Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk gyldighed af scannet kontrakt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg sender sender en kontrakt til en kunde, og vedkommende underskriver den, scanner den og sender scanningen til mig via email - er den scannede kontrakt så juridisk gyldig?

Jeg har hørt lidt forskellige holdninger til ovenstående, så jeg håber, at nogen kan hjælpe med en afklaring.

Med venlig hilsen

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alle aftaler er gyldige - uanset om det er aftalt mundtligt, over email, SMS, scannede eller på papir. Men der kan være forskel på, hvor let det er senere at bevise at aftalen eksisterer, hvis der opstår uenighed.

Tilmeldt 30. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kontrakten har gennemgået en digitalisering hvorved det kan være muligt at ændre i den, er den ikke gyldig som bevismateriale i en politisag. Hvor vidt de acceptere den hos retten ved jeg faktisk ikke. Det samme gør sig gældene med overvågningskameraer. 90% af de overvågningsløsninger der bliver solgt kan ikke bruger som bevismateriale idet det digitalt kan redigeres til egen fordel.

Fax er heller ikke gyldig som bevismateriale.

Så afsted i en kuvert så postdanmark også kan overleve lidt endnu :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du snakker om strafferet - men det er ikke det der er sagen her. Der er tale om en aftale mellem to parter. Det er et civilretsligt anliggende under aftaleloven. Og der kræves altså ikke nogle bestemte formater, for at aftalen er gyldig.

Papiraftaler kan i øvrigt også let forfalskes. Det var jo netop sagen med både Trads og Bagger. Men forfalskninger er altid, uanset format, ulovligt.

Scannede og faxede aftaler og endda email og SMS benyttes meget ofte som den første bekræftelse på en aftale og er herfra bindende. ved større aftaler er det dog meget almindeligt, at disse følges op af en bekræftelse på papir indenfor en rimelig tid.

I nogle sammenhæng kan skriftlige aftaler på papir være påkrævet - sidst oplevede jeg det f.eks. med en advokat i USA, der skulle have min fysiske underskrift i hans arkiv for at kunne repræsentere mig på det rette måde i forhold til Patentmyndighederne i USA. Men her er det så denne myndighed, der sætter nogle rammer for hvilken dokumentation DE kræver.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit input, Mikkel. Min erfaring fra min snart 10-årige kariere som udviklingsingeniør indenfor bla. radarsystemer er, at stort set alle aftaler med forhandlere/underleverandører ingås pr. telefon eller email - sålænge vi holder os under 1/2 mill. Kun ganske få gange har jeg måttet sende en fax med en underskrift, og jeg har aldrig været ude for at skulle poste et fysisk brev.

Jeg fik nok ikke formuleret mit spørgsmål præcist nok. Med "juridisk gyldighed" mener jeg: kan det bruges som bevis i en retssag? Her taler vi udelukkende civilret, da den slags ikke har noget med strafferetten at gøre, som Mikkel rigtigt skriver.

Konkret tænker jeg på aftaler/kontrakter angående rettigheder til billeder. Det gælder både rettigheder, som jeg sælger, men i lige så høj grad rettigheder for mig til at bruge genkendelige billeder af personer (model-releases) som reklame for mine evner - f.eks. på min hjemmeside.

Det ville spare mig en masse tid, hvis den slags aftaler kunne indgås pr. email. Det næstbedste ville være, at underskriveren blot kunne sende et scannet dokument pr. email. Jeg har desværre oplevet en stor barriere, så snart der skal postes et fysisk brev. Ikke på grund af uvilje, men (sat lidt på spidsen) ren og skær dovenskab :-)

Der må være nogen, som har gjort sig nogle erfaringer.

Med venlig hilsen

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Mikkel har fuldstændig ret, det er ene og alene et spørgsmål om bevis for aftalens indgåelse - ikke et spørgsmål om gyldighed... Man kan indgå aftale mundtligt, skriftligt, stiltiende (dvs. ved sine handlinger i hht. drøftelser etc.) og derfor er en bevislig kvittering pr. mail udemærket... Retspraksis kan så i visse tilfælde opstille begrænsninger, et eksempel er at tele(sex)tjenester ikke tillades at fakturere en abonnent alene på grundlag af "vis nummer funktion" fordi det ikke kan bevises, at opkaldet kommer fra en myndig person etc.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)