekke firmaer i EU, ud over på den fælles validation side. Det er også derfor mange efterhånden spørger på registreringsbevis mm. Og det er rigtig varen skal sendes til et andet EU land, med mindre køber selv afhenter den!

Du skal tjekke jævnligt i validationsystemet. Det er ik nok bare, at tjekke engang og så aldrig mere ved en kunde...

Altså myndighederne her henviser til siden, så den må have en reel betydning. Desuden er det ik sælgers ansvar, at tjekke om køber laver svindel eller ej. Sælger skal kun tjekke, at køber har et registreret firma, og dermed kan undgå lokal moms... Vi har mange kunder, som har firma kontor på en adresse og lager på en anden. De oplyser altid lageradressen, selvom de reelt er registreret på kontoradressen...  

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - det skal ikke let!

Jeg kan blot konstatere at landskatteretten i stærkt antal stigende sager siden 2007 har dømt danske virksomheder til at betale momsen i det omfang det modtagende firma reelt ikke har været momsregistreret.

Fra SKAT:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130149&vId=202375&i=19#i130149. Bemærker specielt at i relation til nye kunder skal der gøres mere.

Alt i alt er det et spørgsmål om risikovurdering om det er ulejligheden værd økonomisk at lave en sådan kontrol i forhold til den moms man eventuelt kan komme til at hæfte for.

Senest har der lige været et grejlt eksempel omkring Multimedia World som gik konkurs. De havde via et firma uden gyldigt momsnummer fået købt edb-udstyr i Sverige. Resultat det svenske firma har måtte indbetale momsen.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Ja - det skal ikke let!

Jeg kan blot konstatere at landskatteretten i stærkt antal stigende sager siden 2007 har dømt danske virksomheder til at betale momsen i det omfang det modtagende firma reelt ikke har været momsregistreret.

Fra SKAT:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130149&vId=202375&i=19#i130149. Bemærker specielt at i relation til nye kunder skal der gøres mere.

Alt i alt er det et spørgsmål om risikovurdering om det er ulejligheden værd økonomisk at lave en sådan kontrol i forhold til den moms man eventuelt kan komme til at hæfte for.

Senest har der lige været et grejlt eksempel omkring Multimedia World som gik konkurs. De havde via et firma uden gyldigt momsnummer fået købt edb-udstyr i Sverige. Resultat det svenske firma har måtte indbetale momsen.

Vi er enige om at der skal tjekkes op osv, men du kan aldrig gardere dig mod svindel eller misbrug. Og handler du i god tro med en svindler, så hæfter du ik for momsen... Sådan er det i hvertfald hernede, måske DK er anderledes?

Kender ik lige Multimedia World sagen, andet end meget overfladisk. Men noget tyder da på at den svenske leverandør har sovet i timen?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:
Jeg havde fat i SKAT da vi begyndte at sælge hostingydelser og vores abonnementsløsninger til udenlandske kunder for små 5 år siden, svaret fra dem var at vi skulle ikke registreres som eksportør, da der ikke er tale om fysiske varer.

Det er måske værd at bemærke at ydelser bliver omfattet af listesystemet fra 1/1 2010. Det  bør derfor allerede nu overvejes hvordan det implementeres i ens system!

Henrik

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)