Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura som privatperson?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

 

Har søgt lidt omkring vedrørende at lave en faktura som privatperson, da jeg ikke er momsregisreret, og har nogenlunde fundet de svar jeg havde brug for, men har stadig lige et par spørgsmål. 

Jeg har angivet navn, adresse, cpr nummer osv. på fakturaen, skrevet timesatsen, antal timer og beløb uden moms. Jeg har nu fået fakturaen tilbage, hvor personen bag firmaet klager over, at jeg ikke kan lave en faktura, når jeg ikke har et firma, da han ellers ikke kan trække momsen af og at fakturaen skal have et ordrenummer.

Han tager vel fejl når han siger, at jeg ikke kan lave en faktura som privatperson og hvordan forholder det sig med moms, hvis han skal trække den fra?

Og hvad skal jeg skrive som ordrenummer, nu hvor dette er min første faktura?

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen

Mark Aron Thomsen

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Aron:
Jeg har angivet navn, adresse, cpr nummer osv. på fakturaen, skrevet timesatsen, antal timer og beløb uden moms. Jeg har nu fået fakturaen tilbage, hvor personen bag firmaet klager over, at jeg ikke kan lave en faktura, når jeg ikke har et firma, da han ellers ikke kan trække momsen af og at fakturaen skal have et ordrenummer.

 

Hej Mark,

Der er intet krav om at du skriver et ordrenummer. Derimod skal du nummere din faktura...... Hvis det er din første fakturakan du kalde den eksempelveis 100 og så fortsætte derfra. Du kan starte nummerrækkerfølgen hvor du vil bare du fortsætter fra hvor du startede.

Selvfølgelig kan du lave en faktura uden at være en virksomhed. Selvfølgelig kan han ikke trække moms fra - for der er jo ingen moms på regningen.

Hvis jeg var dig ville jeg skrive på din faktura: Bemærk: Sælger er ikke momsregistreret.

 

Henrik

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Egentlig drejer det sig vel bare om et honorar du skal have er der ikke mere tale om løn end en ordre?

Jeg ville nok bare få det udbetalt som b-honorar?

Ellers tror jeg Henrik har ret, dog skal der ifølge Told og Skat stå hvis du ikke er moms registreret. Og jeg tror ikke du behøver nomerere når det nu ikke er en egentlg momsregisteret faktura (men det kan have ændret sig) 

Og der kan ikke trækkes moms fra, du kan jo heller ikke lægge moms på, så der er ikke noget at komme efter der. 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg skrevet tilbage til ham og påført fakturanummer for en sikkerheds skyld. Så må vi håbe han godtager den.

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bør han gøre. Han kan trække det fra i sit regnskab, da du har angivet fakturaen med dit cpr-nr. Sålænge der ikke er moms på regningen og du ellers holder dig under minimumsgrænsen for privat fakturering, så kan han ikke afvise den på det grundlag. Såvidt jeg husker er det de første 50.000 man kan "privat" fakturere, som du gør nu, før du er pligtig til at lade dig momsregistrere.

Mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil da gerne lige bryde ind med et bonus-spørgsmål - gør det nogen forskel, hvis den man modtager "fakturaen" fra er under 18? - beklager jeg lige brød ind. :)

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Bang:

Jeg vil da gerne lige bryde ind med et bonus-spørgsmål - gør det nogen forskel, hvis den man modtager "fakturaen" fra er under 18? - beklager jeg lige brød ind. :)

Nej, det gør det ikke.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Diana Hardington:

Såvidt jeg husker er det de første 50.000 man kan "privat" fakturere, som du gør nu, før du er pligtig til at lade dig momsregistrere.

Du husker korrekt. Hvis ens omsætning overstiger 50.000 kr. målt over en 12 måneders periode, så skal man momsregistreres.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 15. Jul 15
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Så jeg må gerne fakturere hvis jeg skriver at jeg ikke er momsregisteret??

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)