Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på kurser/undervisning?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne tilbyde kurser i tilknytning til min butiks varesortiment, og det vil her sige sy- og patchworkkurser. Det kommer til at køre i butikkens eget regi. Det er i øvrigt ganske nomalt at butikker udbyder kurser i denne branche.

Kurser af denne karakter kan næppe betragtes som kompetencegivende, mere som hygge. Jeg er klar over, at visse typer kurser er fritaget for moms - gælder det også her? Mit eget gæt er nej, men kan een af de mere regnskabskyndige herinde svare på det? Alt salg til kursister bliver selvfølgelig momset på sædvanlig vis

Og så lige et tillægsspørgsmål: en del af kursusafgiften dækker kaffe, the og småkager - kan det betragtes som en driftsomkostning, og ikke repræsentation?

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spurgte SKAT om det i forbindelse med mine egne kurser og fik svaret at undervisningen skal være skolemæssig undervisning og give faglige kompetencer samt være rettet mod privatpersoner for at være fritaget.

Så jeg mener dit eget bud om at du ikke er fritaget for moms er korrekt.

Mht. tillægsspørgsmålet kan jeg ikke hjælpe.

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:

Og så lige et tillægsspørgsmål: en del af kursusafgiften dækker kaffe, the og småkager - kan det betragtes som en driftsomkostning, og ikke repræsentation?

Svaret kan du læse på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96092

 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen / Omega Support:

Svaret kan du læse på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96092

 

Tro mig, jeg har stavet alle mulige vejledninger igennem, og søgt højt og lavt, inden jeg stillede spørgsmålet herinde. Og jeg kan muligvis ikke læse indenad, men jeg synes altså ikke, at jeg kan finde frem til et klart svar. Så jeg synes faktisk, at jeg fortjener et andet svar end en henvisning til momsvejledningen.

Så jeg håber, at der er en flink regnskabskyndig herinde som kan svare ja eller nej til det, hvis det virkelig er så enkelt.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ind og lave en sondring mellem hvad er repræsentation og hvad er driftsomkostninger.

Repræsentantion er udgifter, som du afholder for enten at få afsluttet forretninger eller for at knytte eller bevare forretningsforbindelser.

Driftsomkostninger er jvf. Statsskattelovens § 6 "udgifter som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten"

I dit tilfælde er der efter min opfattelse tale om en driftsomkostning, da kaffe og kagen er en del af det kursus, som du har solgt. Deltagerne har selv betalt for kaffen og kagen via deres kursusafgift. Der er således tale om en driftsudgift med 100% fradragret både i relation til skat og moms.

Henrik

 

PS. Kaffe og kage vil være repræsentation, hvis du sendte en direkte invitation til kunder om at komme ned i din butik og køre om dine kursus.

 

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret, Kirsten: Det er meget svært at finde rundt i materialet på SKATs hjemmeside, der er alt for meget.... Men jeg mener, du skal betale moms af dit kursus med begrundelsen, at det ikke er skolemæssig undervisning.  Jeg klipper lige nogle linjer fra http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=382756&vId=201418&i=2#i382756:

Du skal ikke betale moms af kursusvirksomhed, når:

  • kursusvirksomheden er rettet mod private og er skolemæssig undervisning eller faglig uddannelse.

Ved skolemæssig undervisning eller faglig uddannelse forstår SKAT, at undervisningen går ud på at give faglige kompetencer, som deltagerne kan bruge i deres erhverv.

Hvis du laver en aftale med din lokale aftenskole, er det momsfri undervisning, men så er der en hel række andre regler, der også skal følges, herunder aftenskolernes aflønningsprincipper.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se, at Anettes henvisning har en anden opfattelse af værdien af fradragene og begrænser kaffe og kage til kun 1/4 momsfradrag.

For fuldstændigheden skyld skal det jo så lige nævnes, at nok bliver man fritaget for moms, men til gengæld bliver man omfattet af reglerne om lønsumsafgift (når afgiftsgrundlaget runder 80.000 kr. over en 12 måneders periode).

Henrik

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. Jeg har ingen planer om at lave aftaler med aftenskoler, men udelukkende køre kurser i eget regi.

Som jeg læser det, er kurserne momspligtige (det havde jeg nu også forventet), men alle udgifter (incl. kaffe og kage) kan trækkes fra som en driftsomkostning, og dermed er der fuldt momsfradrag for kaffe og kage. Er det rigtigt forstået?

Jeg synes det er svært at finde ud af, hvad der er repræsentation og hvad der er driftsomkostninger.

To eksempler (og jeg ved egentlig ikke om de skal behandles ens):

  1. Det er en del af mit forretningskoncept, at der står kaffe og småkager fremme i forretningens åbningstid (lidt lige som kaffe hos frisøren). Det er tilgængeligt for alle, og der er ikke krav om at der købes noget i forbindelse med besøget. Kan jeg trække momsen fra her?
  2. Jeg holder jævnligt åbent specielt for grupper mv om aftenen. De booker en aftale, og jeg giver kaffe og kage - det er med til at skaffe kunderne ind. Disse arrangementer giver god omsætning, og udgør en ikke ubetydelig del af min samlede omsætning. Skal kaffen og kagen her betragtes som repræsentation eller en driftsomkostning?

Tak for jeres tålmodighed - men som sagt, jeg synes det er svært at finde rundt i reglerne, og jeg vil jo helst gøre det rigtigt.

MVH

Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men Kirsten skriver:

"Kurser af denne karakter kan næppe betragtes som kompetencegivende, mere som hygge."

Det lyder jo ikke, som om det er tanken at bygge erhvervskompentencer ind eller sådan noget. Så hvis vi skal nå hen til noget praktisk anvendeligt vil jeg mene, at kurset skal momses.

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:
Det er en del af mit forretningskoncept, at der står kaffe og småkager fremme i forretningens åbningstid (lidt lige som kaffe hos frisøren). Det er tilgængeligt for alle, og der er ikke krav om at der købes noget i forbindelse med besøget. Kan jeg trække momsen fra her?

Her er der tale om en reklameudgift med 100% momsfradrag. Der er tale om en udgift som du afholder over for en ubestemt kundekreds eller potentiel kundekreds og den er erhvervsmæssigt begrundet.

Kirsten E:
Jeg holder jævnligt åbent specielt for grupper mv om aftenen. De booker en aftale, og jeg giver kaffe og kage - det er med til at skaffe kunderne ind.

Her er der tale om repræsentation med begrænset fradrag.

Henrik

 

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)