Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler om lån fra en ven?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej,

Jeg har en ven som er kommet til en del penge fornyeligt, da han vandt lotto.

Nu vil han muligvis låne mig nogle penge, han tager ikke renter eller andet, og jeg kommer til at tilbage betale et hvis beløb hvert måned.

Men før han giver mig lånet, vil vi begge to være sikre på kende de regler der gælder omkring sådan et lån.

Ved i evt. noget selv eller kan i give et link til hvor man kan læse om reglerne for sådan noget her?

Og skal skat eller anden offentlig institution have besked om lånet?

VH.

Kasper

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper A:
Ved i evt. noget selv eller kan i give et link til hvor man kan læse om reglerne for sådan noget her?

Lån til familie og venner kan ske uden at der skal beregnes rente.....

http://da.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5n
skriver lidt om lån.I indledningen skrives kort om lån til familie og venner.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så ikke helt enig Henrik. Retssikkerhedsudvalgets betænkning fra 1996 anerkender rentefrihed ved udlån mellem familiemedlemmer når der er tale om anfordringslån (uden fast aftalt afvikling) men den kan ikke udstrækkes til også at omfatte venner. Når det så er sagt så skal der normalt være tale om væsentlige renter for at Skat gør noget ved det.  Men i givet fald er rentefriheden så udtryk for en indkomstskattepligtig gave.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en sidebemærkning: Skal du låne mange penge så ikke noget med kontante lån - bank til bank så du kan dokumentere det senere hen hvis du skulle få problemer senere hen med f.eks. skattevæsnet i forbindelse med dit privatforbrug.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt korrekt. Det gælder også din ven. Han skal sørge for at gemme sin lotto-kvittering m.v. selvom der er mange som sikkert gerne vil købe den. Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Lige en sidebemærkning: Skal du låne mange penge så ikke noget med kontante lån - bank til bank så du kan dokumentere det senere hen hvis du skulle få problemer senere hen med f.eks. skattevæsnet i forbindelse med dit privatforbrug.

Jamen jeg havde også tænkt mig at bruge banken, så der bageefter er infomationer om hvem og hvor pengene kommer fra.

men skal skat eller anden offentlig institution have besked om lånet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Særligt det sidste er vigtigt. Det er ikke nok at indbetalingen kan dokumenteres via bankudtog. Du skal også have noget på hvor pengene kommer fra og hvorfor. Derfor et lånedokument.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Særligt det sidste er vigtigt. Det er ikke nok at indbetalingen kan dokumenteres via bankudtog. Du skal også have noget på hvor pengene kommer fra og hvorfor. Derfor et lånedokument.

Hvor jeg kan jeg finde sådan et lånedokument?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Retssikkerhedsudvalgets betænkning fra 1996 anerkender rentefrihed ved udlån mellem familiemedlemmer når der er tale om anfordringslån (uden fast aftalt afvikling) men den kan ikke udstrækkes til også at omfatte venne

Kender godt betænkningen. Men det er så min opfattelse, at omfanget at begrebet " familielån" i takt med udviklingen er udvidet til at omfatte en større personkreds end familien.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lånedokumentet kan du finde på nettet og det er ikke så afgørende hvad I skriver i forhold til at kunndokumentere det men lav det og mail det så mellem jer, underskrevet. Så kan I godtgøre at det  ikke er lavet efterfølgende.

Jeg kan godt følge dig Henrik men ser det mere som at man ikke gør noget ved det hvis det er småting. Udvalgets begrundelse går på gaveafgiftspligten og da den ikke kan udstrækkes til også at gælde mellem venner kan renteforholdet heller ikke.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)