Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

seo jura

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke advokat og har fået et spørgsmål jeg ikke kan svare på, så det kunne være at der var nogen andre der kendte svaret.

Jeg har læst mange artikler i tråde om firmaer der har brugt konkurrentens navn i meta på en side eller i adwords så dette område er jeg ret godt inde i. Det er ikke det jeg taler om her.

Mit spørgsmål går på er det lovligt at bruge et beskyttet navn i despription og title mm på en side hvis der er tale om en anmeldelse. Dette kunne være en anmeldelse af en virksomhed, et produkt eller måske af en film. Jeg tænker på sider som trustpilot og andre må de gøre det ?

nogen der kender svaret ???

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 639
Fra  White Shark Media Inc. Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart vil jeg sige, at det må man gerne i det omfang som TrustPilot gør det. 

Dog skal man passe på injurier, falske oplysninger og meget mere - især når det er et beskyttet varemærke, da folk som regel er liidt mere obs på sit brand. Men jeg har ingen jura basis for mit svar. 

Vil du gerne have mere succes med AdWords? Download min gratis danske AdWords bog på 189 sider!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Lolk:

Umiddelbart vil jeg sige, at det må man gerne i det omfang som TrustPilot gør det. 

Dog skal man passe på injurier, falske oplysninger og meget mere - især når det er et beskyttet varemærke, da folk som regel er liidt mere obs på sit brand. Men jeg har ingen jura basis for mit svar. 

 

Det var også mit indtryk, men har heller ingen jura basis for at tro dette.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe anvendelsen er relevant og ik krænker navnet, så må man da gerne. De store dagblade bruger da tit beskyttede navne i descrptions og titler til de artikler der er...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Senna:
Mit spørgsmål går på er det lovligt at bruge et beskyttet navn i despription og title mm på en side hvis der er tale om en anmeldelse. Dette kunne være en anmeldelse af en virksomhed, et produkt eller måske af en film. Jeg tænker på sider som trustpilot og andre må de gøre det ?

nogen der kender svaret ???

Tags har næppe nogen betydning juridisk og du må naturligvis godt lave anmeldelser.

Men om du må lave dét du spørger om, kommer an på om dine anmeldelser er falske/pro forma eller ægte. Det er falsk hvis du forklæder SEO arbejde som anmeldelser for at omgå reglerne om adwords. Det er også helt oplagt falsk hvis din kunde står for en side med anmeldelser af sine konkurrenter.  "Anmeldelse af X - den sutter prøv Y [link]".

 

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper G:

Christian Senna:
Mit spørgsmål går på er det lovligt at bruge et beskyttet navn i despription og title mm på en side hvis der er tale om en anmeldelse. Dette kunne være en anmeldelse af en virksomhed, et produkt eller måske af en film. Jeg tænker på sider som trustpilot og andre må de gøre det ?

nogen der kender svaret ???

Tags har næppe nogen betydning juridisk og du må naturligvis godt lave anmeldelser.

Men om du må lave dét du spørger om, kommer an på om dine anmeldelser er falske/pro forma eller ægte. Det er falsk hvis du forklæder SEO arbejde som anmeldelser for at omgå reglerne om adwords. Det er også helt oplagt falsk hvis din kunde står for en side med anmeldelser af sine konkurrenter.  "Anmeldelse af X - den sutter prøv Y [link]".

// Jesper

 

Nej det er slet ikke der jeg vil hen eller er henne. Dette spørgsmål har ikke noget at gøre med seo arbejde, en kunde eller andet. Og intet falsk.

Jeg snakker om 100% ægte anmeldelser hvor kunder har givet god eller dålig anmeldelse på en side hvor ejeren i meta description bruger firmanavn på den anmeldte virksomhed eller produkt uden tilladelse.

Det jeg vil hen til er kan en virksomhed gøre krav på at få fjernet en evt description hvis deres beskyttede navn eller domæne er i den

intet hokus pokus ingen tricks bare rent lige ud. bliver der lavet en anmeldelse af amino på trustpilot og de bruger amino.dk i deres description. kan martin så kræve det fjernet

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Senna:
Det jeg vil hen til er kan en virksomhed gøre krav på at få fjernet en evt description hvis deres beskyttede navn eller domæne er i den

Så ville AOK.dk have været lukket for længst :-)

// Jesper

 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper G:

Christian Senna:
Det jeg vil hen til er kan en virksomhed gøre krav på at få fjernet en evt description hvis deres beskyttede navn eller domæne er i den

Så ville AOK.dk have været lukket for længst :-)

// Jesper

 

Det ved jeg nu ikke helt. Det er ikke super negative ting der står på den side og folk er glade for omtale. Det kan være folk/firmaer spræller lidt mere hvis det er ultra negativt det der bliver skrevet om dem, specielt hvis de ikke har mulighed for at gøre noget ved det.

Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår det kan spørgsmålet formuleres således:

"Kan et firma kræve at få registreret et varemærke fra en anden hjemmesides meta tags."

Hvis det er korrekt, er det nok ikke muligt at give et endegyldigt svar på det før en sådan sag har været prøvet i retten - der er ganske enkelt ikke dannet nogen præcedens for den sag, og der er så vidt jeg ved ikke nogen lovgivning der direkte kan bruges.

Umiddelbart vil jeg sige at det at bruge navnet på et registreret varemærke på en hjemmeside der omhandler/behandler emnet, må betegnes som en slags "fair use" - ellers ville der jo hurtigt blive tale om censur (det ville være stort set umuligt at lave en side der klager over et bestemt produkt eller firma såfremt disse har registreret deres navne). Det er derimod brugen af navnet i meta-tags der er det grå område; personligt mener jeg at en hjemmeside der omhandler et emne også har ret til at have navnet på dette emne i sine meta-tags, registreret eller ej.

Men det er en interessant debat - håber da flere vil komme med deres syn på sagen :) men før det er blevet afprøvet i retten er jeg bange for det er umuligt at sige endegyldigt.

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig brug af angivelser vedrørende varens eller tjenesteydelsens art, eller for præstationen af tjenesteydelsen eller andre egenskaber ved varen eller tjenesteydelsen.

Derfor kan man godt benytte registrerede varemærker i tags m.m. sålænge det har relevans til indholdet, og ikke er i strid med god markedsføringsskik. Det vil f.eks ikke være tilladt at bruge et registreret varemærke alene med det formål at skabe trafik til siden, eller at på skrømt kort nævne navnet i en artikel for at få et tags, der i virkeligheden har til formål at få den besøgende til at kigge på et konkurrende produkt der omtales i et meget større omfang, eller at siden slet ikke omhandler det registrede varemærke i nogen særlig grad.

http://www.logir.fo/foldb/lov/1991/0000341.htm

/Michael

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)