Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Igang med E-conomic.. (Opstarts bøvl).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa alle sammen.

 

Jeg har oprettet en virksomhed i Enkeltmandsform uden løn i E-conomic med deres Standard opsætning.

Dette skal bruges til at holde styr på fakturering af kunder, samt holde et løbende regnskabe.

Vi kan sådan set godt finde ud af at udsende fakturaer, oprette vare, Debitore osv.

Når kunderne så har overført penge til vores konto, skal dette jo bogføres, hvilket også burde være nemt.

Vi går under "Indbetalinger" "Opret postering" og taster så faktura nummeret i feltet. Systemet udfylder nu selv med beløb, indbetaler mm. Dog er moms feltet ikke udfyldt, hvorfor vi bliver i tvivl om dette skal stå tomt eller vi skal vælge U25. (Udgående moms)?

Vi syntes at uanset, hvad vi vælger så er balancen på bankkontoen efter bogføringen forkert. Der står kun beløbet uden moms, men dette giver jo ikke et korrekt billede af, hvad vores pengebeholdning på kontoen er? (Jeg mener vi har jo momsen indtil vi afregner med skat hver 3 månede). Er det normalt?

Vi har ingen revisor på, da vi som sagt er nystartet og kører efter et meget stramt budget.

 

Jeg håber nogle ville kunne hjælpe, det kan være der kommer flere spørgsmål senere :)

 

Mvh.

Søren.

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren,

Håber dette kan hjælpe. Når i bogfører en indbetaling fra en debitor, så skal ikke vælge U25 som er udgående moms, for i modtager det samlet beløb som er jeres honorar inkl. moms. Dette betyder så samtidig at i har momspengene stående indtil i skal afregne moms, som du også spørger til. På denne måde får i bogført det korrekt.

Hvis i evt. har brug for at få det kontrolleret, så er i velkommen til at kontakte mig på 42 22 49 32 eller mail@revisorfirmaetlemo.dk

Mvh.

Morten Kertész

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren,

Morten har helt ret i hvad han skriver. Bland ikke moms ind i fakturaindbetaling. Når du bogfører din faktura på din debitor sker der bogføringsmæssigt følgende:

Du krediterer en omsætningskonto (indtægt)

Du krediterer den udgående momskonto (skyldig moms til SKAT)

Hele fakturabeløbet inkl. moms bliver debeteret en specifik debitor til senere udligning. Således er der styr på både indtægt og moms, og du har nu et tilgodehavende hos din debitor.

Når kunden indbetaler fakturaen, skal du således ind og bogføre indbetalingen, hvilket bogføringsmæssigt betyder følgende:

Du krediterer din debitor (ved at vælge fakturanummeret)

Du debiterer din bank (hvor fakturaen er udbetalt)

Som du ser af ovenstående er det oprettelsen af fakturaen der bestemmer din indtægt, skyldig moms, og samlede tilgodehavende hos din debitor. Bogføringen af indbetalingen fjerner blot dit tilgodehavende fra debitoren, idet det er realiseret på din bankkonto, således påvirkes hverken moms eller indtægter.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)