Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overførsel til ApS. Hjælp mig med at forstå!!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg vil endnu en gang forsøge mig med at gøre brug af jeres store viden på området omkring oprettelse af ApS.

Jeg har hidtil drevet en enkeltmandsvirksomhed med god vind i sejlene, men har nu her fra d. 1/7-09 oprettet et ApS.

Mine spørgsmål går nu på hvordan jeg rent praktisk får flyttet aktiviteterne fra det gamle enkeltmandsfirma og så over i det nye ApS?

Jeg havde d. 1/7-09 et varelager i mit enkeltmands, hvad gør jeg med dette i forhold til regnskabet?

Jeg har først per dags dato fået adgang til min nye konto og netbank og har derfor både modtaget indbetalinger og betalt udgifter fra min gamle konto, hvordan gør jeg i forhold til dette?

Jeg har desuden også haft forholdsvis mange fakturaer ude hos kunderne som jeg har udstedt før d. 1/7-09, men med betalingsfrist efter at ApS'et er oprettet, hvordan med disse?

Jeg håber at i kan hjælpe med at nogle af spørgsmålene, som dog muligvis er indlysende og irrelevante for revisionskyndige!! 

PS. jeg står ikke selv for at skulle styre disse sager i min virksomhed, men er meget nysgerrig for at få en forklaring på "menneskesprog", som selv jeg kan forstå :-)

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Mvh

Lars H.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du "bare" oprettet et ApS???? Du har ikke haft hjælp til at omdanne dit enkeltmandsfirma til et ApS ??

Henrik

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Hehe, nej, jeg har ikke "bare" oprettet et ApS Smile

Jeg har haft professionel hjælp til dette og har været godt tilfreds så langt, men det jeg efterspørger er nok bare en forklaring, i et sprog jeg forstår, på hvordan de nævnte procedure foregår.

Jeg har ikke lavet en skattefri virksomhedsomdannelse, men oprettet et ApS med et nyt CVRnr.

mvh

Lars H.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Lars H.:
Hehe, nej, jeg har ikke "bare" oprettet et ApS Smile

Der var intet ondt ment i dette. Jeg undrede mig bare lidt over at du ikke havde brugt reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse? Forstår jeg det ret, at du har stiftet et nyt ApS med kontantindskud eller har du lavet en skattepligtig virksomhedsomdannelse??

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

SÅ må vi da sandelig håbe at der ikke er nogle væsentlige udskudte skatter i virksomheden som kommer til beskatning (det er varelageret ikke i og med at det er beskattet). Samtidig må vi håbe at der ikke kan gøres et goodwill synspunkt gældende. Ligesom Henrik undrer jeg mig lidt men det er jo ikke noget vi kan sige noget om på dette grundlag.

De svømmende poster som vedrører selskabet må du enten føre på en mellemregningskonto med ApS'et eller videresende betalingerne til selskabets bankkonto.

Men hvis ApS'et er stiftet med virkning fra 1/7 2000 er de fakturaer som er lavet inden jo den personlige virksomheds og skal derved ikke ind i selskabet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Jeg kan godt forstå at du undre dig over hvorfor at jeg ikke har lavet en skattefri virksomhedsomdannelse, men i samråd med min revisor og som tallene så ud til nytår så ville der ikke være nogen fordel i dette, da der ikke på det tidspunkt var overskud eller værdier i firmaet.

Ja, jeg har stiftet et nyt ApS med kontantindskud.

Jeg er naturligvis meget interesseret i at høre hvis jeg har dummet mig alt for meget Embarrassed

Mvh

Lars H.

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent,

Tak for dit svar.

Jeg mener ikke at der på nogen måde er udskudte skatter i virksomheden! (kan du ikke uddybe dette lidt mere?).

Der kan ikke gøres et goodwill synspunkt gældende i min situation.

Normalt syntes jeg da at jeg er rimelig velfungerende og ret skarp til at gennemskue tingene, men når det kommer til regnskab så føler jeg mig lidt ligesom ham hulemanden fra tv-reklamen for Inspiration, (Eller hvem det nu er).

Pga. ovenstående må du derfor også meget gerne fortælle mig hvad du mener med at videresende betalingerne til selskabets bankkonto?

Kan jeg i teorien også bare bibeholde fakturaene som jeg har skrevet efter d.1/7-09 i det gamle firma og så blot begynde at fakturere fra ApS'et når først at jeg kommer til varer som er indkøbt via selskabet?

Mvh

Lars H.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det har du ikke nødvendigvis. Nu skrev du bare selv at der var godt gang i firmaet. Men hvis der ikke er nogle udskudte skatter i virksomheden er det næsten hip som hap hvad man gør.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Lige ud af posen så havde det nok været en lettere øvelse, hvis du havde valgt den skattefri virksomhedsomdannelse. Men nu fanger bordet og der er ingen grund til at dvæle ved noget som er gjort og ikke kan fortrydes.

Lars H.:
Jeg havde d. 1/7-09 et varelager i mit enkeltmands, hvad gør jeg med dette i forhold til regnskabet?

Sælger det til handelsværdi til dit ApS.

Lars H.:
Jeg har først per dags dato fået adgang til min nye konto og netbank og har derfor både modtaget indbetalinger og betalt udgifter fra min gamle konto, hvordan gør jeg i forhold til dette?

Se Bents svar

Lars H.:
Jeg har desuden også haft forholdsvis mange fakturaer ude hos kunderne som jeg har udstedt før d. 1/7-09, men med betalingsfrist efter at ApS'et er oprettet, hvordan med disse?

Bogføres i det gamle firma.

 

Henrik

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder godt, blev helt nervøs Smile

Ja, der er virkeligt godt gang i firmaet på nuværende tidspunkt, men da firmaet først startede midt i november sidste år, så var der faktisk underskud til nytår, som er den dato man kigger på i forbindelse med skattefri virksomhedsomdannelse som jeg har forstået det, korrekt?

mvh

Lars H.

 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)