Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejeindtægt som indskud i virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg lejer min lejlighed ud og flytter til udlandet i en periode pga arbejde. Jeg har et personligt ejet selskab.

Er det på en eller anden måde muligt at skyde lejeindtægten ind i virksomheden og udbetale pengene som diæter men jeg er i udlandet (450 kr pr dag eller hvor meget det er)? Jeg ud fra jeg ville spare nogle penge i skat hvis det er muligt.

Tak for hjælpen!

 

mvh Jacob

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder ikke som en konstruktion der kan laves lovlig.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Du kan skyde lejeindtægten ind i virksomheden som personligt indskud. Det er der ikke noget problem i.

2. Hvis rejsen opfylder de krav, der skal til, kan du udbetale dig selv diæter efter statens takster. På den måde, du stiller spørgsmålet, bliver jeg bare lidt i tvivl om, hvorvidt du overhovedet kan udbetale diæter gennem firmaet. Er det for din virksomhed, du rejser?

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Anette.

Ja det er for min virksomhed jeg rejser. Jeg laver IT i Ukraine og der er både fakturaer og ansatte til at godtgøre at jeg er der.

Men kan jeg skyde pengene ind uden at betale skat af dem først? Jeg ejer lejligheden privat, så mit spørgsmål er vel egentlig om jeg kan trække et personligt indskud fra i skat, så pengene ryger direkte ind i firmaet.

 

mvh Jacob

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej. Spørgsmålet er, om du skal betale skat af lejen. Og det skal du - men ikke af hele lejen.

Se her: http://www.tax.dk/pjecer/vaerelsesudlejning_hus.htm

Du kan altså leje din lejlighed ud, sætte noget til side til skatten og indbetale resten som indskud i virksomheden. Disse penge kan du så bruge til at betale diæter til dig selv (under forudsætning af, at du kan hæve diæter, og det lyder jo, som om din rejse er forbundet med din indtægtsgivende virksomhed=fradragsberettigede diæter).

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette,

Hvis man har et enkeltmandsfirma og flytter til udlandet - samtididigt med at du lejer din lejlighed ud - må der tages højes for hvor længe Jacob er udrejs. Om han af sin indkomst  fra udlandet overhovedet er skattepligtigt til Danmark. Han har jo så og sige flyttet sin driftsted til udlandet.....

Dernæst afhænger det jo også af kontraktforholdene  om det kan evt. kan henregnes som selvstændig erhvervsvirksomhed eller alm. indkomst..... Så med hensyn til diæter ville jeg i Jacob's tilfælde vende problemstillingen med en der har fuld indsigt i alle forhold.

Henrik

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Henriks forslag om at vende det med en rådgiver, som kender forholdene, er rigtig godt. Der er for mange usikkerheder. F.eks.: er der overhovedet tale om en rejse (som jeg gik ud fra) eller er det måske en flytning...

 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skriver Jacob jo at det er et personligt ejet selskab. Det læser jeg som et anpartsselskab (hvilket også er en af forudsætningerne for at der kan udbetales godtgørelse - ellers er det fradrag). Dvs. så kan lejeindtægten kun overføres til (beskattes i) selskabet hvis lejligheden overdrages til selskabet og det er en dårlig ide hvis man selv skal bo i den igen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)