Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ingen konsekvens ved udtrædelse af I/S...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg står i den situation at jeg er har fået en ny partner ind i mit I/S, og han er gået med til at skulle udvikle et IT system til virksomheden.

Han skulle ikke betale noget for at komme med, men han er blevet medejer på lige fod med os andre ved at love at udvikle et IT system. (som er afgørende for virksomheden)

Nu har vi så brugt tid på at vente på at han kunne gå igang med systemet, og så 3 dage efter han er gået igang så melder han ud at han ikke gider at bruge mere tid på projektet og vil ud af virksomheden...

Vi har lavet en I/S kontrakt på at der er 3 måneders opsigelse ved udtrædelse af virksomheden, men vi har ikke skrevet noget om konsekvenser ved misligholdelse udover at vi kan opsige hans kontrakt.

Jeg har ikke interesse i at tvinge en der ikke er motiveret, til at arbejde med projektet, da det vil være spild af tid og gå ud over kvaliteten...

 

Så problemstillingen er den, at selvom vi har underskrevet en kontrakt, så kan han  bare smutte fra virksomheden og lade os andre overtage hans andel i virksomheden uden at der har konsekvenser..

 

Jeg vil gerne lære af min fejl og høre hvad i ville gøre i sådan et tilfælde?

  1. Vil i gå i retten og få personen til at kompensere for det beløb som det vil koste at få systemet lavet ved et andet firma?
  2. Har i skrevet noget i jeres kontrakter om konsekvenser og kompensation ved misligholdelse udover at kontrakten kan opsiges?

Jeg har ikke selv tænkt mig at gå videre med det, men vil som sagt gerne høre hvad i andre ville gøre i samme tilfælde Smile

 

Mvh

Guldberg

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Får vedkommende et vederlag for det udførte og manglende udførte arbejde?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det samme som dig - glemme det.

Det i potentielt kan få ud af at gå efter ham tvivler jeg på er venskabet og sagsomkostningerne værd.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Verden er ikke altid så simpel.

Nårdu optager en ny interessent i et allerede bestående interessentskab anses det at de for oprindelige interessenters vedkommende som værende et salg af en ideel anpart af hele virksomheden, og for jeres nye partnes vedkommende som køb af den overtagne anpart i virksomhedens formue.

Omvendt når jeres nye partner udtræder af  interessentskabet betragtesdet for ham som et salg af virksomhed. For jer andres vedkommende betragtes det som køb af den udtrædendes andel af virksomheden.

Der skal opgøres en fortjeneste eller tab ved i forbindelse med jeres partners ind- og udtråden efter de regler, som gælder ved afståelse af en erhvervsvirksomhed. Hvor omgangsrigt dette er afhænger af tiden, der er gået fra jeres partners indtræden til hans udtræden.  Men det er ikke nødvendigvis bare lige at rive kontrakten over.

Henrik

 

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

@Anders

Det var planlagt at han skulle have betaling men hverken ham eller vi andre i virksomheden forventer at der skal udbetales noget for det han har arbejdet med eftersom vi har spildt langt mere tid på ham end det arbejde han har lavet.

@henrik

Nu lyder det lidt mere kompliceret end jeg lige regnede med...

Planen var at vi bare ville bede ham om at underskrive en formular fra Erhvervs og selskabsstyrelsen og så var det på plads.

Er det ikke nok at ordne det på den måde?

Vi er i opstartsfasen, så virksomheden har reelt ikke nogen værdi, da vi ikke ejer andet end et par domænenavne. Det burde vel også have lidt og sige om der skal gøres noget ved opgørelsen af fortjeneste / tab?

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldberg:
Er det ikke nok at ordne det på den måde?

Det fratager jo ikke at der skal ligge en dokumentation til SKAT for de underliggende transaktioner. Køb og salg af en del af virksomheden. Den burde så være forholdsvis simpel at lave, men I er nødt til at forholde jer til det og have dokumenation for handlen.

Henrik

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det var da rart at vide, det havde jeg slet ikke tænkt over :)

Kan man så bare sige at købet af virksomheden er lig nul kr, og så skrive under på det?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Guldberg:
Kan man så bare sige at købet af virksomheden er lig nul kr, og så skrive under på det?

Nej - det er ikke en opgørelse men en erklæring.

Du er nødt til at opgøre værdien af jeres I/S på det tidspunkt som jeres partner trådte ind i det og værdien da han trådte ud.

Det kan godt være at værdien er 0 - men det afhænger også  af hvad der er aftalt ved hans indtræden. Er der sat værdi på hans programmeringsopgave. Er der nogen penge i I/S'et indskudt? Værdien af hans "betaling" for at komme ind i I/S'et vil gå i nul efter som der ikke er lavet noget arbejde. Hvis der ikke er andre aktiviteter så sæt det på 1 A4 side  og sæt nogle underskrifter på. Jeres partner vil også have brug for opgørelsen til hans skattedokumentation.

Det behøves ikke at være en stor opgave at lave, men den skal være der.

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vidst noget jeg hellere lige må få lavet så :)

Tak for det

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)