Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gå med i et ApS eller blot fakturere selskabet for ydelserne?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Rønde
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 34
Fra  LMB Consult Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i den situation at jeg overvejer at opstarte et ApS med to forretningsforbindelser. Jeg forestiller mig at min rolle i firmaet bliver administativ, hvilket jeg vil få x antal kr. for om måneden (min kæreste har et CVR-nr. jeg kan fakturere fra).

Eller skal jeg blot lade de to andre oprette et selskab og så blot sælge mine ydelser til firmaet for x antal kr. som ovenfor?

Hvilke ricisi er der ved at gå med i et ApS? Hvilke fordele? Vil jeg kunne træde ud af det bare sådan eller ville de andre to skulle købe mig ud? Skulle selskabet gå konkurs, vil jeg så på nogen måde komme til at hæfte for noget? Med hensyn til overskudsdeling, kunne jeg måske overtale dem til at dele (nogenlunde) ligeligt med mig?

Og hvordan var det med anpartskapitalen - er den sat ned til kr. 80.000?

Med venlig hilsen

Lise Marie

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

LiseMarie:
Eller skal jeg blot lade de to andre oprette et selskab og så blot sælge mine ydelser til firmaet for x antal kr. som ovenfor?

SKAT vil formentlig betragte dig som lønmodtager/ansat og der kan således ikke faktureres men skal trækkes skat som for lønmodtagere.

LiseMarie:
Vil jeg kunne træde ud af det bare sådan eller ville de andre to skulle købe mig ud?

Hvis du anparter og vil ud må du finde nogle som vil købe dem.

LiseMarie:
Skulle selskabet gå konkurs, vil jeg så på nogen måde komme til at hæfte for noget?

Nej

LiseMarie:
Med hensyn til overskudsdeling, kunne jeg måske overtale dem til at dele (nogenlunde) ligeligt med mig?

Overskud i et ApS fordeles efter størrelsen på ejerandelen

LiseMarie:
Og hvordan var det med anpartskapitalen - er den sat ned til kr. 80.000?

Nej. Formentlig træder først i kraft fra den 1/1 2010

 

 

Fra Rønde
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 34
Fra  LMB Consult Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Tak for dit hurtige svar.

Til yderligere information (og kommentarer) kan jeg sige at jeg vil være fuldtidsansat andetsteds. Som bigenschæft kan jeg vel godt fakturere et andet firma fra et CVR-nr. uden at jeg også behøver være ansat?

Hvis jeg har et antal anparter, som jeg ønsker at sælge, kan de to andre ejere vel oplagt købe disse anparter. Det lyder som om du siger at der skal være tre anpartshavere, hvis anpartselskabet er oprettet med tre?

Og det er virkelig at højt og rungende nej til mit spørgsmål om hvorvidt man hæfter for noget? Hmm, ens kreditværdighed og loyalitet i banken er nok væk...

Og køres der med stram månedlig overblik over finanserne, vil man jo i slutningen af året have et godt bud på årets overskud, hvorfor en kunne "få mere i løn"/få lov at fakturere sin bonus ud, fremfor at være med i en anpartshaver-overskudsdeling...

Hvor kan jeg læse mere om loven med det nye anpartskapitalkrav?

På forhånd tak (igen)

Med venlig hilsen

Lise Marie

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

LiseMarie:
Som bigenschæft kan jeg vel godt fakturere et andet firma fra et CVR-nr. uden at jeg også behøver være ansat?

Det SKAT bl.a. lægger vægt på er om du udfører arbejdet for egen regning og risiko. Der er mange faktorer der spiller ind for dette, herunder hvordan du/I opstiller et  samarbejde.

Prøv at studer SKAT's vejledning om emnet: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1728042

LiseMarie:
Hvis jeg har et antal anparter, som jeg ønsker at sælge, kan de to andre ejere vel oplagt købe disse anparter. Det lyder som om du siger at der skal være tre anpartshavere, hvis anpartselskabet er oprettet med tre?

Nej, Der er ikke noget krav om antal anpartshavere. Det er meget almindeligt at man I forbindelse med opstart af et ApS aftaler hvordan man skal gebærde sig, hvis en af anpartshaverne ønsker at sælge sine anparter.

LiseMarie:
Og det er virkelig at højt og rungende nej til mit spørgsmål om hvorvidt man hæfter for noget?

Det er det der er en af de væsentligste fordele ved et ApS !

LiseMarie:
Hmm, ens kreditværdighed og loyalitet i banken er nok væk...

Hvis Banken taber på en konkurs er det nok en afledt effekt!Wink

LiseMarie:
Og køres der med stram månedlig overblik over finanserne, vil man jo i slutningen af året have et godt bud på årets overskud, hvorfor en kunne "få mere i løn"/få lov at fakturere sin bonus ud, fremfor at være med i en anpartshaver-overskudsdeling..

Det kan man i princippet godt. Der er aftalefrihed om aflønning.

Lidt mere info om loven i dette link: http://www.eogs.dk/sw21512.asp?nodeId=25751

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

LiseMarie:

Til yderligere information (og kommentarer) kan jeg sige at jeg vil være fuldtidsansat andetsteds. Som bigenschæft kan jeg vel godt fakturere et andet firma fra et CVR-nr. uden at jeg også behøver være ansat?

For lige at præcisere det som Henrik også siger: Det er uden betydning om du er fuldtidsansat et andet sted også. Det er et spørgsmål om i hvis navn , og for hvis regning og risiko du arbejder, og hvis du blot fakturerer dit arbejde til ApS'et er du ansat i ApS'et. Det er noget andet hvis du selv bærer den økonomiske risiko herved (udover den risiko der er i forhold til at få sine honorarer).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)