Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til produktbilleder.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter at have søgt, fundet og læst en del om rettigheder til billeder, så er jeg stadig ikke helt tilfreds med hvad jeg kan læse mig frem til.

 

Vi har i øjeblikket gang i opstart af en virksomhed, som vil sælge hårprodukter. Vi importerer dem fra England og USA og sælger videre med en smule avance, mit spørgsmål er dog rettet mod markedsføringen, og hjemmesiden... Og, nu kommer det frygtede ord så: rettigheder!

Hvem har rettighederne til billeder af eksempelvis et redken produkt? Er det redken som vi skal kontakte for at få lov at bruge billeder af deres produkter på vores side, eller er det fotografen, hjemmesiden hvor vi finder det fra eller hvordan?

Efter at have læst paragraffer, indlæg og andet, så synes jeg ikke rigtig at jeg kan afkode et entydigt svar.

 

- Spørgsmålet lyder i alt sin enkelthed: Hvem skal jeg bede om lov, til at bruge produktbilleder?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være 100% sikker, vil jeg gætte på, at det er Redken som ejer retten til billedet som det er med kunstværker.

Med kreative og kunstneriske værker gælder det, at når værket det centrale motiv af et billede, er det værkets ophavsret som også er gældende for billedet. F.eks. må man ikke tage et billede af Den Lille Havfrue og sælge det som postkort eller på anden måde at bruge det kommercielt uden at have fået lov af kunstnerens efterladte. Det kan selvfølgelig være, at der er undtagelser, når du har fået tilladelse til at sælge produktet.

Fra Slagelse
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 909
Fra  ProvinsEvent Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper!

Jeg mener, at det altid er producenten, som du skal bede om tilladelse hos...

Fotografen er en, som producenten køber til at fotografere deres produkter...

 

Dbh

Pia

Fra Slagelse
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 909
Fra  ProvinsEvent Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær samtidigt opmærksom på, at nogle producenter har beskyttet deres fotos mod kopiering...COPYRIGHT...

Hvis de har det...er det en god idé...måske oven i købet et krav...fra producenten, at du også beskytter deres fotos mod COPYRIGHT på din butik...

 

Dbh

Pia

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Milla-Petit Denmark / ItalianBags:

Vær samtidigt opmærksom på, at nogle producenter har beskyttet deres fotos mod kopiering...COPYRIGHT...

Hvis de har det...er det en god idé...måske oven i købet et krav...fra producenten, at du også beskytter deres fotos mod COPYRIGHT på din butik...

Copyright (og i Danmark; ophavsret) er noget man automatisk har - det er ikke noget man sætter på sine ting. Man behøver derfor ikke gøre noget yderligere for at beskytte værker - og mig bekendt kan man heller ikke, når der er tale om ting, der går ind under reglerne for ophavsret.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Rettigheden tilhøre enten fotografen eller det firma, som har taget eller betalt for at få taget billedet. Bare fordi der er et billed af et Redken produkt, betyder det ik at Redken har rettighederne til billedet...

Så du skal nok finde ud af hvem der enten har taget billedet eller kontakte den side hvorpå du finder billedet...

Og du skal spørge ejeren af rettighederne om du må bruge billedet... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

PeterOM:

Uden at være 100% sikker, vil jeg gætte på, at det er Redken som ejer retten til billedet som det er med kunstværker.

Med kreative og kunstneriske værker gælder det, at når værket det centrale motiv af et billede, er det værkets ophavsret som også er gældende for billedet. F.eks. må man ikke tage et billede af Den Lille Havfrue og sælge det som postkort eller på anden måde at bruge det kommercielt uden at have fået lov af kunstnerens efterladte. Det kan selvfølgelig være, at der er undtagelser, når du har fået tilladelse til at sælge produktet.

Der er så forskel på en seværdighed og et fysisk produkt...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

PeterOM:

Uden at være 100% sikker, vil jeg gætte på, at det er Redken som ejer retten til billedet som det er med kunstværker.

Med kreative og kunstneriske værker gælder det, at når værket det centrale motiv af et billede, er det værkets ophavsret som også er gældende for billedet. F.eks. må man ikke tage et billede af Den Lille Havfrue og sælge det som postkort eller på anden måde at bruge det kommercielt uden at have fået lov af kunstnerens efterladte. Det kan selvfølgelig være, at der er undtagelser, når du har fået tilladelse til at sælge produktet.

Der er så forskel på en seværdighed og et fysisk produkt...

Det er også derfor jeg skriver, at jeg ikke er sikker.

Men er du sikker på at fotografen har rettigheden, når det er produktet, som der tages billede af og det ikke "tilfældigvis" er indenfor rammen?

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

PeterOM:

Fashion-Seller:

PeterOM:

Uden at være 100% sikker, vil jeg gætte på, at det er Redken som ejer retten til billedet som det er med kunstværker.

Med kreative og kunstneriske værker gælder det, at når værket det centrale motiv af et billede, er det værkets ophavsret som også er gældende for billedet. F.eks. må man ikke tage et billede af Den Lille Havfrue og sælge det som postkort eller på anden måde at bruge det kommercielt uden at have fået lov af kunstnerens efterladte. Det kan selvfølgelig være, at der er undtagelser, når du har fået tilladelse til at sælge produktet.

Der er så forskel på en seværdighed og et fysisk produkt...

Det er også derfor jeg skriver, at jeg ikke er sikker.

Men er du sikker på at fotografen har rettigheden, når det er produktet, som der tages billede af og det ikke "tilfældigvis" er indenfor rammen?

Ja jeg er 100% sikker på at det enten er fotografen, firmaet bag websiden eller firmaet der har taget billedet, som ejer rettighederne. Ellers ejer alle de store brands i verden jo alle billeder, og kan forbyde brug af disse... De eneste billeder f.eks Redken ejer, er de produktfotos de selv har fået taget...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Så, jeg kontakter altså en side som har billeder af eksempelvis redken produkter og spørger om rettigheder til at bruge billederne i min shop?

Hvordan er jeg så stillet hvis det firma/den side som jeg får rettighederne fra, ikke havde rettighederne originalt? (Hvis de ikke har styr på lovgivningen på området, og derfor bare giver retten videre, uden at have haft den selv).

Må jeg efterfølgende selv "vandmærke" billederne med vores logo? Skal der spørges om lov til dette, eller må jeg automatisk det, når nu jeg har rettigheden til billedet (og dermed også til at redigere i det)?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)