Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At modtage en computer eller telefon af 'kunde'

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg arbejder som freelance konsulent (siden november 2008) og har arbejdet for den samme kunde det sidste års tid, som den eneste indtil videre.

Denne kunde, eller arbejdsgiver som SKAT nok vil tolke det, har tilbudt mig en telefon, som en form for bonus for mit arbejde der. 

Jeg vil høre med jer hvordan jeg skal indberette dette til SKAT? Og om det overhovedet giver mening at modtage denne bonus, fremfor måske at få pengene, som telefonen koster, udbetalt som en slags 'lønforhøjelse'?

En anden mulighed, som jeg overvejer, er at overtalte min kunde til at give mig en computer i stedet, mod et tilsvarende nedslag i min løn - Ville det skulle indberettes og foregå anderledes end ovenstående eksempel med telefonen?

Jeg håber I har lyst til at kaste lidt lys og nogle perspektiver på dette spørgsmål.

Mange hilsner,

Anders

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. I sidstnævnte situation bør du  takke nej tak til telefonen hvis du vil have bare den mindste chance for at  bevare din status som selvstændig erhvervsdrivende.

Herudover er det nok tvivlsomt om du overhovedet kan betragtes som andet end lønmodtager.   I den situation må de godt stille en telefon til rådighed for dig men du bliver beskattet af fri telefon hvis de også afholder udgifterne. Afholder de ikke udgifterne er det svært at se nogen grund til at stille en telefon til rådighed og så bliver du beskattet at telefonen.

Vedr. computeren må du godt gå ned i løn hvis det er en fremadrettet permanent lønnedgang men du bliver beskattet af computerens ansk.pris uanset hvad. Medmindre det hedder sig at den kun anvendes i arbejdet for denne, men hvorfor så acceptere en lønnedgang (det vil være modargumentet).    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine tanker.

Det giver jo god mening, hvad du skriver, så jeg lader være med at tage imod tilbuddet og vil i stedet spørge efter en kontant bonus.

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)