Jeg har fået min første norske kunde på Tasks, og det er ret uventet, da det egentlig ikke var meningen at sælge udenfor Danmark. Men nu er det jo sket, og så må jeg forholde mig til det. Og jeg kan jo ligeså godt være forudseende og tage højde for svenske kunder også. Der er KUN tale om B2B. Jeg har søgt på emnet herinde, men alle de indlæg jeg læste igennem handlede om fysiske produkter. Tasks er jo et digitalt produkt, så der er ikke nogen pakke der ryger gennem tolden. Hvad skal jeg gøre for at kunne håndtere norske og svensker kunder korrekt? Skal jeg eksportregistreres? I så fald hvor og hvordan? (Ja.. jeg ved bjælde om det her!) Hvornår skal jeg lægge moms på og hvornår må jeg ikke lægge moms på? Hvornår skal jeg kræve at få oplyst pendant til CVR-nr, og skal det bruges til noget? Hvordan sikrer jeg mig at en dansker ikke udgiver sig for at være noget andet, for at slippe for moms? Jeg sender som sagt intet fysisk med posten, så det er jo nemt nok at fuske.. Endelig, er der noget jeg skal foretage mig for at kunne bogføre salg til NO/SE i e-conomic? Eller er det bare som alle andre salg? |
Der skal ALDRIG moms på varer til Norge, uanset om det er B2B eller B2C.
Ved svenske kunder skal du have deres European VAT number, som skal påføres din faktura. Du kan validere det her http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=EN
Kan et svensk firma ik valideres, skal der tillægges moms, da det så anses for handel som B2C.
Du skal have fat i alle informationer især på de norske kunder, som skal kunne valideres. Du kan evt forlange at få en kopi af deres firma registrering, så er du altid på den sikre side...